• nattsudd

Hur fungerar era swivelhjul i snön?

Är i färd att skaffa barnvagn och tycker att swivelhjul verkar väldigt praktiskt. Men skulle gärna  vilja höra om era erfarenheter hur vagnen går att köra på dåligt plogade vägar? Det där med att vända vagnen åt andra hållet tycker jag verkar otympligt...

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Hur fungerar era swivelhjul i snön?
  • Tebriane

Det går inte att köra i snö med sådana hjul! och dra den bakom sig är inte heller en god sak. Har haft vanliga fyra fasta hjul och en med snurr ... Jag grät förra vintern att vår vagn med fyra fasta gick sönder och att vi var så dumma att vi köpte en med snurr... De fastnar och ställer sig på tvären vilket ger wiplashskador både på barn och mor!

• veh

Visst, det är tungt att gå i snö när det är dåligt plogat. Men på vår vagn (Teutonia Mistral S) så går det att låsa framhjulen. Det går fortfarande tungt, men det går (utan whiplashskador...)  Även en fyrhjulig vagn går faktiskt tyngre i snön!

Men jag upplevde inte det som något större problem, under förra vintern. Man får ta i litet mer, helt enkelt. Sedan brukar det faktiskt plogas på de flesta ställen, relativt fort... Jag ville ändå inte gå ut när det snöade för mycket... Då kunde jag lika gärna vänta tills det snöat klart och de hunnit ploga. Behövde jag ta mig ut ändå, så tog jag bilen istället...

Och jag tyckte LÄTT att det var värt det, för att ha swivelhjulen under resten av året. När man går i affärer, bland folk etc - supersmidigt. Så de tre-fyra gångerna på ett år som jag gått i snömodd och småsvurit över att det är jobbigt (men inte omöjligt) och att jag borde tagit bilen, även om det inte var så långt att gå, har inte varit något större problem.

• nattsudd

Precis, en vagn med fasta hjul är ju också trögare att dra i snön även om den med mindra framhjul kanske blir något tyngre... men swivel är ju så praktiskt resten av året och till största delen är det faktiskt barmark där vi bor. Hm många aspekter som ska vägas in ;)

• Ilus

Det viktigaste är nog att fundera på vad man ska ha vagnen till. Är det att gå en promenix och sedan låta barnet sova kvar ute... Bor på landet och det kommer inte vara plogade trottoarer. 
    Eller kommer man promenera i affärer och dylikt? Ja då tror jag att svängbara hjul är guld!

Det finns inget "rätt" svar om man inte vet hur vagnen ska användas! 

• Mamma till V och E

Swivelhjulen fungerar riktigt dåligt i snö. Vi har en Bugaboo Cameleon och en av de bästa funktionerna med den är att man med ett enkelt handgrepp kan byta ut swivelhjulen mot lite större fasta hjul. Det gjorde att vi klarade av förra vintern.

• MiaEd

Vi kör Bugaboo Frog, men med vinterhjul :) den funkar perfekt

• Nean79

Det beror nog på hur man använder sin vagn, jag tycker att det funkar kanon, även nu med mycket snö! Men jag bor i Stockholms innerstad och det blir inte så mycket snö på gatorna och så är de redigt snabba på att ploga. För mig var det annat som var vitkigt när vi valde vagn, liten och smidig så man kan komma in i små butiker, få plats på bussen, få plats i små hissar, osv. Så det beror nog mycket på vart du bor och hur det ser ut runt omkring dig. Vi hade säkert resonerat helt annorlunda om vi bott i Norrland eller i hus till exempel.

Hoppas du hittar en vagn som du blir nöjd med, det är inte lätt!

• Cincy

Har en Kronan, dvs 4 fasta lufthjul och har idag varit ute 1,5 h på helt oplogade grusvägar, 15 cm snö, i snödrev (väldigt mkt djupare än 15 cm) och över stora plogvallar - tro mig, det hade du aldrig klarat med små hjul fasta el ej. Lätt var det inte - var genomsvett när jag kom hem, men det gick. 

På "dåligt plogade" trottoarar går det som en dans. 

Har stor hund som jag gärna går många långa promenader med, även i snö.  

• Surkatt

Funkar inte alls. Har en emmaljunga nitro city med 15 kilo barn i och det är så tungt att jag inte kommer nånstans alls. Fick rulla ut hapyn ur garaget när första snön föll och det var en skillnad som var som natt och dag. 

Men som sagts tidigare. Beror på vart man bor och vad man har för behov. Försökte gå på våran lilla närbutik häromdagen med happyn. Slutade med att jag tappade ett paket ägg i golvet, körde in i hyllorna sju gånger, bvar helt svettig och förbannad innan jag kom därifårn, och svor att jag aldrig mer skulle anvädna vagnfan....  Men sen kom det mer snö, och i förorten plogar de INTE speciellt snabbt på de gator jag måste gå til dagis allafall så för mej är en fyrhjulig oumbärlig över vintern.  Sedan åker emmaljunga fram igen till våren ;)  

Svar på tråden Hur fungerar era swivelhjul i snön?