• Dajiita

Lägenhet!! Hjälp!!

Måste fråga här, eftersom det finns smarta äldre människor här! Min kompis är lika gammal som jag och hon är gravid med sin pojkvän som e lika gammal som henne. Hon var i typ vecka 23-24, kommer inte riktigt ihåg, men men, hennes pojkvän bor i västerås och hon i falun som jag, men hon vill nu flytta till honom men får inte bo hos honom, hur gör man då? Kan man få en lägenhet i västerås av socialen då? hur betalar man då? eller betalar socialen den? och hon har inte tänkt att studera längre medans hon är gravid? hur gör man om hon vill flytta? tack i förväg! :D

• Svar på tråden Lägenhet!! Hjälp!!
  • a mor

Varför får hon inte bo hos honom?

• Birgitta2

Det är få kommuner som är villiga att ge försörjningsstöd och hyresgaranti för nån som flyttar in och är medveten om att de inte ens kan betala sin hyra. Bäst vore om hon flyttade in hos pappan (varför får hon inte bo där?). Nån lägenhet lär de inte "ge" henne. De lägenheter som kommunen lägger beslag på är vikta till vräkta barnfamiljer och flyktingar.

• Birgitta2
    Dajiita skrev 2010-11-26 15:04:50 följande:
    mamma e sträng och bitter! 
    Bor han hemma?
  • Echidna

Har svårt att tänka mig att sociala ställer upp i detta läge. Av vilka skäl skulle hon få en lägenhet av sociala? Varför skulle de betala hyran? Har hon problem på något sätt?  Hon får väl söka andra hands boende? Alt inneboende.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Dajiita

eller mamman vill tydkligen inte att hon ska ha barnet, och är emot graviditeen, båda mammorna är på det viset. hon vill bo hos honom för hon vill ha hnom där under resten av graviditeen :)

• Dajiita
    Birgitta2 skrev 2010-11-26 15:05:26 följande:
    Bor han hemma?
    Ja han bor hemma och går andra året i gymnasiet.
  • Birgitta2
    Dajiita skrev 2010-11-26 15:06:30 följande:
    eller mamman vill tydkligen inte att hon ska ha barnet, och är emot graviditeen, båda mammorna är på det viset. hon vill bo hos honom för hon vill ha hnom där under resten av graviditeen :)
    Då får killen ifråga söka jobb, söka lägenhet och så får tjejen bo hos honom.  Det verkar inte finnas nåt annat alternativ. Jo, att hon bor kvar i Falun och så småningom söker jobb i Västerås därifrån. Och sen kan hon byta sin Falu-lägenhet mot en lägenhet i Västerås?
  • Dajiita
    Echidna skrev 2010-11-26 15:05:59 följande:
    Har svårt att tänka mig att sociala ställer upp i detta läge. Av vilka skäl skulle hon få en lägenhet av sociala? Varför skulle de betala hyran? Har hon problem på något sätt?  Hon får väl söka andra hands boende? Alt inneboende.
    vad är andra hans boende?  eller inne boende?
  • Dajiita
    Birgitta2 skrev 2010-11-26 15:08:28 följande:
    Då får killen ifråga söka jobb, söka lägenhet och så får tjejen bo hos honom.  Det verkar inte finnas nåt annat alternativ. Jo, att hon bor kvar i Falun och så småningom söker jobb i Västerås därifrån. Och sen kan hon byta sin Falu-lägenhet mot en lägenhet i Västerås?
    Måste det vara så att han måste hoppa av skolan och så? han fyller 18 i vår, har man inte mljlighet att hyra lägenhet då?
  • Dajiita

och förresten, får inte hon föräldrar penning? och om hon väljer att föröska hitta jobb som tex vikarie i västerås, kan inte det fixa sig då?

• Birgitta2
    Dajiita skrev 2010-11-26 15:11:20 följande:
    Måste det vara så att han måste hoppa av skolan och så? han fyller 18 i vår, har man inte mljlighet att hyra lägenhet då?
    Jösses. Är de sååååå unga? Då förstår jag att mammorna reagerar. Så länge han går i skolan, och inte jobbar och tjänar pengar, så lär det bli oerhört svårt att få en lägenhet. Han får ju inte ens skriva kontrakt.
  • Dajiita
    Birgitta2 skrev 2010-11-26 15:15:46 följande:
    Jösses. Är de sååååå unga? Då förstår jag att mammorna reagerar. Så länge han går i skolan, och inte jobbar och tjänar pengar, så lär det bli oerhört svårt att få en lägenhet. Han får ju inte ens skriva kontrakt.
    Om någon av föräldrarna skriver kontrakt åt dem då? och sedan jobbar n¨gon av dem ihop pengar? eller kan man inte betala en hyrd lägenhet om man inte är 18?
  • Echidna
    Dajiita skrev 2010-11-26 15:09:08 följande:
    vad är andra hans boende?  eller inne boende?
    andra hands boende innebär att hon hyr lägenhet av en annan person.. då är det inte henne lägenhet och det är ofta tidsgegränsat hur länge hon kan bo där. Inneboende menas med att hon hyr ett rum av tex en person som har en lägenhet eller villa.
    Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Birgitta2
    Dajiita skrev 2010-11-26 15:17:18 följande:
    Om någon av föräldrarna skriver kontrakt åt dem då? och sedan jobbar n¨gon av dem ihop pengar? eller kan man inte betala en hyrd lägenhet om man inte är 18?
    Han har en inkomst på dryga tusenlappen (studiebidraget). En 2:rumslägenhet kostar mellan 4000 och 6000 kr beroende var den ligger. Därtill skall man ha mat (2500 kr ca), el (400 kr i mån), mobilkostn, försäkring, barnprylar, möbler,

Eftersom han studerar och är under 18 år får han inte socialbidrag och så länge han pluggar så är föräldrarna försörjningsskyldiga för honom. Likaså flickan, hennes föräldrar är försörjningsskyldiga för henne. Men hon får en låg mammapeng.

Visst kan föräldrarna skriva kontrakt - men de skall ha hyresvärdens godkännande för att få hyra ut till sonen och hans flickvän. Och jag tvivlar på att nån hyresvärd godkänner de då dessa två inte har pengar att ens betala halva hyran. Eller sin egen försörjning.

Han går i skolan - kan alltså inte dra in pengar. Hon skall ta hand om babyn - ingen inkomst av förvärvsarbete.
Svar på tråden Lägenhet!! Hjälp!!