• Kvammen

Golvvärme garage slöseri?

Jag har golvvärme i ett stort garage och det är nog skönt för de som ligger och mekar, men slöseri att släppa ut värme under huset?

Min garage-"hora" ligger oanvänd tillsvidare och det är 15 grader varmt i garaget. Jag har cirkulationen öppen och termostaten nerdragen i botten, det går värmerör i taket till övervåningen där. I förra kåken frös golvvärmen sönder när fd ägaren i konkurs stack och lämnade allt kallt. Om jag stänger min finns kanske samma risk, ifall inte rören i taket räcker. Elen är dyr och jag vet inte om det räcker att stänga av termostaten. Stängs cirkulationen av är det ändå 10-15 grader varmt där, kan golvrören frys sönder ändå?

• Svar på tråden Golvvärme garage slöseri?
  • giftfri

Du släpper inte ut nån värme under huset, om golvärmen är rätt installerad.
    Däremot är det ofta förkastligt att inst golvvärme i gamla hus, som inte har ett golv avsett för golvvärme.
    Det kan ställa till det rejält, med t.ex rötskador i golven som följd.
    Jag skulle definitivt forstätta att köra golvvärmen i garaget, om det är avsett för golvvärme..

• Gizmo007

Om du vill undvika att det fryser så kan du tillsätta glykol i vattnet.

• Kvammen

Glykol i hela värmesystemet?

• Gizmo007

jag har delat upp mitt värmesystem med en värmeväxlare så då har jag glykolblandat i garaget och oblandat i resten av huset.

Det går även att köra glykolblandat i resten av värmesystemet.
    OBS man får då tänka på att glykol inte får tappas i avloppet om man måste tömma systemet.

Därför så har jag bara en liten system i garaget med hjälp av en vvx.

• Kvammen

Pumpen i garaget gick igång och jag stoppade värmematningen.

• giftfri

Nåt att tänka på, tillsätter man glykol så försämras värmebärarvärdet rätt drastiskt.., på ren svenska betyder det att det utspädda vattnet inte kan transportera lika mycket värme som ett rent vatten...
    Dessutom sänker glykolen ytspänningen, så man bör se upp med läckage..

Det här är saker man tar stor hänsyn till när det gäller solfångare, där vill man ta till vara varje uns av värme, så glykol vill man helst undvika.

• Kvammen

Verkar vara värmelager i golvet, förut var det 12 grader, sedan körde jag igång golvvärmen för att få bort smält snö, det belv 14 grader och har stannat där efter ett dygn utan värme på. Pölarna försvann.

Svar på tråden Golvvärme garage slöseri?