• N o H

Ridhjälm till 5-åring.

Undrar om någon har en 5-åring som rider, och vilken storlek han/hon i så fall har på ridhjälmen?

Vår dotter som snart fyller 6 har ridit sedan i höstas och har hittills lånat hjälm i stallet. Jag har inte tänkt på vilken storlek. Nu ville min pappa köpa en hjälm till henne när hon fyller nästa månad och skickade efter en i stl 52/53, tror ni att denh kommer att bli stor för henne? Hon är ganska liten för sin ålder, men som en nybliven 5-åring än en blivande 6-åring. Jag mätte hennes huvud och det var ganska precis 50, men har inte hittat så små hjälmar.

• Svar på tråden Ridhjälm till 5-åring.
  • Petra123

Hmm...jag vet att som vuxen så har jag 56,5, så 52/53 kanske är för stort...Fast jag har litet huvud tydligen.Bäst är att ta med henne till en hästaffär för att kolla, för hjälm är livsviktigt att den sitter bra. (naturligtvis) Är inte alltid säkert att det stämmer med hjälm man beställer med måttband hemifrån. Sen har man olika tjockt hår med. Annars om han redan beställt hjälmen så ta med den till hästaffären och hjälp dom med att kolla så den sitter bra innan hon börjar använda den.

• N o H

Petra 123: Oj har de så små på hööks? Varför har jag inte hittat det då? Dumt, vi har ju den affären här! Pappa beställde från Börjes, men får väl se då, kanske får lägga undan den några år och se om vi hittar en mindre från Hööks istället.

Svar på tråden Ridhjälm till 5-åring.