• Anonym (Undrande)

Liten livmoder - ökad risk för missfall?

Jag har fått höra av en mycket erfaren numera pensionerad gynekolog (innan jag blev gravid) att jag har mindre livmoder än genomsnittet, han sa oxå att det ökar risken för missfall. Andra gynekologer och läkare som jag pratat med har avfärdat detta och sagt att limodern töjer på sig när man blir gravid. Nu är jag i 11 veckan och inget MF ännu i alla fall. Har någon härinne med liten livmoder fått MF som orsakats av liten limoder???

• Svar på tråden Liten livmoder - ökad risk för missfall?
  • Anonym (Undrande)

***puffelipuff***

• Anonym (Undrande)

Ingen???

• silhuett

Tycker det låter orimligt att det skulle öka risken för missfall! Som sagt så växer ju livmodern

• Anonym (Undrande)

Tycker också att det låter lite orimligt. Däremot förstår jag inte hur en gynekolog överhuvudtaget kan skrämma upp en 18 åring på det viset. Jag grät efteråt och har allt sedan den dagen (7 år sedan) varit helt övertygad om att jag aldrig kan få ett barn. Hemsk gynekolog. Men samtidigt kan jag inte heller helt avfärda hans ord - för varför sa han så om det inte stämmer??? Ville han bara vara elak, eller ville han varna mig på ngt. vis månne...

• silhuett

Kanske var det gammal information? Han var ju pensionerad nu sa du..
    Kanske har det kommit nya forskningsrön nu på senare tid?
    Endel som har varit yrkesverksamma väldigt länge har inte heller uppdaterat den info som de fick lära sig när de själva studerade.

• Mitsuko

jag håller med alla här! Han har nog kvar sin GAMLA info, de yngre har säkert fått nyare info som stämmer.
    Va tusan folk föder ju både 2-6 lingar så nog borde det få plats för EN liten alltid...
    själv har ja 2 st separata livmödrar så mina är nog också ganska små skulle jag tro, eftersom man egentligen bara ska ha 1!
    Men jag har iofs fått 2 ma, men alla läkare säger att de inte tror att de är pga av det!
    Men sen ska jag erkänna att jag läst på internet att det kan höja mf risken om man har 2 st livmödrar....
    men men i denna djungel av info osv får man hitta ett svar som man väljer att reo på...eftersom så många säger olika saker...
    kram & lycka till

• Anonym

hört att det är större risk för ma om man har ett spektrum som delar upp livmodern i 2 rum, pga av att det blir för trångt. men då är risken störst längre in i grav när fostret blir större...
    men du har ju ej delad livmoder så det borde gå bra...
    risken kanske är att man föder för tidigt..men...

• Cinnalinna

Men om man har 2delad livmoder så brukar man väl operera bort skiljeväggen så fort det upptäcks?

• Anonym

nej det gör man inte, det är först om man märker att det tar skada av den! men ofta är komplikationerna och riskerna stora så man föröker undvika det

• Anonym (Undrande)

Tack för era uppmuntrande ord Försöker intala mig att allt kommer att gå bra. Tar en dag i taget. Gubben hade säkert föråldrad info och en dålig dag. Han är allmänt känd som en sur typ.

Svar på tråden Liten livmoder - ökad risk för missfall?