• Humminggirl

Störs av rök i hyresrätt - vems ansvar att åtgärda dörr och fönster?

Vi bor i en vanlig hyresrätt hos ett kommunalt bostadsbolag. Vår ytterdörr ut till trapphuset är väldigt tunn och har stora springor runt om.  Flera av våra grannar under oss röker och nu på vintern säkerligen inomhus. Vi får in väldigt mycket rök från trapphuset (och oväsen!) i perioder och störs av det då röken går rätt in i sovrummet (och även resten av lägenheten förstås).

Det röks också nästan konstant på uteplatserna under vår balkong och vi får in mycket rök därifrån också. Både rakt under oss och snett under på båda sidor bor rökare och de verkar röka i skift från ca. 6 på morgonen till 3 på natten. Vi har inte kunnat ha öppet alls vare sig sommar eller vinter och har balkongen mest till förvaring.

Nu till frågan:

Har vi rätt att be hyresvärden om hjälp att täta och ev. byta ut ytterdörren? Kan vi få hjälp att täta balkongdörr och fönster? Eller är dessa saker sånt vi måste fixa själva?

• Svar på tråden Störs av rök i hyresrätt - vems ansvar att åtgärda dörr och fönster?
  • Tecken

Alla har rätt att röka på sina uteplatser. De har också rätt att röka i sina lägenheter.

Däremot låter det märkligt att er ytterdörr inte är tät, ta kontakt med hyresvärden om den saken.

Vad gäller ljudnivån, kontakta kommunens miljökontor, be att få låna en "ljudmätare". Det finns nivåer som ej får överskridas.

• rosegarden

ursäkta mig........
    Är du sur på livet eller? 

• sär skriven
    rosegarden skrev 2010-11-26 12:59:22 följande:
    ursäkta mig........
    Är du sur på livet eller? 
    Men du, rök luktar svinilla. Det tycker till och med jag som rökare. Och röker man inte själv är det väl ännu mer naturligt att man ogärna vill ha röklukt i sitt hem.

Undrar vem som är sur?
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • rosegarden

men här gnälls det ju för allt. Röklukt, ljud. Man får faktiskt acceptera andra människors sysslor, alternativt flytta ut i skogen 

• Habbi
    Tecken skrev 2010-11-26 12:59:06 följande:
    Alla har rätt att röka på sina uteplatser. De har också rätt att röka i sina lägenheter.

Däremot låter det märkligt att er ytterdörr inte är tät, ta kontakt med hyresvärden om den saken.

Vad gäller ljudnivån, kontakta kommunens miljökontor, be att få låna en "ljudmätare". Det finns nivåer som ej får överskridas.
    Alla har inte alls RÄTT till att röka på sina uteplatser och absolut inte inne!
    Tex här vi bor får man inte ens röka på sin ballkong egentligen och absolut inte innomhus!
    De är ju inte deras lägenheter och då kan dom ju inte röka inne och förstöra tapeter och golv (det blir gult med tiden).

Jag tycker att du ska ringa din bovärd och prata med han/hon och säga att dina grannar röker väldigt mycket och att det kommer in i eran lägenhet, och att ni inte ens kan njuta av frisk luft genom ett öppet fönster för då kommer de massa rök in. Inte okej!
  • Posh

TS vi hade samma problem här sen vi flyttade in i hyresrätt för första gången, var lite oförberedda på vissa saker...
    Lyckligtvis byttes vår ytterdörr ut mot en ny fin säkerhetsdörr väldigt snart efter vår inflytt och efter det har jag inte störts av varken ljud eller röklukt från trappen.
    Så kolla den möjligheten, att få en säkerhetsdörr insatt alltså?

Annars kan man hänga för ett tjockare draperi framför ytterdörren i sin hall, det hjälper till att dämpa det mesta lite grann.

Ang. balkongerna och uteplatserna får ni stå ut med rökstanken, man har rätt att nyttja sin balkong till rökning men inte att kasta fimpar hur som helst (brandrisken förstås, och trevnad) så det finns ju vissa regler men är det inte en rökfri fastighet kan du inget göra åt själva rökningen.

• Birgitta2

Säkerhetsdörr är bra. Kolla med din hyresvärd om möjligheten att få en sån. Det brukar höja hyran med en femtiolapp. Annars är de skyldiga att täta ordentligt, vare sig det luktar rök eller ej. Värmen, om inte annat, försvinner ju ut i de här läckagen.

• Humminggirl

Rosegarden:
    Nej, vi har redan konstaterat att man får röka på sin uteplats. Det godtar jag fast jag inte gillar det nåt vidare. Men jag vill kunna ha ett rökfritt hem om vi är inne i vår lägenhet med alla fönster och dörrar stängda. Det är väl inte för mycket begärt?

Och vad gäller oväsendet beror det inte på att grannarna väsnas ovanligt mycket utan på att vår ytterdörr är ungefär lika tjock som papp. Suck.

