• Anonym (Öhh?)

Räkning för smyckesförsäkring, men vi har inte köpt något?!

Igår fick min sambo hem ett brev där det står att han ska förnya sin försäkring gällande ett smycke han köpt/fått förra året.

Försäkringsbeloppet är 3700 kronor och JAG och HAN vet att inte något sådant har inhandlats eller fåtts...

Räkningen är på 177 kronor och det jag egentligen vill veta är om det är möjligt att någon annan uppgett falskt namn under då dom köpt det där smycket?

Tycker bara hela grejen är väldigt tokig...
    Ska självklart be honom ringa detta stället sen för att få klarsak i det.
    Men spekulerar allt lite nu på morgonkvisten...

• Svar på tråden Räkning för smyckesförsäkring, men vi har inte köpt något?!
  • Anonym

Det kan inte va så att det ingick någon gratis försäkring på något ni köpte förra året? Står det förfallo datum på den? Annars kan man strunta i den, då jag får såna från typ gamla prem på tidningar osv "dags att förnya din..." men så har man inget avtal, utan det är om man vill fortsätta.
    Annars får du ringa stället som skicka ut den och få ut vad det gäller. Kan ju vara någon annan med som använt era namn men tror inte det. Men då är det bra och ringa själv och kräva få papper på sånt innan man ens tänker tanken på betala

• Anonym (Öhh?)
    Anonym skrev 2010-11-27 05:39:36 följande:
    Det kan inte va så att det ingick någon gratis försäkring på något ni köpte förra året? Står det förfallo datum på den? Annars kan man strunta i den, då jag får såna från typ gamla prem på tidningar osv "dags att förnya din..." men så har man inget avtal, utan det är om man vill fortsätta.
    Annars får du ringa stället som skicka ut den och få ut vad det gäller. Kan ju vara någon annan med som använt era namn men tror inte det. Men då är det bra och ringa själv och kräva få papper på sånt innan man ens tänker tanken på betala
    Ingen av oss är mycket för smycken alls så nix.
    Finns inget vi har köpt.
    Lite det som gör mig frustrerad faktiskt...

Betaldatum är senast 2010-12-31
    Så det är ju ett förfallodatum på räkningen.
    Skumt är bara förnamnet!
  • Anonym (koa)

Det är väl bara att ni struntar i att betala? Det kan ju vara ett fel som begåtts, medvetet eller omedvetet.

Jag har en smyckesförsäkring (på en klocka) som förnyas varje år. Så även om ni inte köpte något förra året, så kanske ni gjorde det förrförra året?

• Anonym

Ni kanske köpt ett smycke till någon annan?
    Det där är ingen räkning, det är ett erbjudande som ser ut som en räkning. Men ring dem för säkerhets skull.

Jag tror absolut inte att det är någon som uppgett falskt namn, utan att ni bara har glömt vad det är försäkringen hör ihop med.

• sanna11111

Låter som en bluff-faktura. Ring till företaget och kolla om d ens är nån som svarar!

• Anonym (Öhh?)

Nej men det står att det hör ihop med ett smycke som köptes förra året och nu ska försäkringen förnyas.
    Vi har inte någon ekonomi att handla presenter till andra eller till oss själva för närmre 4000 bara sådär

Men får ringa på Måndag. Lönlöst på en helg så här!

Men lite skumt är det allt det här!

• Anonym
    Anonym (Öhh?) skrev 2010-11-27 16:17:56 följande:
    Nej men det står att det hör ihop med ett smycke som köptes förra året och nu ska försäkringen förnyas.
    Vi har inte någon ekonomi att handla presenter till andra eller till oss själva för närmre 4000 bara sådär

Men får ringa på Måndag. Lönlöst på en helg så här!

Men lite skumt är det allt det här!
    Förlåt, men är du säker på att sambon inte har köpt något dyrt smycke till någon annan? Ingen släkting som fyllde jämt som ni var flera att samla till och sambon som handlade? Har han fått något smycke själv? Litar du på honom till 110%? Förlåt skriver jag för att jag inte är den typ som direkt misstänker otrohet men i detta fall så känns det som en eventuell möjlighet...   Känns inte troligt att någon skulle ha uppgett falskt namn när de köpt ett smycke... Då borde de ju uppge namnet på den som får smycket.  (Däremot så när man köper dyrare smycken så ingår en gratis försäkring i ett år. Sedan gör man som man vill om man förlänger försäkringen,) OT: Maken köpte en ring med flera små diamanter i till mig och jag valde att inte förlänga försäkringen när fakturan kom, gissa om de var spydiga när sedan en av diamanterna hade lossnat och jag kom dit -mmm hade du haft försäkring så hade det varit gratis tyckte de...
  • seejtaan
    Anonym skrev 2010-11-27 21:53:41 följande:
    Förlåt, men är du säker på att sambon inte har köpt något dyrt smycke till någon annan? Ingen släkting som fyllde jämt som ni var flera att samla till och sambon som handlade? Har han fått något smycke själv? Litar du på honom till 110%? Förlåt skriver jag för att jag inte är den typ som direkt misstänker otrohet men i detta fall så känns det som en eventuell möjlighet...   Känns inte troligt att någon skulle ha uppgett falskt namn när de köpt ett smycke... Då borde de ju uppge namnet på den som får smycket.  (Däremot så när man köper dyrare smycken så ingår en gratis försäkring i ett år. Sedan gör man som man vill om man förlänger försäkringen,) OT: Maken köpte en ring med flera små diamanter i till mig och jag valde att inte förlänga försäkringen när fakturan kom, gissa om de var spydiga när sedan en av diamanterna hade lossnat och jag kom dit -mmm hade du haft försäkring så hade det varit gratis tyckte de...
  • Anonym (#7)
    seejtaan skrev 2010-11-27 21:55:29 följande:
    Tack för tummen upp, kände mig lite taskig som tog upp det men då finns det fler som tänker som jag. Som sagt, jag hör inte till fl:arna som skriker otrogen, kasta ut så fort jag läser ett inlägg... Men man funderar ju...
  • seejtaan
    Anonym (#7) skrev 2010-11-27 22:21:27 följande:
    Tack för tummen upp, kände mig lite taskig som tog upp det men då finns det fler som tänker som jag. Som sagt, jag hör inte till fl:arna som skriker otrogen, kasta ut så fort jag läser ett inlägg... Men man funderar ju...
    jag vet ju inte om TS själv tänkt i de banorna men har hon det inte är det väl bra att någon tar upp ett sådant möjligt scenario!
Svar på tråden Räkning för smyckesförsäkring, men vi har inte köpt något?!