• Gadget

sirap till bak i Tyskland?! Kan man ersätta?

Jag bor i Tyskland sedan några månader och ska baka lite inför jul tänkte jag. Men jag hittar ingen sirap i affären, bara sån lönnsirap man har på pannkakor.

Vet någon om man kan ersätta den? Jag ska baka kakor som ska få lite knäckig smak.... Försökte googla på tyska recept för typ fudge och så, och då hittar jag något man kallar "Rohrzuckersirup" men i affären fattar de inte vad jag pratar om....

Ska försöka ta mig till en större affär, men annars, vet någon om jag kan ersätta det eller smälta socker för att få knäckig smak? Men det känns som om jag behöver lite mer vätska då också. 

Tacksam för alla tips! 

• Svar på tråden sirap till bak i Tyskland?! Kan man ersätta?
  • Barbabok

Enligt wikipedia är sirap;
    Sirap är en tjock och segflytande vätska som framställs genom invertering av råsocker.

Borde det inte då funka med den sirap du hittat, råsockersirap?

• Björkpollen

Ja, eller bara helt enkelt använda råsocker. Vissa saker jag bakar brukar jag ersätta sirapen med socker. Det har funkat bra, vad jag kan minnas, men det kanske är mest bröd jag har gjort så med.

• Gadget
    Barbabok skrev 2010-11-27 10:16:55 följande:
    Enligt wikipedia är sirap;
    Sirap är en tjock och segflytande vätska som framställs genom invertering av råsocker.

Borde det inte då funka med den sirap du hittat, råsockersirap?
    Problemet var att jag bara läste om den men inte hittade den i affären. Men efter en tripp till en större stormarknad hittade jag råsockersirap. Lite som vår mörka sirap, men det blev bra ändå.

Tack för hjälpen! 
  • Örnie

Zuckerrübensirup av märket Goldsaft är det som jag alltid köper. Det är mörk sirap. Står bredvid marmelad och honung i affärernas hyllor. Fungerar hur bra som helst. Förpackningen är lite dålig - av papper - men jag brukar fylla om den i en gammal svensk sirapsflaska.

Svar på tråden sirap till bak i Tyskland?! Kan man ersätta?