• honungochmarmelad

Omelett, pannkaka till snart 7-mån? Mosad eller mkt finskuren?

Försöker läsa och få tips så man kan öka sonens matsedel lite mer med vanlig mat och undrar hur ni andra lyckats ge tex pannkaka, omelett och dyl vid snart 7 månader? Provade omelett gjort på 1 ägg och 1 msk vatten (enl bvc-recept) och försökte ge för ett par veckor sedan men han spottade ut, ska prova igen men undrar hur era barn gillade liknande mat och annat med? Hur är det med kokt fisk? Andra bra matråd tips, har försökt läsa så mycket av de inlägg som finns men enklare att fråga själv....

Han äter oftast gröt till frukost Nan2 dvs mjölkersättning till mellanmål Lunch en halv burk mat (storleksmässigt) + fruktpure( för 6-8 mån ålder) till lunch, lite vatten i flaskan som dryck ½-1 flaska mild havrevälling före nattsömnen (somnar "sen" em) dvs 100-200 ml På natten vaknar han 2-3 ggr och äter oftast 1 flaska runt 180-200 ml välling och ibland äter han en skvätt vällig eller ersättning till de andra gångerna han vaknar dvs 1-1½ mål/natt) 
  • Svar på tråden Omelett, pannkaka till snart 7-mån? Mosad eller mkt finskuren?
  • hannis

Jag ger både tjockpannkaka och vanliga tunna pannkakor men jag skär i bitar så äter min son det själv med händerna. Mosad pannkaka låter inte så gott...

• Juppepuppe

Jag har gett småbitar som jag stoppat in i munnen. Har gjort det lite då och då och nu har hon vant sig. Nu är hon sju månader och plockar själv bitarsom jag lägger framför henne. Allt hamnar inte i munnen, men en hel del!

• Some

Min dotter älskar mat med lite mer smak. Det ska vara kryddat annars spottar hon ut.

En schysst gryta med fisk är:
    riv 2 morötter grovt eller fint beroende på hur stora bitar du vill ha
    riv en lök
    fräs lök och morötter i två minuter
    i med en burk krossade tomater och koka upp
    krydda med örtkryddor, kanske en vitlök
    ha i 400g tärnad torsk och koka under lock i 20 min
    När grytan är klar så mosa fisken till lagom bityar och servera med potatis/ris/couscous.

• Blå Flygare

Visst kan du ge det, men var försiktig första gångerna du ger äggmat eftersom äggallergi är mycket vanligt hos spädbarn och kan ge allvarlig reaktion.

Jag reagerar på att du enbart ger ett mål mat efter lunch. Lagad mat äter han ju redan, liksom gröt, så ersättning känns ju lagom - 2 (till 3) timmar mellan målen är väl det man strävar efter för att hålla en jämn nivå på blodsockret och för att de ska hinna äta tillräckligt under dagen för att slippa få sin nattsömn förstörd av nattmål.

• Lia och bäbisen

Min dotter är 6 månader och äter bara "vår" mat, jag gör ingen specialmat till henne, bara specialvarianter av vår mat så att säga. (kokar fisk/kött istället för o steka osv...). Hon äter inte all vår mat, men jag gör extraportioner till henne.

Ja, hon äter gröt o frukt och macka och ammas också, men lunchen är alltid mat.

Exempel på vad hon äter (vi också) är:

* torsk med dillsås, blir som fiskgratäng, serveras med potatis. Jag delar/mosar, med behöver ej purea, men det beror ju på ditt barn och vad hon/han tycker om bitar...

* falukorv (gav dock väldigt lite korv då det är rätt salt), med potatis och stuvade grönsaker.

* kycklingwok (kyckling, grönsaker, kokosmjölk/creme fraische, kryddor) och nudlar.

* torsk med potatis, pepparrotssås och ärtor.

* kyckling och ris med currysås och broccoli.

* lax, paprika, svamp, avocado med bulgur. (ska egentligen stekas, men jag gjorde det i ugnen för o slippa stekytan) coh creme fraishe och liiiite sweet chili sås (innehåller salt...).

Ja, det var lite exempel,  jag har en hungrig tjej här hemma som aldrig spottat ut något!! Gillar ALLT, än så länge...

• honungochmarmelad

Han somnar redan kring 15-15.30 för natten och det har han gjort i många månader, därav att han äter endast ett mål mat, förstår att ni reagerar, därför försöker jag se till att det blir gröt och välling under dagen med som ger mättnad, han är dessutom inte stor i maten och orkar ej mer, kan vara jättesvårt att få honom att äta sin frukostgröt på morgonen om han druckit nattvälling kring 03-04 då han oftast vaknar första gången.
    Vi försöker ibland truga i honom lite mer men äter han för mycket kräks han bara upp det. Bvc säger dessutom att dom styr sin hunger rätt bra själv och att man ska följa deras hungersbehov och ej ge för mycket heller.Är han mätt äter han ju inte mer dvs öppnar inte munnen. Det kommer nog ändra sig när han blir lite äldre och aptiten och hungern ökar. 

• hannis

Men oj vad tidigt han somnar! Undrar också när han vaknar på morgonen? Går det inte att skjuta på hans dygn?

