Hmm, jag kan bara hjälpa dig litegrann. Men som du säger, en yrkesvägledare och studievägledare är väldigt bra att gå till. Men att söka info på egen hand är också bra!
Jag kan bara utgå från min situation. Jag studerar nämligen i Tyskland och gör det inte som utbytesstudent utan en hel utbildning. Tyskland tillhör ju EU så det blir säkert helt andra regler.
Jag översatte mina betyg till tyska (de godkände engelska också). Jag googlade på internet, tog tåget och lämnade dom för att ha dom översatta i handen någon dag senare. Så kolla om det finns nån som kan översätta dina betyg i din närhet. Om du redan vet vilken skola du vill gå på så kolla om de godkänner engelska betyg också, det lär ju vara lättare att hitta en översättare till det. (Kolla också upp det, här ville de ha betyg på tyska eller engelska OCH en kopia av betygen på svenska).
Du kommer säkert behöva tre tusen olika papper med försäkringar, adressbekräftelser osv. osv. Jag har själv gått igenom proceduren.
Och språktest gör de säket också där, det är i alla fall obligatoriskt här (men det behöver ju inte betyda att det är så i Kroatien, kolla om det kanske finns nån engelsk utbildning).
Tänk också på, om du gör en hel utbildning, kolla att den är godkänd i Sverige sen. Det lär inte vara roligt att komma hem med en treårig/femårig fullständig utbildning till ett yrke, för att sen inte bli godkänd i Sverige, utan måste göra om det...
Men som sagt, det kanske blir andra regler när det är utanför EU. Sen kan du ju åka som utbytesstudent också, då är det lite lättare
Får jag fråga varför Kroatien?
Det låter ialla fall väldigt spännande, kör på!! Lycka till!