• Ogi

Ont i svanskotan - vet någon vad som kan hjälpa?

Är i vecka 34 med andra barnet (det kommer vara 18 månader mellan dem). Sedan några veckor tillbaka har jag haft ont i svanskotan. Inte vanlig ont, utan som om svanskotan kommit ur led. Ibland kan jag, genom att vrida mig på ett speciellt sätt, knäcka till den och då slutar den att göra ont. Ett tag - tills den hamnar fel igen, eller vad det nu är som händer. Det brukar knaka ordentligt och oftast hoppar bebisen till när det händer. De senaste 2 veckorna har smärtan eskalerat..

Är det någon som känner igen detta? Gjorde ni något för att det skulle gå över? 

• Svar på tråden Ont i svanskotan - vet någon vad som kan hjälpa?
  • Lumo

Stretcha fram o baksidan av lår o nedre del av rygg. Gå till naprapat som vågar sig på gravida?! Mycket troligt foglossning. Sitt på kudde.

• vivana

man sk aintr gå till naprapater som gravid pga man e överrölig i lederna.. ring sjukgymnasten på din vc och prata med dem jag har/hade ont i minsvanskota blandannat  och fick låna hem en tens aparat (en apparat som stimulerar musklarna med ström) och de har blivit bätre med den, den kan du även ha med dig upp på förlossningen..

• Lumo

Beror på vad man har för naprapat. Vet de vad de gör, gällande gravida, så kan de hjälpa en på andra sätt än att manipulera. De kan stretcha, ge en övningar, ge akupunktur mm. Det beror helt på hur svåra problem man har. Har man tillräckligt ont så testar man det mesta. Höll på att bli tokig när jag var gravid. Jag sökte hjälp på alla instanser, bm, sjukgymnast, läkare osv men drn enda som vågade o kunde hjälpa mig något var just min naprapat.

• skånegås

Hade mer ont veckorna innan förlossningen med andra barnet än timmarna efter..
    Uttänjda ligament antagligen. Sitt högt så får bäckenet en annan lutning och svanskotan avlastas. Det finns också särskilda kuddar att köpa (titta på Varsam) som avlastar. För mig fungerade det inte att sitta på mjuka kuddar det blev bara värre, hårt fungerade bättre. Du får prova dig fram. Sitta bakåtlutad gjorde också ont.

Träna knipmusklerna också, de stabiliserar och det kan bli bättre. Annars tycker jag TENS verkar vara ett bra förslag och ta det lugnt, undvik i så stor utsträckning du kan allt som gör ont.

• Ogi

Tack för alla tips!!

Ska kanske ta och kolla med min BM om TENS. Jag har ärligt talat inte ens tänkt på det och vid förra graviditeten kändes det bara som en massa struntprat när det pratades om TENS och jag övervägde inte det som ett alternativ vid förlossningen just på grund av det.

Vad "skönt" att man inte är ensam om att ha ont där. Inte för att jag är glad att ni har/har haft det, men det känns tryggare när man vet att andra genomlidit samma sak. Ibland tror jag att ryggen håller på att gå av, men det är ju bara vanlig nojja. Tack igen alla :)

• vivana

tens aparaten får du via sjukgymnasten ( så e de här iallafall) men hör med din bm

• Lumo

Bm har tens med. Och Ja, tensen funkar bra i de lätta verkarna under förlossningen med, tex i komb med lustgasen. Så det är inte att underskatta.

Svar på tråden Ont i svanskotan - vet någon vad som kan hjälpa?