• tipadora

Något som tar bort lukten av kattkiss!?

Kastrerade min lille kattkille igår, och han blev väldigt, väldigt trött av sömnmedlet... I natt har han lyckats släpa sig upp i min säng, men måste ha somnat rejält, han har nämligen legat där och kissat på sig, och inte bara en liten dutt, utan en halv sjö...

Lakanet, täcket och bäddmadrassen går ju o tvätta, men vad värre är, det har kommit igenom till resårmadrassen oxå!! En stor fläck, som stinker!! Går ju inte att tvätta den såklart i maskin, men tänkte om någon vet något som man kan skrubba lite för hand med??  

• Svar på tråden Något som tar bort lukten av kattkiss!?
  • Ringtail

Vi fick kattkiss i soffan för ett par år sedan och då hjälpte det rätt bra att blanda ättika i vatten och skrubba på fläcken så tyget blöttes upp ordentligt och sen täcka fläcken med ett tjockt lager potatismjöl som fick stå och torka tills det var helt torrt. Sen dammsög vi bara bort potatismjölet.

Det verkar ha funkat bra, för inte ens våra nya katter har reagerat på någon lukt från den delen av soffan.

(Häll gärna i en skvätt ättika i tvättmaskinen när du tvättar det andra också. Funkar superbra mot kattkisslukt.)

• Gurkburk
    http://www.swecat.com/piss-off05-l-citrus

Finns i de flesta välsorterade djuraffärer. Kan behövas flera behandlingar.

Vår ena katt kissade också på sig efter kastrering. En stor pöl på en luddig och vi trodde aldrig vi skulle få bort lukten, men efter två behandlingar med piss-off försvann lukten helt.
  • tipadora

Åh tack så mycket för era svar!!

• Havanna82

Personligen gillar jag inte alls Piss Off! Det döljer ju bara lukten!
    Jag använder Scent Stop som är framtaget av kattuppfödare som var less just kattkiss. Det är microogranismer som käkar upp lukten i stället för att täcka den.
    Passar bra som allrengöring också! jag använder den ofta där mina hanar har sprayat.

• PCOskruttan
    Havanna82 skrev 2010-11-26 14:24:19 följande:
    Personligen gillar jag inte alls Piss Off! Det döljer ju bara lukten!
    Jag använder Scent Stop som är framtaget av kattuppfödare som var less just kattkiss. Det är microogranismer som käkar upp lukten i stället för att täcka den.
    Passar bra som allrengöring också! jag använder den ofta där mina hanar har sprayat.
    Nej Piss off är en odor eater...
Svar på tråden Något som tar bort lukten av kattkiss!?