• zazzah

Kan man ha babyskydd i baksätet när det finns sidoairbag?

En dum fråga kanske som ALLA utom jag vet svaret på... Om ni vet, vart kan jag finna det dokumenterat?

• Svar på tråden Kan man ha babyskydd i baksätet när det finns sidoairbag?
  • Parenthood

Jag skulle inte tro att sidokrockkudde är några problem med babyskydd, men ring eller åk förbi din bilhandlare (som har ditt märke) och fråga dem. Hade det varit ett problem hade det garanterat funnits minst lika mycket info om det som om krockkudde och barnstol fram.

• Joico

Inga problem. Sidokrockkuddar är inga problem i kombination med bilbarnstolar

• yes79

Kolla instruktionsboken till din bil, i vår instruktionsbok står det tydligt att det går bra att ha babyskydd i baksätet trots sidoairbags!

• KattenKorven

Det är stor skillnad på hur krockkudde fram och på sidan funkar. De fram blir ju jättestora och trycks mot passageraren. Sidokudde är mer som en uppblåsbar rullgardin. Så det är okej.

• stor grön drake

Ja.
    Däremot får du absolut inte ha en bakvänd bilstol som låses av stolen framför (alltså en som stöder på stolen istället för stödben) om du har sidokrockkudde. Det fick en vän reda på när de skulle beställa reservdelar till sin stol (stödbenet hade tappat skruvar) och undrade om de kunde bara ha den mot framförvarande säte istället.

• Parenthood
    stor grön drake skrev 2010-11-29 20:55:55 följande:
    Ja.
    Däremot får du absolut inte ha en bakvänd bilstol som låses av stolen framför (alltså en som stöder på stolen istället för stödben) om du har sidokrockkudde. Det fick en vän reda på när de skulle beställa reservdelar till sin stol (stödbenet hade tappat skruvar) och undrade om de kunde bara ha den mot framförvarande säte istället.
    Jag antar att detta alltså gäller om stolen framför har sidokrockkudde, då denna ofta sitter i sidan på stolen.
  • stor grön drake
    Parenthood skrev 2010-11-29 21:49:19 följande:
    Jag antar att detta alltså gäller om stolen framför har sidokrockkudde, då denna ofta sitter i sidan på stolen.
    Nej, det gällde om det fanns krockkudde i sidodörren bak. Hon fick inte desstomer info om varför, men hon och butiksägaren spekulerade i om det hade att göra med att om stödbenet används flyttar sig stolen för krockkudden, men inte om den är låst av stolen framför...
  • Joico
    stor grön drake skrev 2010-11-29 20:55:55 följande:
    Ja.
    Det där har jag aldrig hört nåt om.!

Däremot så får man inte luta en stol med stödben mot sätet istället för stödbenet, det är helt enkelt inte godkänt.
  • stor grön drake
    Joico skrev 2010-11-30 12:11:46 följande:
    Det där har jag aldrig hört nåt om.!

Däremot så får man inte luta en stol med stödben mot sätet istället för stödbenet, det är helt enkelt inte godkänt.
    Va?
    Det var konstigt, i vår gamla bil funkade det inte med stödbenet, det räckte inte till golvet pga lutande säten, och då monterade butiken den mot sätet, precis som "förr"?
    Menar du att man inte får göra så på dem med stödben?

Jag hade heller aldrig hört det om sidokrockkudden (och jag har läst på en del), men tror på tillverkaren när de säger så.
Svar på tråden Kan man ha babyskydd i baksätet när det finns sidoairbag?