Och jag skulle mycket gärna ha flyttat ut på landet om vi haft några sådana ekonomiska möjligheter.

Posh:
    Ska helt klart kolla om vi inte kan få en annan dörr.

Men är det någon som vet om vi ska be hyresvärden om hjälp med att täta fönster eller om det är nåt vi får fixa själva? 

• Birgitta2
    Habbi skrev 2010-11-26 13:08:53 följande:
    Alla har inte alls RÄTT till att röka på sina uteplatser och absolut inte inne!
    Tex här vi bor får man inte ens röka på sin ballkong egentligen och absolut inte innomhus!
    De är ju inte deras lägenheter och då kan dom ju inte röka inne och förstöra tapeter och golv (det blir gult med tiden).
    När jag bodde i hyresrätt så gick förvaltaren ända upp till hyresnämnden för att få rökförbud inne i lägenheterna, pga att man måste renovera så fort en rökare flyttat. Det gick inte igenom.  Så man FÅR röka inomhus.
  • Posh
    Humminggirl skrev 2010-11-26 13:18:56 följande:
    Men är det någon som vet om vi ska be hyresvärden om hjälp med att täta fönster eller om det är nåt vi får fixa själva? 
    Det där är så olika mellan olika värdar, det enda du egentligen kan göra är att kontakta just din för att få reda på hur de ställer sig till underhåll och vilken standard de avser följa.

Här t ex är man jävligt snåla och stingsliga, bortsett från säkerhetsdörren (som vi dock får betala för i all evighet 120/mån). De gjorde en besiktning av den möblerade lägenheten innan vi flyttade in och noterade efter eget protokoll på vilken skala vissa saker låg rent underhållsmässigt och jag kan säga att det var chockerande läsning.

Men eftersom det är så pass olika hos olika värdar finns det nog inget bra svar, än att du frågar de direkt alt, kollar med hyresgästföreningen?
    Gamla fönster är ju inte lika täta och fungerande som nyinsatta. Frågan är väl vilken standard de anser att de behöver underhålla?
  • Humminggirl
    Posh skrev 2010-11-26 13:24:22 följande:
    Det där är så olika mellan olika värdar, det enda du egentligen kan göra är att kontakta just din för att få reda på hur de ställer sig till underhåll och vilken standard de avser följa.

Här t ex är man jävligt snåla och stingsliga, bortsett från säkerhetsdörren (som vi dock får betala för i all evighet 120/mån). De gjorde en besiktning av den möblerade lägenheten innan vi flyttade in och noterade efter eget protokoll på vilken skala vissa saker låg rent underhållsmässigt och jag kan säga att det var chockerande läsning.

Men eftersom det är så pass olika hos olika värdar finns det nog inget bra svar, än att du frågar de direkt alt, kollar med hyresgästföreningen?
    Gamla fönster är ju inte lika täta och fungerande som nyinsatta. Frågan är väl vilken standard de anser att de behöver underhålla?
    Jag får ta och kolla med dem helt enkelt. Tack! Våra hus är byggda nån gång på 60-talet skulle jag gissa och fönstren är ju inte direkt täta. 
  • Birgitta2
    Humminggirl skrev 2010-11-26 13:30:14 följande:
    Jag får ta och kolla med dem helt enkelt. Tack! Våra hus är byggda nån gång på 60-talet skulle jag gissa och fönstren är ju inte direkt täta. 
    Det är ju sånt här man betalar hyra för! En bostadsrätt får man sköta själv och därför är månadsavgiften lägre. Men en hyra är högre just för att nödvändigt underhåll skall ske av hyresvärden. Det är deras jäkla skyldighet. Jag hade själv dåliga otätade fönster - ett samtal så kom de som skott och tätade alla mina fönster.
  • Habbi
    Birgitta2 skrev 2010-11-26 13:19:10 följande:
    När jag bodde i hyresrätt så gick förvaltaren ända upp till hyresnämnden för att få rökförbud inne i lägenheterna, pga att man måste renovera så fort en rökare flyttat. Det gick inte igenom.  Så man FÅR röka inomhus.
    Konstigt, i vårat hyreskontrakt står det att man inte får det, och likaså min mammas. :P
  • MassiiMotoo
    Birgitta2 skrev 2010-11-26 13:19:10 följande:
    Dett finns rökfria hyresrätter så nej man får inte alltid röka inomhus.
  • Birgitta2
    MassiiMotoo skrev 2010-11-26 13:56:16 följande:
    Dett finns rökfria hyresrätter så nej man får inte alltid röka inomhus.
    Står det i kontraktet så självklart får man inte röka där. Men står det inte från början så får man röka precis hur mycket som helst - så länge hyresnämnden går på samma linje, vilket dom gjorde i Akelius fall. De fick INTE rätt att rökförbjuda sina lägenheter.
Svar på tråden Störs av rök i hyresrätt - vems ansvar att åtgärda dörr och fönster?