Arbeta i Norge
Jag har lite funderingar angående att arbeta i Norge som förskollärare. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Berätta gärna mer om detta, även om ni arbetat där inom ngt annat yrke.
Jag har lite funderingar angående att arbeta i Norge som förskollärare. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Berätta gärna mer om detta, även om ni arbetat där inom ngt annat yrke.
Jag jobbar inom vården i Norge vilket är både kul och man tjänar bra
Det du ska göra är att börjar att söka jobb, på nav.no. Sedan när du väl bestämt dig för att åka och jobba och kanske redan fått jobb sök lägenhet (om inte jobbet står för det), lägenhet kan man sökapå finn.no. Tänk på att de allra flesta vill ha ca 3 månadshyror i förskott (deposition). Dvs man måste ha pengar så att man kan täcka depositionen, första hyrorna (2 hyror oftast, beror på när man får första lönen), mat, busskort etc. Sedan när man kommit till Norge ska man registrera sig hos skatteetaten för att få D-nr och sedan skattekort. Skattekortet och D-nr får man inom ca 2-3 veckor, går inte att ansöka om det innan. Skattekortet måste du ge till din arbetsgivare så att de drar rätt lön.
Tack så mycket för svar. Jättebra skrivet!
Det finns jobbanonser på finn.no också.
Om du kan tänka dig att åka runt på olika ställen kan du även kolla med bemanningsföretag som hyr ut vikarier.