• withoutname

studera /jobba utomlands

Hej!

Jag går på gymnasiet, inriktning handel.
    Jag måste nu välja kurser för individuellt val som är 300 poäng.
    Jag vill studera eller jobba i Kroatien efter gymnasiet.

Vilka kurser är det bra att välja om man vill jobba/studera vidare i kroatien efter gymnasiet?
    Kroatien är inte med i EU, men de har nsökt om medlemskap där.

Tack på förhand!

Mvh, Cheavy

• Svar på tråden studera /jobba utomlands
  • neele

Jag tror inte att hela utlandsvistelsen är beroende av vad du väljer som individuellt val, men om det finns någon speciell kurs som ser ut att kunna vara bra att ha vid en utlandsvistelse så ta den.

Sen måste du nog fundera mer konkret, VAD  du vill studera eller VAD du vill jobba med, annars blir det nog svårt.
    Sen också om du vill studera utomlands ett år eller ett helt program. Beroende på det är det helt olika förutsättningar och regler.

• withoutname

Tack för svaret.
    vad jag behöver egentligen är en studie och yrkesvägledare,
    men den på skolan är det oändlig kö till, så jag försöker hitta info på egen hand.

Jag vill gärna veta hur mina betyg skulle översättas ifall jag flyttade til Kroatien.
    Jag vill gärna veta vilka jobb är eftertraktade där?
    Och vad det finss för möjligheter att plugga vidare efter gymnasiet i kroatien, med mina svenska betyg.

Och om det finns saker jag bör tänka på nu medans jag har möjlighet att påverka min utbildning

vet ni något om det uppskattas era råd och tips. Länkar med sådan info är väldigt bra också, om ni vet några var snälla och skriv dem här.

• neele

Hmm, jag kan bara hjälpa dig litegrann. Men som du säger, en yrkesvägledare och studievägledare är väldigt bra att gå till. Men att söka info på egen hand är också bra!

Jag kan bara utgå från min situation. Jag studerar nämligen i Tyskland och gör det inte som utbytesstudent utan en hel utbildning. Tyskland tillhör ju EU så det blir säkert helt andra regler.

Jag översatte mina betyg till tyska (de godkände engelska också). Jag googlade på internet, tog tåget och lämnade dom för att ha dom översatta i handen någon dag senare. Så kolla om det finns nån som kan översätta dina betyg i din närhet. Om du redan vet vilken skola du vill gå på så kolla om de godkänner engelska betyg också, det lär ju vara lättare att hitta en översättare till det. (Kolla också upp det, här ville de ha betyg på tyska eller engelska OCH en kopia av betygen på svenska).

Du kommer säkert behöva tre tusen olika papper med försäkringar, adressbekräftelser osv. osv. Jag har själv gått igenom proceduren.
    Och språktest gör de säket också där, det är i alla fall obligatoriskt här (men det behöver ju inte betyda att det är så i Kroatien, kolla om det kanske finns nån engelsk utbildning).

Tänk också på, om du gör en hel utbildning, kolla att den är godkänd i Sverige sen. Det lär inte vara roligt att komma hem med en treårig/femårig fullständig utbildning till ett yrke, för att sen inte bli godkänd i Sverige, utan måste göra om det...

Men som sagt, det kanske blir andra regler när det är utanför EU. Sen kan du ju åka som utbytesstudent också, då är det lite lättare

Får jag fråga varför Kroatien? Det låter ialla fall väldigt spännande, kör på!! Lycka till!

• neele

Måste poängtera också. Kolla att översättaren i så fall är "godkänd" för att översätta betyg. Här är det i alla fall så att bara ett visst antal översättare har rättighet att översätta betyg och viktiga dokument!

• withoutname

Tack för dina tips och råd!

Kroatien för att jag överväger att flytta dit efter gymnasiet för gott.
    När du sökte information om din utbildning utomlands och hur dina betyg skulle behandlas, vart vände du dig då för att ta reda på mer information?

• neele

Jag hade redan bott här i Tyskland några år då. Och det var en stor fördel. Jag vände mig till universiteten direkt och deras studievägledare, pratade med svenska och tyska vänner hur jag skulle gå till väga osv. Ringde till en massa olika ställen och läste lite på internet (fanns inte så mycket att läsa), gick till olika ställen personligen för att försöka ta reda på saker. Det hade säkert funkat att göra det från Sverige, men det hade blivit mycket mer komplicerat.

Du kanske kan göra så att du gör en språkkurs först för att komma på plats. Eller jobbar lite som au-pair, då har du tid på dig att organisera det allra viktigaste och praktiska saker. Bankkonto, lägenheter osv. som inte är så enkelt hemifrån. Tar du studenten i vår?

Räkna med att det tar tid och att man måste planera långt innan. Jag förberedde mig sammanlagt ca. ett år för att börja på Uni, papper, anmälningar till prov, kolla upp saker. (Anmälningar eller ansökningar osv ska oftast vara inne långt innan det verkligen genomförs).

Och just det, kolla vad CSN säger. För det är dyrt att plugga, bara terminsavgifterna kostar en hel del (i Sverige finns det ju inga).

Svar på tråden studera /jobba utomlands