• Villbli3

Hjälp! Räkna ut semesterersättning.

Hej!

Det är så att jag skulle behöva få hjälp med hur jag ska
    räkna ut min semesterersättning. Har fått en summa jag inte
    tycker stämmer från min förra arbetsgivare.

Så här tror jag:
    Bruttolön - semesterlön * 13% = semesterersättning

Så här har hon gjort:
    Bruttolön * 13% = semesterersättning - semesterlön = semesterersättning

Snälla! Kan nån hjälpa mig snarast =) 

• Svar på tråden Hjälp! Räkna ut semesterersättning.
  • Lena

semesterersättningen = lön*13%

semesterersättningen täcker både lönen de veckor du inte jobbar och den ev högre lönen du får runt semestern.

• Villbli3

Jag vet att man inte kan få semesterersättning på semesterlönen, alltså
    måste den dras bort, eftersom den är intjänad året innan.
    Men frågan är när jag ska dra bort den? 

• Lena
    Villbli3 skrev 2010-11-26 07:46:24 följande:
    Jag vet att man inte kan få semesterersättning på semesterlönen, alltså
    måste den dras bort, eftersom den är intjänad året innan.
    Men frågan är när jag ska dra bort den? 
    Vad pratar du om? Jag förstår inte alls.
  • Villbli3

Vi säger att jag har jobbat juli månad med en bruttolön på 20000:-
    Men då har jag tex haft semester den månaden, så vi säger att 5000:- av dom
    20000:- är semesterlön den månaden.  Så om jag nu ska räkna ut
    semesterersättning så får jag inte räkna 20000*13% eftersom jag haft
    semester den månaden, det måste dras bort.
    Hoppas du förstår lite bättre =) 

• Lena

Har du inget kontrakt? Vad har du fått i lön andra månader? Räkna ut din semesterersättning efter vad du får i lön en vanlig månad.

• Villbli3

Jag jobbade 50% under den tiden o vissa månader mera, så det är väldigt
    varierande lön varje månad.
    Jag själv tycker inte att det är så krångligt att räkna ut. Men eftersom det skiljer
    flera tusen på det jag har räknat och på det jag fått. Hon tjatar hela tiden på att
    jag inte får räkna med semesterlönen jag fick i somras, men det gör jag inte heller.
    Det är lite svårt att förklara, det blir nog till att ringa facket senare ändå!
    Men tack ändå =) 

• Erki

Din tanke är korrekt!
    Som du sa så är inte semesterlönen du fick tidigare semestergrundande och därför måste den räknas bort från föregående års bruttolön innan den nya semesterlönen räknas ut.
    Hennes sätt blir ju helt baklänges??

Den lön den anställde får under sin semesterledighet kallas semesterlön. Semesterlönen är 12 % av den ersättning som har betalats ut till den anställde under intjänandeåret.
    Men dessväre är det inte bara att lägga ihop all utbetald lön, dra 12% och betala ut summan i semesterlön. Det finns nämligen vissa undantag i lagen som man måste ta hänsyn till för att den anställde ska få rätt semesterlön. Den anställde ska få semesterlönen utbetald i samband med sin semesterledighet.

Räkna ut den anställdes semesterlön
    För att beräkna vilken semesterlön en anställd ska få, enligt semesterlagen, kan du göra följande:

* Du börjar med att lägga ihop all utbetald bruttolön under intjänandeåret. I underlaget ingår de flesta former av lön och lönetillägg, exempelvis tim-, vecko- och månadslön, skift- och övertidstillägg, provision etc.

* Den semesterlön som betalades ut under förra årets semester ska inte ingå i löneunderlaget för det aktuella årets semesterlön. Du ska inte heller räkna med permitteringslön vid semesterstängning.

Exempel:
    Under intjänandeåret 1 april - 31 mars uppgick Gunnars totala bruttolön till 180 000 kr.
    Semesterlönen samma sommar var 21 000 kr. Denna summa dras från 180 000 kr.
    Kvar blir 159 000 kr

* Dra av sjuklön och annan ersättning som den anställde fått vid semesterlönegrudande frånvaro. Ersättning vid sjukfrånvaro, eller annan semesterlönegrundande frånvaro ska inte ingå i semesterlöneunderlaget. På vilket sätt är då den frånvaron semestergrundande, om inte ersättningen ska ingå i semesterlöneunderlaget?
    Jo, istället ökas underlaget med en genomsnittlig dagsinkomst för varje sådan frånvarodag:

Gunnar fick sjuklön i åtta dagar under intjänandeåret, totalt 4 430 kr. Sjuklönen dras från resterande 159 000 kr.
    Kvar är 154 570 kr.

* För varje semestergrundande frånvarodag som den anställde haft, ska en genomsnittlig dagsinkomst läggas till. Den genomsnittliga dagsinkomsten beräknas på lönen som utbetalats för arbetad tid under intjänandeåret:

Gunnar har under året arbetat 212 dagar. För dessa dagar har lönen varit 154 570 kr. Den genomsnittliga inkomsten blir per dag 154 570/212=729,10 kr

För Gunnars 8 sjukdagar blir den beräknade lönen totalt 729,10 x 8 = 5 832,80 kr. Denna summa ska läggas till de 154 570 kr, vilket ger 160 402,80 kr. Semesterlönen uppgår till 12% av 160 402,80 vilket är 19 248,34 kr. För varje betald semesterdag blir semesterlönen 19 248/25=769,92 kr.
    Semester är sällan lätt att räkna ut om man inte har alla underlag framför sig.
    Ger hon sig inte så tycker jag du ska kontakta facket för det kan som du säger handla om ganska mycket pengar och gör hon så här mot flera så är det orättvist.
    Det behöver inte vara så att hon gör det med vilje utan bara helt enkelt inte har rätt kunskap.
    Lycka till!
  • Villbli3

Tack snälla för svar! Börja tro att jag var lite knäpp där...
    Men har bestämt mig för att ringa facket och ta hjälp,
    orkar inte diskutera med henne mera. Hon suger verkligen
    musten ur mig. Hon har bestämt sig o vägrar lyssna på nån annan.
    Undrar bara hur många fler hon lurat pga av sin okunskap. 

Svar på tråden Hjälp! Räkna ut semesterersättning.