• Bine78

10 - månaders gul i hyn.

Vi var på BVC idag med vår dotter på 10 månader.
    Vi tog upp att vi tycker hon är ganska gul i hyn och sköterskan höll med.
    Hon frågade om hon fick mycket morötter.
    Vad vi vet så har vi inte gett henne speciellt mycket norötter, men hon tycker om köttfärs och lasagne på burk och det kanske det är myclket morötter i?

När hon var nyfödd var hon ganska gul, men det gick över av sig självt med lite sol. Å när vi tänker efter har hon nog alltid varit lite gul.

Hursom, sköterskan bokade en tid med läkare för att vi skulle kolla upp det. Men hon tror inte att det är någon fara edtersom vår dotter mår bra och utvecklas ordentligt. Sen har hon bara en lite gulaktig hy och inga gula ögonvitor.

Jag blev bara lite orolig att det ska vara nå allvarligt.
    Har ni varit med om nå liknande eller hört nå?

• Svar på tråden 10 - månaders gul i hyn.
  • Plysch
    Bine78 skrev 2010-11-25 16:28:31 följande:
    Vi var på BVC idag med vår dotter på 10 månader.
    Vi tog upp att vi tycker hon är ganska gul i hyn och sköterskan höll med.
    Hon frågade om hon fick mycket morötter.
    Vad vi vet så har vi inte gett henne speciellt mycket norötter, men hon tycker om köttfärs och lasagne på burk och det kanske det är myclket morötter i?

När hon var nyfödd var hon ganska gul, men det gick över av sig självt med lite sol. Å när vi tänker efter har hon nog alltid varit lite gul.

Hursom, sköterskan bokade en tid med läkare för att vi skulle kolla upp det. Men hon tror inte att det är någon fara edtersom vår dotter mår bra och utvecklas ordentligt. Sen har hon bara en lite gulaktig hy och inga gula ögonvitor.

Jag blev bara lite orolig att det ska vara nå allvarligt.
    Har ni varit med om nå liknande eller hört nå?
    Ta ett PKU-test som sagt för att vara säkra att det inte ligger för högt, om det nu är det som spökar igen för er. 

Inte hört annat. 
  • Favvo

Det är säkert inge fara.... Dock blir man gul både i hyn o ögonen som man tex har fel på levern... fast då är det en massa andra symtom oxå.

Tror inte du behöver vara orolig utan er dotter är nog bara lite gul i sig själv. Glad

• xXMaLoXx
    Plysch skrev 2010-11-25 16:32:12 följande:
    Ta ett PKU-test som sagt för att vara säkra att det inte ligger för högt, om det nu är det som spökar igen för er. 

Inte hört annat. 
    Det är väl bilirubin man kollar om det handlar om gul hy? Såvitt jag har förstått så är det iaf vad man kollar upp på BB om barnet är gult vid födseln.

PKU tar man ju på alla nyfödda och visar det inga konstigheter då, så tror jag inte att det blir något senare i livet heller.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Favvo
    xXMaLoXx skrev 2010-11-25 16:45:01 följande:
    Det är väl bilirubin man kollar om det handlar om gul hy? Såvitt jag har förstått så är det iaf vad man kollar upp på BB om barnet är gult vid födseln.

PKU tar man ju på alla nyfödda och visar det inga konstigheter då, så tror jag inte att det blir något senare i livet heller.
    Ja, det är bilirubin som mäter gulhalten... 
  • xXMaLoXx
    Favvo skrev 2010-11-25 16:46:23 följande:
    Ja, det är bilirubin som mäter gulhalten... 
    Ja då var jag inte helt ute och snurrade då :D

Det som "ingår" PKU är väl dessutom väldigt ovanligt som jag har förstått det?

Well, tror inte att TS behöver oroa sig som sagt.

Appropå mat så har jag iaf märkt att köttfärssås och annat med mycket tomat i, gärna lämnar spår efter sig i ansiktet. Det räcker fasiken inte med att bara torka rent efter måltid, ungen ser ut som om han använt brun utan sol :P
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Bine78

Hej, tack för svaren.
     Så har jag också tänkt angående gulheten och fått höra från sköterskan. Men alltid lätt att man börjar fundera på om det skulle vara nå allvarligare.

Jag har två kompisar som alltid varit gula i hyn. De har något annorlunda men som är ofarligt, kommer inte på vad det heter. Jag får fråga dem, kanske är nå liknande hon har.

Om hon nu inte smygätit morötter.

O ja, hon blir gul i hela ansiktet efter hon ätit lasagne eller köttfärs, svårt att torka bort. Haha

• viseversa

Indra var också gul som liten. Hon åt väldigt mycket burkmat med morötter i. Jag var såklart orolig och flera påpekade att hon var gul vilket inte gjorde det hela bättre. men hon är frisk och idag är hon en glad 3,5 åring. och inte är hon gul heller så det måste berott på maten. och ja lasangeburkarna och köttfärssås innehåller mycket morötter. Iallafall dom min dotter åt.

Svar på tråden 10 - månaders gul i hyn.