• Sandyfication

Måla lackat furubord+stolar vitt?

Vi har tänkt köpa Jokkmokk-setet från IKEA, matbord med 4 stolar för bara 700 kr.

Dock är jag så trött på furu och träfärgade saker i övrigt så jag spyr. Har därför tänkt att måla det vitt, men hur går man till väga?

Jag är långt ifrån en händig person och har alltså inte den blekaste aning hur man på bästa sätt får bästa möjliga resultat.

Slipa? Inte slipa? Vilken sorts färg? Hur många gånger? Lacka efteråt?

Alla tips och all hjälp uppskattas, och förklarar gärna så grundligt du kan så jag förstår Oskyldig
  • Svar på tråden Måla lackat furubord+stolar vitt?
  • Marleen

för de första så måste du slipa de innan du målar, sen ska du tänka på att ha en lackfärg med högblnk färg, och inte vattenbaserad... då slits den bort för snabbt o torkas även bort om du använder rengöringsmedel... men slipa de innan måste du!

• Sandyfication
    Marleen skrev 2010-11-25 19:53:51 följande:
    för de första så måste du slipa de innan du målar, sen ska du tänka på att ha en lackfärg med högblnk färg, och inte vattenbaserad... då slits den bort för snabbt o torkas även bort om du använder rengöringsmedel... men slipa de innan måste du!
    Tack för svaret. Hur noga behöver jag slipa då? Och är det något speciellt man ska tänka på?

Om man använder en lackfärg, behöver man ingen "vanlig" färg då, eller behöver man inget lack då?
  • Marleen
    Sandyfication skrev 2010-11-25 20:06:18 följande:
    Tack för svaret. Hur noga behöver jag slipa då? Och är det något speciellt man ska tänka på?

Om man använder en lackfärg, behöver man ingen "vanlig" färg då, eller behöver man inget lack då?
    de du ska tänka på är att slpa ner så pas mkt att de blir en matt yta. nä tar du en högblank lackfärg nrhöver du inget annat..
  • luspudel

En bra grundfärg är bra också, tänk på att köpa bra färg och måla flera lager då stolar och bord ju slits en hel del Fråga om råd i en färgaffär, de kan sina saker!

• Sandyfication
    luspudel skrev 2010-11-25 21:31:41 följande:
    En bra grundfärg är bra också, tänk på att köpa bra färg och måla flera lager då stolar och bord ju slits en hel del Fråga om råd i en färgaffär, de kan sina saker!
    Tack för svar :)
Svar på tråden Måla lackat furubord+stolar vitt?