• Skehamn2012

Tycker ni att man borde införa en lag som ger barn förtur till sittplats på buss och tåg?

OCH om det är fullt på bussen och man inte kan ta ombord fler så ska barn gå före och någon vuxen får lämna sin plats och kliva av och vänta på någon annan buss eller tåg.

Det snackades hejvilt om det i en annan tråd MEN skulle ni verkligen vilja ha en lag som gav barn förtur till plats på buss eller tåg bara och uteslutande för att dom är barn?

Det skulle inte vara särskilt vettigt med en sådan lag. Vuxna människor kan ha tider att passa och ibland är det väldigt viktiga möten man ska på.

Jag säger NEJ till en sådan lag. Man får använda sunt förnuft istället. Den som vill lämna sin plats till ett barn gör det men man ska inte tvingas till det.

Själv lämnar jag min plats ibland och ibland inte. Någon gång har jag erbjudit min plats till ett barn som tackat nej.

Jag skulle dock aldrig lämna min plats till NÅGON om det var ohyggligt kallt ute. Det gör jag bara inte.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att man borde införa en lag som ger barn förtur till sittplats på buss och tåg?
  • viseversa

Fast i den tråd du syftar på så var ju förhållanden helt annorlunda då dom var ensamma och blev lämnade kvar utan någon vuxen alls. Däremot ska sj stå för deras taxi då det var sj ansvar att ALLA kom med ersättningsbussarna. Och eftersom dom inte gjorde det hade jag tagit taxi och skickat räkningen till sj.

• Onkel Panter

Nej, det är ju löjligt. Varför skulle ett barn, som är tillräckligt gammalt att åka buss själv, nödvändigtvis behöva platsen mer än någon annan? Dessutom ska allmänt hyfs och takt inte ha ett skit att göra med lagstiftningen. 

• Skehamn2012
    viseversa skrev 2010-11-27 09:44:05 följande:
    Fast i den tråd du syftar på så var ju förhållanden helt annorlunda då dom var ensamma och blev lämnade kvar utan någon vuxen alls. Däremot ska sj stå för deras taxi då det var sj ansvar att ALLA kom med ersättningsbussarna. Och eftersom dom inte gjorde det hade jag tagit taxi och skickat räkningen till sj.
    Jo det var en annorlunda situation men bland kommentarerna till själva artikeln så var det flera som ansåg att barn självklart ska ha förtur till sittplats. Att en sådan lag borde finnas.
  • viseversa
    Skehamn2011 skrev 2010-11-27 09:54:12 följande:
    Jo det var en annorlunda situation men bland kommentarerna till själva artikeln så var det flera som ansåg att barn självklart ska ha förtur till sittplats. Att en sådan lag borde finnas.
    nej en lag skulle vara ohållbart. men ibland kan man vara lite juste som vuxen och låta barnen gå före. Jag är som sagt vuxen och kan nog ta vara på mig själv en extra timme. Vill inte lämna ensamma barn kvar med gott samvete. sen tycker jag bussföraren betedde sig illa också. Han sket lika mycket i barnen som alla andra på bussen. han hade kunnat komma med en lösning. Eller försökt iallafall.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Givetvis inte, att lagstifta om något sådant gör över gränsen för vad som är rimligt att reglera i lag. Det är på samma nivå som att lagstifta om att man måste fälla ned toasitsen.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • D Darko

Nej, för mycket lagar o påbud i det här landet som det är redan. Man får väl använta sunt förnuft, det här är värderingar som man bör lära sig redan i hemmet.

• Onkel Panter
    Träskon skrev 2010-11-27 10:34:23 följande:
    Nej, för mycket lagar o påbud i det här landet som det är redan. Man får väl använta sunt förnuft, det här är värderingar som man bör lära sig redan i hemmet.
    Fast som jag tidigare nämnt i tråden: är det verkligen ett självklarhet att ett barn "behöver" platsen mer än någon annan? Borträknat små barn som är på bussen med någon vuxen, men kanske 10 år och uppåt? 
  • D Darko
    Onkel Panter skrev 2010-11-27 10:41:13 följande:
    Fast som jag tidigare nämnt i tråden: är det verkligen ett självklarhet att ett barn "behöver" platsen mer än någon annan? Borträknat små barn som är på bussen med någon vuxen, men kanske 10 år och uppåt? 
    Nej det är ingen självklarhet, det kan gott och väl finnas någon annan som behöver platsen bättre.  Man får använda sunt förnuft.
  • Uncle Frank

NEJ.

Däremot anser jag att äldre människor bör få förtur på sittplatser. Trist att se ungdomar som totalt skiter i det.

• Dr Mupp
    Uncle Frank skrev 2010-11-28 21:59:06 följande:
    NEJ.

Däremot anser jag att äldre människor bör få förtur på sittplatser. Trist att se ungdomar som totalt skiter i det.
    Även ungdomar kan behöva sitta. Alla problem syns inte.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Kultist
    Dr Mupp skrev 2010-11-28 22:26:43 följande:
    Även ungdomar kan behöva sitta. Alla problem syns inte.
    Instämmer. En gång i slutet av tonåren blev jag och en kompis utskällda av en gubbe för att vi inte reste oss frivilligt (utan att någon bett oss) och lämnade sittplats åt hans skröpliga tant. Jag var då gravid och hade yrsel och min käre vän hade diskbrock.
  • Oleanna

Den tråd det syftas på hade en speciell situation..3 stycken barn lämnades ensamma på en perrong för att vuxna hade trängt sig före. Det är sj:s ansvar att se till att sådant inte händer. Jag hade gett min plats..men det är jag.

• pillapyret

Jag är själv typen som ställer mig upp för pensionärer och barn men som inte kan be någon ställa sig upp för att ge mig en plats. När jag var gravid så var det på betydligt mer än en bussresa som jag fick stå. Det tycker jag är illa.

• augustisten
    Onkel Panter skrev 2010-11-27 10:41:13 följande:
    Det tycker jag absolut. En tioåring kan mycket väl klara av att ta bussen från A via B till C - men händer något oväntat så att bussen stannar vid B är det inte självklart att h*n klarar av det så bra. Då är det lika självklart för mig att barnet får förtur som att en åttioåring får det... Ju längre ut i ytterkanterna av åldersskalan ju större rätt att få sitta. Generellt.

Sedan är en annan aspekt med barn att de sällan har tillgång till kontanter - men det har de flesta vuxna möjlighet att skaka fram om det kniper. Om jag blir strandsatt vid B kan jag i värsta fall ringa en taxi, ta in på ett hotell, köpa något att äta eller vad sjutton som helst. Ett barn har kanske bara precis till bussbiljetten.
Svar på tråden Tycker ni att man borde införa en lag som ger barn förtur till sittplats på buss och tåg?