• honungochmarmelad

Han vaknar för första nattmålet  mellan 03-04 ca sedan sover han vidare till ca 07, äter frukost 8-8.30 och sedan rullar det på, han sover inget direkt på dagen men blir trött kring 14-14.30 och vi ger nattmålet vid 15-15.30 och oftast har han somnat då kl är 15.30-16.00

Pumpkin skrev 2010-11-27 22:14:05 följande:
    Men när vaknar han för dagen egentligen? Han måste sova en rätt stor del av dygnet?
    och nej, vi har försökt skjuta på hans nattsömn men det har inte fungerat då han är så trött och behöver sova, han är en väldigt  "punktlig" bebis som är aktiv i de ca 8-9 timmarna på dagen från kl 07 så det är inte alls så konstigt att han blir trött tidigt, och han kommer säkert ändra lite på sin tidsrytm ju äldre han blir. Men att äta mer än varannan timme på de timmarna han är vaken gå inte heller då han blir mätt på de målen han äter.
    Pumpkin skrev 2010-11-27 22:14:05 följande:
    Men när vaknar han för dagen egentligen? Han måste sova en rätt stor del av dygnet?
    Förövrigt så brukar en normalbebis sömnbehov vara runt ca 15-16 timmar per dygn så det är inget konstigt i det alls, han sover sina timmar som en vuxen och är sedan vaken istället för att vara vaken på nätterna och sova på dagarna som många andra småbarn gör.
  • honungochmarmelad
    hannis skrev 2010-11-27 22:36:09 följande:
    Men oj vad tidigt han somnar! Undrar också när han vaknar på morgonen? Går det inte att skjuta på hans dygn?
    Honungochmarmelad
    Förövrigt så brukar en normalbebis sömnbehov vara runt ca 15-16 timmar per dygn så det är inget konstigt i det alls, han sover sina timmar som en vuxen och är sedan vaken istället för att vara vaken på nätterna och sova på dagarna som många andra småbarn gör.
  • hannis

Ja är ni nöjda med det så är det väl bra. Överallt där jag har läst så står det 13-14 timmar mellan 8-12 månader så det är ju inte så konstigt att man reagerar.

• honungochmarmelad
    hannis skrev 2010-11-28 18:49:07 följande:
    Ja är ni nöjda med det så är det väl bra. Överallt där jag har läst så står det 13-14 timmar mellan 8-12 månader så det är ju inte så konstigt att man reagerar.
    Fast precis som hos oss vuxna varierar nog sömnbehovet även hos bebisar, och en skillnad på 1-2 timmar per dygn är ju ingen större "avvikelse" Glad
    På bvc tycker dom det är jättebra att vår bebis kan sova så fint och har gjort bra länge, för han är ju bra utvilad på morgonen och inte gråtig och gnällig, det problemet har vi inte med honom alls faktiskt. Och även jag som bebis sov precis som min son,hela natten (och hade då stort sömnbehov precis som nu som vuxen) och vaknade lagom för att äta frukost så det har nog gått i arvFlört
    Hur sover din bebis och hur länge åt gången? Hur gammal bebis har du?
  • Pumpkin

Det var inte alls menat som kritik om det uppfattades så, blev bara väldigt fascinerad Det är ju förstås jättebra att han sover bra och mycket, det behövs när man växer. Vår son sover också bra, men sover i ett svep mellan 20.30-7.30 och sen sover han tre gånger på dagtid också.

• honungochmarmelad
    Pumpkin skrev 2010-11-28 20:44:14 följande:
    Det var inte alls menat som kritik om det uppfattades så, blev bara väldigt fascinerad Det är ju förstås jättebra att han sover bra och mycket, det behövs när man växer. Vår son sover också bra, men sover i ett svep mellan 20.30-7.30 och sen sover han tre gånger på dagtid också.
    Tror inte jag tog det som kritik heller men det lät lite som om du ansåg min bebis sovvanor var helt "off" från "normalt" bara- men jag tycker precis som du säger att det är jättebra-både för honom och oss som föräldrar att ha en bebis som sover bra-tänk de som har jätteproblem och får kinkiga och trötta barn/barn som skriker dag som natt och du som förälder aldrig får en lugn stund eller någon sömn.
    Så då har både du och jag det jättebraFlört Hur gammal är din bebis?
  • hannis

Precis. Det är ju jättebra för er. Jag blev bara förvånad precis som ovanstående skribent.

Min son är 9 månader och sover 20.00-08.00 plus 2 sovpass på dagen 1x30 min och 1x1,5 h. Han sover alltså 13,5 h/dygn och det tycks vara lagom då han vaknar utvilad och är glad hela dagen.

• honungochmarmelad
    hannis skrev 2010-11-28 22:54:58 följande:
    Precis. Det är ju jättebra för er. Jag blev bara förvånad precis som ovanstående skribent.

Min son är 9 månader och sover 20.00-08.00 plus 2 sovpass på dagen 1x30 min och 1x1,5 h. Han sover alltså 13,5 h/dygn och det tycks vara lagom då han vaknar utvilad och är glad hela dagen.
    Ja, det är verkligen jätteskönt och barnen behöver ju mycket sömn i den åldern! Vi är lyckligt lottade!
Svar på tråden Omelett, pannkaka till snart 7-mån? Mosad eller mkt finskuren?