• Anonym

hur får en utländsk medborgare nytt pass om det har blivet förlorat i sverige?

Hej
    min sambo har tappat/blivit stulen på sitt pass. sitt hemlandspass.
    det är hans enda legitimation.

hur kan han skaffa ett nytt pass nu? han har ju inget att identifiera sig med.

• Svar på tråden hur får en utländsk medborgare nytt pass om det har blivet förlorat i sverige?
  • Anonym

Han måste anmäla det som stulet/försvunnet och ansöka om ett nytt via landets ambassad.

• Anonym

Han får gå till ambassaden och hoppas att de har en kopia på hans gamla passfoto. Tillsammans med en polisanmälan så kan det gå att få ett nytt pass. Han kanske också måste ha någon med sig som intygar att han är han, det är ju så man gör första gången man skaffar legitimation (då man inte har någon id-handling sedan tidigare)

• MickeN1973

Han ska polisanmäla förlusten.

Sen ska han kontakta landets ambassad eller konsulat.

Sen hjälper de han med att skaffa ett nytt.

Om han inte har annat identites handling brukar man låta annan person intyga att personen är den rätta.

• Linda Famillia

hej på er!

skiter i att vara anonym. denna är min tråd.

Vi har polisanmält förlusten.

vi ringde kap verdes konsulat i sverige o dom hänvisar till kap verdes ambassad i portugal, vi ringde dit och dom säger att dom slutat utfärda pass längre utan då hänvisar till Kap Verde. Mycket riktigt så ringer vi då till Kap verde istället och dom säger att dom minsann inte utfärdar nåt pass på avstånd utan du måste va där fysiskt. Går inte heller att någon (ex hans mamma) går dit och bekräftar att detta är han.

Skitdumt o ta med sig pass ut, men han hade vart på ica och behövt legitimera sig för ett rek brev och cyklade sedan 500 meter hem och då är det borta.

så va fan gör man?

o cabo verde... saudade
  • Naattie

Hände mig för ett år sedan, efter att ha anmällt det stulet fick jag gå å skaff ett nytt. Legetimerade mig genom att ta med ett vittne som fick skriva på att jag var jag. Svårare var det inte;)

• Linda Famillia
    Naattie skrev 2010-11-26 02:04:19 följande:
    Hände mig för ett år sedan, efter att ha anmällt det stulet fick jag gå å skaff ett nytt. Legetimerade mig genom att ta med ett vittne som fick skriva på att jag var jag. Svårare var det inte;)
    Men vart gick du då?
    o cabo verde... saudade
  • MickeN1973

När det handlar om sådana länder behövs lite smörjmedel för att något ska hända.

Men han kan skaffa ett svenskt id-kort,  varför har han inte det? 

• Anonym
    MickeN1973 skrev 2010-11-26 08:14:19 följande:
    När det handlar om sådana länder behövs lite smörjmedel för att något ska hända.

Men han kan skaffa ett svenskt id-kort,  varför har han inte det? 
    Håller med! Ett pass är bland det värdefullaste man har. Jag skulle inte springa omkring med det.
  • Anonym
    Linda Famillia skrev 2010-11-26 01:45:37 följande:
    hej på er!

skiter i att vara anonym. denna är min tråd.

Vi har polisanmält förlusten.

vi ringde kap verdes konsulat i sverige o dom hänvisar till kap verdes ambassad i portugal, vi ringde dit och dom säger att dom slutat utfärda pass längre utan då hänvisar till Kap Verde. Mycket riktigt så ringer vi då till Kap verde istället och dom säger att dom minsann inte utfärdar nåt pass på avstånd utan du måste va där fysiskt. Går inte heller att någon (ex hans mamma) går dit och bekräftar att detta är han.

Skitdumt o ta med sig pass ut, men han hade vart på ica och behövt legitimera sig för ett rek brev och cyklade sedan 500 meter hem och då är det borta.

så va fan gör man?
    Vad sa de när ni berättade att han inte kan ta sig till Kap Verde för att få ett nytt pass, utan giltigt pass? Det låter ju som ett helidiotiskt system.
  • Anonym (ha 2 st ID-kort)

Man ska alltid ha minst 2 st olika ID-kort och förvara dem på olika ställen. Har man inte det så är man lite dum.

Sådana situationer uppstår då inte. Blir en legitimation stulen eller borttappad så har man alltid det andra.

Jag tycker du ska genast se till att din sambo går till Skatteverket och skaffar ett svenskt ID-kort. Du måste då vara med som intygsgivare.

Sedan när han har fått sitt ID-kort ifrån Skatteverket kan han gå till sin bank och skaffa ett ID-kort därifrån. Då har man två st ID-kort. Tar han körkort någon gång så gäller det som legitimation och då behöver han bara skaffa ett ID-kort ifrån Skatteverket eller banken.

En svensk medborgare kan ju skaffa ett ID-kort hos polisen så har man passet och det polisens ID-kort då har man två olika legitimationer.

Svar på tråden hur får en utländsk medborgare nytt pass om det har blivet förlorat i sverige?