• Anonym (=()

Varför får jag finnar på blygdläpparna??

Jag använder ofta taighta jeans och har trosskydd eller Tena för att jag hatar att få flytningar i trosan varje dag. Jag har ingen infektion och det luktar inte illa men jag tycker att det är ofräsht. Men jag får till och från stora finnar som är ömma, sedan spricker och försvinner. Nu har jag tre stycken på den högra blygdläppen. Har haft samma sambo sedan många år tillbaka. Kanske är för att det blir för tätt?? Någon annan som har som jag?

• Svar på tråden Varför får jag finnar på blygdläpparna??
  • Anonym (JAG)

Haha jag har precis som du!

Jag har nu börjat fundera på om det är någon könssjukdom och att min sambo varit otrogen!

innan trodde jag det berodde på att man rakade sig "mellan benen" och att det då va inflamerade hårsäckar. Men nu har jag haft 3 på väldigt kort tid!

Hoppas någon kan ge oss svar! =)

• Habbi

Sov naken och "vädra" så ofta du kan :) På kvällarna kanske du kan vara utan trosor i tex mjukisbyxor när du inte ska ut mer osv.

• Anonym (=()

Ok det blir till att vädra hemma då! Skönt att höra att det finns fler som mig!

• Anonym

Är det på den delen av blygdläpparna som man har hår? Isåfall kan det vara inflammerade hårsäckar- Annars skulle jag tyvärr tro att det är herpes. Det kan finnas latent i flera år innan det bryter ut.

• mamita64

Det kan bero på rakning, men man kan ju få inflammation i hårsäckarna ändå.
    Förmodligen är det för tätt. Byt trosor lite oftare och gå utan trosskydd ist.
    Vädra har du fått tips om , borde alla göra.
    Sov naken, det är så himla skönt dessutom
    Kjol utan trosor hemma, kanske bra för samlivet dessutom

• När det blåser på månen
    Anonym (=() skrev 2010-11-26 15:57:21 följande:
    Ok det blir till att vädra hemma då! Skönt att höra att det finns fler som mig!
    Jag kan också få så ibland, men inte bara "där nere". Jag hade så en gång när jag var till min gyn men hon sa inget om det så jag tror inte att det är nåt att oroa sig för.

Tror som andra har skrivit, att du ska lufta ofta. Annars riskerar du att få svamp också. Jag har jättekänsligt underliv och kan bara använda trosor i 100% bomull och byxor som inte sitter åt. Sover allid med ett stort nattlinne och utan trosor för att lufta.
  • Anonym

jag har det till o från, det är inflamerade hårsäckar efter rakning... kan göra riktigt ont men är oftast snabbt övergående

• Dalton

Sorry tjejer, men...

En herpesinfektion kan även första gången förlöpa utan större symtom och man behöver inte alltid få blåsor. Symtomen kan vara alltifrån lindriga till svåra.

Symtomen vid herpes typ 1 (munherpes) är ofta lindriga men man kan också få besvärliga munsår, blåsor i munnen och ibland även feber.

Symtomen vid genital herpes varierar också mycket. Endast en av tre kvinnor har typiska symtom vilka är spridda blåsor och sår i underlivet som kan vara smärtande. Även andra symtom som urinvägsbesvär, svullna lymfkörtlar, flytningar, klåda och feber kan ses. Ofta kan ett recidiv(återfall) föregås av en kliande och brännande känsla ofta på samma ställe varje gång. Symtomen vid en recidivinfektion  är oftast lindrigare än vid en primärinfektion. Antalet återfall varierar mellan olika personer och även hos samma person. Det är vanligast att man har tätare utbrott närmaste tiden efter en primärinfektion. En del har endast ett anfall och sen inga fler. Andra känner inte av den primära infektionen men får senare påtagliga symtom vid recidivinfektion med herpes.

• Anonym (kvisslan)

Herpesblåsor, visst kanske.. Men..

Men jag har iaf ibland "kvisslor", typ som finnar fast de gör ont som f*n om man försöker klämma, ser ut precis som en finne fast när man känner på huden kan man ana att det finns en spänd "pärla" under huden liksom. Har klämt till på en sån nån gång och då kom det ut typ var eller talg eller såntsom kommer ur finnar, och sen lite blod. Alltså exakt som när man trycker på en finne/innebrännare.

Jag vet att dessa är finnar/kvisslor och inget annat eftersom jag ibland kan få en sån i bikinilinjen eller under armen när det har blivit för varmt där förlänge utan att det luftats.

Tror du ska prova att lufta så mycket du kan och blir det inte bättre får du väl gå till gyn/vårdcentralen!

Lycka till!

• När det blåser på månen
    Dalton skrev 2010-11-26 23:14:54 följande:
    Sorry tjejer, men...

En herpesinfektion kan även första gången förlöpa utan större symtom och man behöver inte alltid få blåsor. Symtomen kan vara alltifrån lindriga till svåra.

Symtomen vid herpes typ 1 (munherpes) är ofta lindriga men man kan också få besvärliga munsår, blåsor i munnen och ibland även feber.

Symtomen vid genital herpes varierar också mycket. Endast en av tre kvinnor har typiska symtom vilka är spridda blåsor och sår i underlivet som kan vara smärtande. Även andra symtom som urinvägsbesvär, svullna lymfkörtlar, flytningar, klåda och feber kan ses. Ofta kan ett recidiv(återfall) föregås av en kliande och brännande känsla ofta på samma ställe varje gång. Symtomen vid en recidivinfektion  är oftast lindrigare än vid en primärinfektion. Antalet återfall varierar mellan olika personer och även hos samma person. Det är vanligast att man har tätare utbrott närmaste tiden efter en primärinfektion. En del har endast ett anfall och sen inga fler. Andra känner inte av den primära infektionen men får senare påtagliga symtom vid recidivinfektion med herpes.

Känner mig inte ett dugg orolig över att det skulle vara herpes. Säkert inte heller för fler som skrivit i tråden.

Du vet inte mycket du?
  • Anonym (kondylom?)

Jag hade som dej visade sej att jag hade kondylom min dåvarande pojkvän hade glömt att berätta att han hade en annan tjej vid sidan som tydligen hade kondylom...

• Anonym (=()

Nej jag är inte orolig för att det skulle vara herpes eller kondylom då jag har precis som inlägg nr 9 och fler andra. Det är precis som finnar som sedan spricker och försivnner. Nu har jag vädrat i några dagar och går i bomullstights utan trosskydd och det är redan bättre=).

Svar på tråden Varför får jag finnar på blygdläpparna??