• mamacita

Fick inget mellanmål på dagis pga för tramsig, rätt eller fel?

Mitt barn + 2 andra barn hade idag lekt och stökat i ett rum. När det vankades mellanmål var det dags att städa. Och tydligen, efter väldigt många tillsägelser, gick inte budskapet fram till dessa tre. De hade fortsatt tramsa och inte städat, och liksom "hetsat" varandra till mer trams och flams.
    Då, när de äntligen städat, då var mellanmålstiden över. Och när de kom ut sa fröken: Nä, nu är maten slut.
    Så de 3 fick inget mellanmål.

Jag vet inte vad jag skall tycka om det. För hon inledde hela grejen (fröken) med att säga:
    - Idag får du hem ett hungrigt barn.

Först så tänkte jag; hrm, ja det kanske var bäst att markera, men sen började det störa mig.
    Visst skall inte fröknarna behöva gå 40 ggr och säga till.
    Men vi betalar ju för att de skall få äta, och är det rätt att ett barn skall gå hungrigt då (för att det är så nära hemgång hävdade hon)...? 

Nä jag surnade faktiskt ihop lite.
    Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det var "rätt" från deras sida, eller helt uppåt väggarna.

Har lite ont av att man blir lämnad utanför och så, blir "straffad" med saker. Även om de var 3 st.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Fick inget mellanmål på dagis pga för tramsig, rätt eller fel?
  • c00kie

Jag hade gett de 3 barnen mellanmål när de städat klart.

• SOL10

De kanske brukar bete sig illa o frk hade fått og? Alla är vi människor. Tala med barnet om att uppföra sig bättre o sedan med frk om att du gjort det o att du hoppas att han inte får hoppa över mål i fortsättningen.

• enlitenbitkaka
    SOL10 skrev 2010-11-26 17:01:41 följande:
    De kanske brukar bete sig illa o frk hade fått og? Alla är vi människor. Tala med barnet om att uppföra sig bättre o sedan med frk om att du gjort det o att du hoppas att han inte får hoppa över mål i fortsättningen.
    Får man "nog" och straffar med utebliven mat..ja då bör man se sig om efter ett annat jobb.
    Räkan BF 1/8 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • vittra
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-26 16:59:54 följande:
    Självklart ska barnen städa klart först. Men sen ska de ju ABSOLUT få mellanmål som alla andra. Mat är ingenting man ska börja använda som straffmetod. Fy.
    Håller helt med!

Jo TS, det är helt uppåt väggarna fel att använda mat som straff!
  • Suneboll

Hmmm...verkar helt galet, tänk om barnen skulle vara där sent....då blir de ju ännu hungrigare o inte så trevliga att ha med att göra.
    Man kan väl få ungarna att städa på ngt annat vis, tex kunde de ju städa efter maten när de lugnat ner sig...bättre att säga att de inte får leka med ngt annat innan de städat. 

• Familj Lo

Ring och fråga rektorn på måndag vad dom har riktlinjer ang det.
    *Och personligen tycker jag absolut att dom skulle fått mellanmål när dom städat klart, då hade dessa tre fått sitta och äta medans dom andra barnen lekte, känns som straff nog tycker jag.

Jag hade absolut frågat rektorn redan när jag hämtat och talat om att jag inte tycker det var en acceptabel sak av personalen att göra....

• SOL10

Visst men som förälder bör man oxå agera vad gäller barnens uppförande, handlar om hänsyn till andra.

• mamacita

Ja just den där matbiten känns så känslig som sagt. Att straffas med att inte få vara med och äta. Usch!
    Men visst, alla kan få nog. Men det kändes absolut inte riktigt riktigt........

• Knyttensmamma
    SOL10 skrev 2010-11-26 20:41:08 följande:
    Visst men som förälder bör man oxå agera vad gäller barnens uppförande, handlar om hänsyn till andra.
    Men som förälder är man inte med på förskolan. Och alla barn som inte städar eller hittar på annat bus har inte föräldrar som INTe agerar gällande barns uppförande. Jag är själv pedagog och skulle inte straffa genom uteblivet mellanmål. Äta sen funkar väl. Jag har också en son som är enormt kaxig och trotsig och kallar både oss och personalen på sin förskola för bajs och äcklig. Och vi jobbar stenhårt på att han ska uppföra sig. Alla barn är dock olika.
  • Sarah84

Ha de de varit mitt barn hade fröken illa kvickt vart tvungen att plocka fram mellis, hade inte gårr därifrån förän ungen fått mat.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • enlitenbitkaka
    Sarah84 skrev 2010-11-29 00:48:56 följande:
    Ha de de varit mitt barn hade fröken illa kvickt vart tvungen att plocka fram mellis, hade inte gårr därifrån förän ungen fått mat.
    Och du tror ditt barn mår BÄTTRE av att bli tvingad att sitta där och bli utpekad ännu en gång?
    Räkan BF 1/8 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Sarah84
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-29 07:41:21 följande:
    Och du tror ditt barn mår BÄTTRE av att bli tvingad att sitta där och bli utpekad ännu en gång?
    Japp bättre än att bli nekad faktiskt.. Jag hade aldrig accepterat de.
  • Sarah84
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-29 07:41:21 följande:
    Vill dottern inte ha är det en sak. MEN hon skall bli tillfrågad.
    Ibland undrar man vad de är för idioter som arbetar på förskolor
  • Liniz77

Inte alls okej, vi betalar för att de skall få mat o omsorg. Bad är det där för medeltidsfasoner. Jag hade sagt till på skarpen

Svar på tråden Fick inget mellanmål på dagis pga för tramsig, rätt eller fel?