• Gummsan85

Brunt kött, snabba svar tack :)

Tänkte att jag skulle göra köttgryta idag, men ser på mitt kött som jag köpte för en vecka sen är brunt :( är lite orolig för om man vekligen kan göra köttgryta på det eller inte? ska jag slänga köttet åka och köpa nytt eller kan jag använda det iaf? ska både stekas och kokas i några timmar

hoppas på snabba svar!!

Molly, mammas underbaraste sessa!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-27 18:28
    ja, jag bestämde mig för att slänga köttet och åkte och handlade nytt :) gott som satan blev det :)
  • Svar på tråden Brunt kött, snabba svar tack :)
  • Nyfiken gul

att det är lite brunt beror på kontakt med luft och är inte något konstigt.

om köttet luktar konstigt och datumet inte längre är okej ska det inte användas.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

vad luktar köttet då? och vad är det för datum?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Gummsan85

såg nu att köttet gick ut igår men stoppade in det i frysen i förrgår tror jag de va, eller om de va den 24, aja nån dag där innan det gick ut va de iaf, vet inte hur kött ska lukta men tycker inte de luktar så konstigt iaf

• Gummsan85

puffar lite då jag måste börja med maten :)

• Fröken Susidus

Man känner på kött om det är gammalt! Då luktar det unket och äckligt. Luktar det inte illa så ät det okej. Jag hade kanske provstekt en liten bit o smakat oxå.

• Phille69

Att köttet är brunt beror på följande: att det INTE har kommit i kontakt med syre, och inte tvärtom. Så fort det kommer i kontakt med syre igen så blir köttet finare igen. Luktar det normalt så tillaga och ät. Folk är så satans känsliga för datum hit o dit istället för att bara lukta och smaka istället. Tänk på hur det var förr i tiden.

• Piggelito
    Phille69 skrev 2016-01-01 20:44:01 följande:

Att köttet är brunt beror på följande: att det INTE har kommit i kontakt med syre, och inte tvärtom. Så fort det kommer i kontakt med syre igen så blir köttet finare igen. Luktar det normalt så tillaga och ät. Folk är så satans känsliga för datum hit o dit istället för att bara lukta och smaka istället. Tänk på hur det var förr i tiden.

Tror hon är färdig med köttgrytan nu.
Svar på tråden Brunt kött, snabba svar tack :)