• Skehamn2012

För eller emot att förbjuda hundar (och andra husdjur) på bussar och tåg?

Ja vad säger du. Vill du ha ett sånt förbud? Idag är det olika regler för olika buss/tågbolag. Vanligast är att man får ha hunden eller annat husdjur längst bak i bussen eller i speciella vagnar i tåget.

På vissa håll så är det så knäppt utformat att chauffören bestämmer om en hund ska få följa med på resan. Det innebär en stor osäkerhet för oss djurägare. För en chaufför får jag resa med hund för en annan så är jag inte välkommen. Helskruvad regel enlig min mening.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden För eller emot att förbjuda hundar (och andra husdjur) på bussar och tåg?
  • VirrigaVerna

Om det inte finns speciella kupéer för husdjur så borde det vara förbjudet att ta med djur på tåg och buss.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • TigerLilly01

Tycker man ska få ta med husdjur.Brukar ju vara speciella kupeer på tåg och att sitta längst bak i bussen.Man måste ju få ta sig fram även om man har djur.

• inkka

Jag har åkt massor tåg och buss med hund. Det var aldrig nåt problem (förutom att jag ibland fick betala på bussen som för ett barn). Detta var några år sen och reglerna kan ha ändrats. Tycker man ska få ha med djur på bussar och tåg. Små hundar kan man ha i en lämplig korg/väska. Klart det kan vara allergiker som kommer i kläm. Fast ska man förbjuda tex stalltjejer att åka buss från stallet? Borde vara minst lika jobbigt för en allergiker.

• Twilight
    VirrigaVerna skrev 2010-11-27 12:24:50 följande:
    Om det inte finns speciella kupéer för husdjur så borde det vara förbjudet att ta med djur på tåg och buss.
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • VirrigaVerna
    TigerLilly01 skrev 2010-11-27 12:27:07 följande:
    Tycker man ska få ta med husdjur.Brukar ju vara speciella kupeer på tåg och att sitta längst bak i bussen.Man måste ju få ta sig fram även om man har djur.
    Jag tycker så här att i och med att man väljer att skaffa djur så bör man vara medveten om att med det följer vissa begränsningar och frågan är om man då ska värdera jycken högre än vad man värderar den allergiska individen?
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Summermom11

tog annat- tycker der borde va bara en kupé i tåget o sen på bussen ska man isåntfall gå på där bak så man inte går igenom hela bussen med hunden (el. annat husdjur).

• Bea08
    VirrigaVerna skrev 2010-11-27 12:24:50 följande:
    Håller med. Det med tanke på allergiker. Köp av husdjur är ett medvetet val, då ska man ha i beräkningen att ha råd med olika avgifter vid transport av djuret. 
  • liber

Jag är för. Allergiargumentet köper jag inte alls. Det är ju tillåtet att vara nedräkt i parfym, stinka rök, eller äta jordnötter!

• inkka
    liber skrev 2010-11-27 12:56:00 följande:
    Jag är för. Allergiargumentet köper jag inte alls. Det är ju tillåtet att vara nedräkt i parfym, stinka rök, eller äta jordnötter!
    Varför är du då för att det ska förbjudas?
  • Lathundarna

Emot. Djurkupé på tåg och nån smart lösning för buss så ser jag inga problem. Hur sjutton ska folk annars kunna ta t ex katten till veterinären eller hunden till kurs om de inte har körkort eller bor väldigt nära?

Svar på tråden För eller emot att förbjuda hundar (och andra husdjur) på bussar och tåg?