• Anonym (undrande)

Sprida askan utomlands?

Får man ta med sig askan och sprida den i havet utomlands?
    Är det till länsstyrelsen man vänder sig då?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Sprida askan utomlands?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja, det är länsstyrelsen man vänder sig till om man vill sprida aska i havet. Dock så beror det på vad du menar med utomlands, om du vill göra det på ett annat lands territorium så är det andra regler som gäller.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Anonym (undrande)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-11-25 20:24:17 följande:
    Ja, det är länsstyrelsen man vänder sig till om man vill sprida aska i havet. Dock så beror det på vad du menar med utomlands, om du vill göra det på ett annat lands territorium så är det andra regler som gäller.
    Tack för ditt snabba svar! Ja det är utomlands, nånstans i Karibien.
    Det är min svärmor som vill ta med askan efter svärfar dit vilket jag tycker skulle vara fint av henne att göra då dom reste mycket där.
    Hon har ansökt om att sprida askan i havet här i Sverige och fått det godkänt men börjar fundera på att ta med askan utomlands istället.
    Men om hon kontaktar länsstryrelsen igen går de vidare med "förfrågan" till landet utomlands då? Eller får hon själv fixa det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (undrande) skrev 2010-11-25 20:35:31 följande:
    Tack för ditt snabba svar! Ja det är utomlands, nånstans i Karibien.
    Det är min svärmor som vill ta med askan efter svärfar dit vilket jag tycker skulle vara fint av henne att göra då dom reste mycket där.
    Hon har ansökt om att sprida askan i havet här i Sverige och fått det godkänt men börjar fundera på att ta med askan utomlands istället.
    Men om hon kontaktar länsstryrelsen igen går de vidare med "förfrågan" till landet utomlands då? Eller får hon själv fixa det?
    Bra fråga, min gissning är att de kan hjälpa till men att hon själv måste ansöka om det i landet (om de har sådana regler). Men som sagt, det är min gissning och jag är inte helt insatt i frågan.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • giftfri

Varför ens fråga.., trotsa Storebror å gör som du själv vill..

• Anonym (undrande)
    giftfri skrev 2010-11-25 20:50:34 följande:
    Varför ens fråga.., trotsa Storebror å gör som du själv vill..
    Jo men tror inte svärmor vill åka fast i tullen med aska efter sin make..
  • giftfri
    Anonym (undrande) skrev 2010-11-25 21:15:15 följande:
    Jo men tror inte svärmor vill åka fast i tullen med aska efter sin make..
    Så tullen skulle ha nåt att invända? Tvivlar på det, men säker är jag inte..
  • Anonym (undrande)
    giftfri skrev 2010-11-25 21:24:58 följande:
    Så tullen skulle ha nåt att invända? Tvivlar på det, men säker är jag inte..
    ingen aning men hon vågar nog inte chansa..
Svar på tråden Sprida askan utomlands?