• LinaRosell

Kräks när han åker bil?

Min son kräks 8gånger av 10 när vi åker bil... Finns det någon som har BRA tips på något man kan ge en 2½ åring mot åksjuka???

• Svar på tråden Kräks när han åker bil?
  • Kenneth b

Ring sjukvårdsrådgivningen o fråga

• MysTic PrincesS

Postafen kan man ge till barn, men rådfråga apoteket eller nån läkare först om dosen. Finns även små tryckarmband som kan hjälpa.

Kan även funka med frisk luft, dvs att en ruta är öppan så det kommer in lite kall luft. Värme förvärrar bara åksjukan. Hur man kör påverkar oxå. Och om man har hårda eller mjuka fjädrar på bilen.

Nu är han ju för liten, men det hjälper även att sitta framåt så man kan se vägen.

Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • ploten

Det är väldigt svårt att hitta något för så små barn. Har själv samma problem, och alla läkemedel, armband och annat får man inte ge till barn under 3 år. En sak som det sägs att man ska tänka på är att barnet inte ska vara för hungrigt, men det har inte gjort någon större skillnad för oss.

En förklaring jag fick är att balanssinnet börjar utvecklas i 2-årsåldern, och att det är därför barnet mår illa. Det hjälper dock inte mig i vardagen, men det kan ju vara bra att få en förklaring...

• Lumo

Ja det är ju inte konstigt att de mår illa när de inte får titta framåt. Ät ca 1h innan färden så han är mätt. Är man hungrig som sagt, så mår man värre.

• citronkräm

Vi gav en kvarts (1/4) tablett postafen till vår dotter när hon var i den åldern (kollade med en kompis som är läkare först).

• bocabo

Har samma problem här, men det började när min dotter var 16 månader. Har väldigt krokia vägar där vi bor så det underlättar inte direkt.
    Vi fick inte använda åksjuke tabletter sa både läkaren och personalen på apoteket,
    Hon har fått åksjuke band men det har varken gjort till eller från,

Hon kan även må illa om hon nyligen ätit, och mjölkprodukter försöker vi undvika innan och under bilfärd.
    Tror inte det finns så mycket att göra, utan hoppas det växer bort 

www.familjenlonnqvist,blogspot.com
  • cicci85

många säger ju at plåster över naveln funkar bra!

• LinaRosell

Ok, tack för alla svar! Ska rådfråga läkare och se om man kan få lite tips från dem=)

Svar på tråden Kräks när han åker bil?