• tweenies

Okej att skotta loftgång före kl 07 på morgonen?

Någon av mina grannar skottar eller sopar sin loftgång jätte tidigt varje morgon, vaknar varje gång. I morse vaknade jag av ett jäkla ljud, då skottade h*n där uppe hur länge som helst och sen när det äntligen vart tyst så börjde h*n sopa hårt, även det låter jätte mycket ner till mig, kollade klockan och såg att den var 06.45. Är det okej? Det låter verkligen jätte högt och jag är säker på att det är fler en jag som störs.

Det vore okej att ta sopan och sopa bort snön lite lätt, men den här gör rena grovjobbet, allt ska bort. Och inte nog med att h*n stör, h*n sopar ner snön framför min dörr så jag har dubbelt så mycket snö utanför mig..

Så är det okej att börja grov skotta en hel loftgång före 07 på morgonen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:47
    H*n jobbar inte då h*n skottar flera gånger om dagen varje dag. Omöljigt att pricka in jobb mellan skottningarna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att skotta loftgång före kl 07 på morgonen?
  • La Lola

Ja...det är ju fredag.....en vanlig veckodag......

Skulle inte gilla det på en helg dock.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Pleco

Jag kan tycka att det är ok eftersom det troligtvis inte är varje dag, ett par dagar under vinterhalvåret då det kommer snö. Plogbilarna kör ju runt och för oväsen mitt i nätterna också, man gör vad man kan för att få undan snön snabbt och enkelt. Men jag kan å andra sidan förstå din irritation, avskyr att bli väckt av oljud själv.

• Barbabok

Självklart. Här utanför körs traktor (snöskottningen)  vid 3-5-tiden.

• Pickeli

Ja det tycker jag, sålänge ingen bett mig om att inte skotta den pga fruktansvärda oljud så är det helt okej. Om någon "klagat" så är det säkerligen fortfarande okej rent juridiskt men inte lika moraliskt ok.

Man kan ju undra varför man göra det dock, mitt på morgonen.

Google it!
  • La Lola
    Pleco skrev 2010-11-26 09:43:47 följande:
    Jag kan tycka att det är ok eftersom det troligtvis inte är varje dag, ett par dagar under vinterhalvåret då det kommer snö. Plogbilarna kör ju runt och för oväsen mitt i nätterna också, man gör vad man kan för att få undan snön snabbt och enkelt. Men jag kan å andra sidan förstå din irritation, avskyr att bli väckt av oljud själv.
    Ja här skottades gatan runt 05 imorse...inte så kul att bli väckt men hellre det än att pulsa i 2 dm snö....
  • Pleco
    Pickeli skrev 2010-11-26 09:44:38 följande:
    Ja det tycker jag, sålänge ingen bett mig om att inte skotta den pga fruktansvärda oljud så är det helt okej. Om någon "klagat" så är det säkerligen fortfarande okej rent juridiskt men inte lika moraliskt ok.

Man kan ju undra varför man göra det dock, mitt på morgonen.
    För att man vill få bort snön innan man går till jobbet?
  • La Lola
    Pleco skrev 2010-11-26 09:45:09 följande:
    För att man vill få bort snön innan man går till jobbet?
    O för att det är bäst att göra det innan det packas ihop (när folk går på det) o blir till tjock is i värsta fall?
  • Pickeli

Sen beror det ju på varför man skottar så in i helskotta (haha, sjukt dålig humornivå idag) på morgonen. är det för att man måste ta sig fram med rullstol, barnvagn etc eller bara för att man vill ha det gjort? Din kära granne kanske skulle kunna ätnka sig att skotta någon timme senare om du bara bad lite snällt om det.

Google it!
  • Rufsas

Jag är nog tyvärr en sådan som inte står ut när någon börjar störa med ljud innan klockan 7.00. Vi har renovering av alla balkongen på vårt hyreshus i ett halvårs tid (!). De startade 06.30 på morgnarna. Och med tanke på att det var under semestertider (på sommaren) var det mindre kul.

• Miss Lau

Jag tycker det är helt okej och folk måste ju få kunna komma fram. Här kör blogbilen precis utanför sovrumsfönstret vid 04 och det låter ordentligt, men det är ju bra när man kommer ut

Störs man så mycket av att någon skottar snö kanske man inte bör bo i flerfamiljshus.

Svar på tråden Okej att skotta loftgång före kl 07 på morgonen?