• TheMother

Utslag som påminnger om myggbett- vad kan det vara?

Min son på 2 år har sedan ca 1,5 vecka tillbaka börjat få röda blemmor över hela kroppen. De ser ungefär ut som myggbett och är lite upphöjda.
    De sitter inte jättetätt och det varierar hur många som kommer i taget. De två han fick för 1,5 vecka sedan är fortfarande kvar, men de har tonat ner sig i intensivitet.

Vet inte om det hör samman, men han har sista veckan blivit torrare i huden så vi har fått börja smörja in honom med Miniderm på kvällen.

Någon som har nåt förslag på vad det kan vara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 19:08
    Snygg stavning i rubriken ser jag. Påminner, ska det förstås stå :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 19:25
    Hittade nu en annan tråd om virusprickar här på familjeliv, där även en bild på virusprickar tas med. Påminner mycket om sonens utslag så jag tror nog det är det ändå.

Tack alla för hjälpen!

• Svar på tråden Utslag som påminnger om myggbett- vad kan det vara?
  • Liniz77

Kliar de? Virusplitor kan man ju få. Du tror inte det är vattkoppor?

• mg79

Har ni husdjur... kan var loppbett...

• middiz

Nässelutslag?

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • TheMother

Ne, vattenkoppor tror jag inte det är. Trodde det från början för det första utslaget han fick var det en liten liten vit prick vätska i, men den lilla vita pricken försvann under natten och varken det utslaget eller några av de andra har vätskat. Han har ju dessutom gått på förskolan som vanligt sen det startade och de har inte heller reagerat på utslagen.

Vet inte om det kliar, men tycks nog inte göra det. Visserligen har han rivit lite på benen, men det tycks mer vara för att han upplever sig torr, inte att han rivit på utslagen.

Funderar också på om det kan vara virusprickar, men hade fått för mig att de bara får det i kanske en omgång, inte så utdraget?

• TheMother
    mg79 skrev 2010-11-26 19:04:09 följande:

Har ni husdjur... kan var loppbett...

En katt, men hon är innekatt. Nej, tror inte på loppor.
    middiz skrev 2010-11-26 19:05:11 följande:
    Nässelutslag?
    De sitter väl som röda märken i huden, eller hur man ska säga. Dessa är tjocka, som myggbett.
  • TheMother
    Swweetiie skrev 2010-11-26 19:09:16 följande:
    Vägglöss?
    Hur får man sånna?
  • TheMother
    TheMother skrev 2010-11-26 19:10:26 följande:
    Hur får man sånna?
    Bor ju i hus och har bott här ett år, först nu som utslagen har kommit.
  • Liniz77

Virus plitor har min tjej haft o hon var döprickig en vecka. Höstblåsor kan även ge plitor på kroppen samt blåsor i händerna fötterna o munnen.

• TheMother
    Lattemamman skrev 2010-11-26 19:10:41 följande:
    Snöloppor kanske?
    Nu googlade jag bara snabbt på det och fick bara upp en kommentar som nån skrivit i nån blogg, men av det verkar det som att de först vaknar till liv på våren.
  • TheMother
    Liniz77 skrev 2010-11-26 19:14:17 följande:
    Virus plitor har min tjej haft o hon var döprickig en vecka. Höstblåsor kan även ge plitor på kroppen samt blåsor i händerna fötterna o munnen.
    Tog det tid för virusplitorna att försvinna?
    Får nog hoppas att det är det och inte nå löss av nå slag :O
  • Swweetiie

Vägglöss kan man få av allt möjligt.
    Kan räcka med att man fått med de i kläder eller möbler eller nå sånt.
    Lite för lätt att få med speciellt om man varit bortrest elelr hemma hos någon.
    Det är det största problemet som finns bland skadedjur eftersom de också är relativt svåra att bli av med.
    Vissa personer vet inte ens om att de har dem i sitt hem.  Just för att vissa ser betten och reagerar på de, andra gör det helt enkelt inte.
    Googla.

• TheMother
    Swweetiie skrev 2010-11-26 19:09:16 följande:
    Vägglöss?
    Hmmm, vägglöss verkar det inte heller vara (tack o lov). Verkar som de oftast biter flera bett på samma ställe och alla utslag sonen fått har suttit med stora avståd emellan alternativt ej uppkommit någorlunda samtidigt.
  • TheMother

Hittade nu en annan tråd om virusprickar här på familjeliv, där även en bild på virusprickar tas med. Påminner mycket om sonens utslag så jag tror nog det är det ändå.

Tack alla för hjälpen!

Svar på tråden Utslag som påminnger om myggbett- vad kan det vara?