• Äldre 27 Nov 18:33
    3291 visningar
    5 svar
    5
    3291

    72-timmarslistan kina

    Hej jag och min man har bestämt oss för att försöka adoptera.  jag funderar mycket på kina och 72-timmars min man är dock inte där än. hur var det för er som valde detta var ni överänns från början eller fick ni mogna in i beslutet?  Hur lång tid tog det från att ni valde 72-timmars tills ni fick besked om barn och kom hem? Vad hadde ni för sn?


    livet är en dans på rosor en dans med svåra steg
  • Svar på tråden 72-timmarslistan kina
  • Äldre 28 Nov 17:50
    #1

    Hej! Jag och min man har också bestämt oss för 72-timmarslistan och detta har vi varit överens om hela tiden. Det vi däremot inte är helt överens om är vilka SN vi ska välja och det är det vi håller på och diskuterar just nu. Vår hemutredning är inte helt klar än så vi har lite tid på oss att fundera.
    Ja som du förstår har vi ju ingen personlig erfarenhet av att få barnbesked och att resa och så men svågern och svägerskan har en liten son som de kom hem med för lite drygt ett år sen och han är ett SN-barn. De stod först i vanliga kön i Kina i 7 månader innan de bestämde sig för 72-timmars. Efter att de bestämt sig och deras handlingar flyttats över tog det ganska exakt en vecka tills de fick sitt första barnbesked. Det visade sig att den pojken de fick besked på var mycket sjuk så de blev tvugna att tacka nej. En vecka senare var det samma sak och de tackade nej en gång till. Detta säger dom själv är det svåraste de behövt göra i hela sitt liv. Efter BB tog det nog ca 3 månader innan de fick åka och ytterligare 17 dagar innan de var hemma igen med plutten. Tiden mellan BB och resa bestäms bl a av hur resorna ligger för de som fått BB från vanliga listan i Kina. De försöker om det går se till så man åker med en grupp.
    Lillkillen har hjärtfel men är i det närmaste opåverkad av det. Dom hade också cleft lip och hörsel vet jag men kanske något mer men jag har inte frågat för jag vill inte bli påverkad av andras val utan ta ställning själv.

  • Äldre 29 Nov 05:54
    #2

    tack för att du delade med dig.
    då kan det gå riktigt fort tills man får barnbesked.  hoppas att ni snart är klara med ert medgivande och kan få skicka ansökan.


    livet är en dans på rosor en dans med svåra steg
  • basket­mia
    Äldre 29 Nov 07:50
    #3

    Vi adopterade vår son via 48-timmarslistan dvs föregångaren till 72-timmarslistan och har nu varit hemma sedan juli förra året. Men efter vad jag läst på olika sidor så tror jag inte att det hänt så mycket med väntetider och liknande.

    När vi väl kommit så långt att vi skulle bestämma oss för land så visade det sig att Thailand (som varit vårt förstaval) inte godkände oss eftersom vår äldre dotter har ett SN (det är vi väldigt tacksamma för nu med tanke på utvecklingen av väntetiderna för Thailand). Då var det naturliga valet Kina och då självklart 48-timmarslistan eftersom vi i den vanliga kön beräkandes få BB 2017... Vi hade ju redan en dotter med SN så det kändes inte som ett svårt val. Det som blev lite svårare var dock att välja vilka SN vi skulle ha på vår lista. "Enklare" hjärtfel var det som kändes mest naturligt, vår dotter är född med hjärtfel och så även min bror så det var något som vi var bekanta med. Min man ville inte riktigt ha med LKG just då så då blev det bara läppspalt vilket är väldigt ovanligt på listan tror jag. Dessutom hade vi med lättare dysmeli dvs avsaknad av fingrar eller tår. Med den listan var vi ganska säkra på att få ett barn med hjärtfel och det var även det SN som vi fick.

    Vi skickade vår SN-ansökan den 9 januari 2009, fick LID på vår stora ansökan den 21 januari 2009 och blev matchade den 3 mars 2009. Vår familjedag var den 13 juli 2009 och vi kom hem den 22 juli så från det att vår ansökan gick till Kina tills vi var hemma med vår son tog knappt 7 månader.

  • jeelch
    Äldre 29 Nov 11:51
    #4

    Hej,
    Vi ska snart åka iväg och hämta vår son i Kina. Vi har en tjej sen tidigare ifrån den "vanliga" listan och nu när det vi ville ha syskon så bestämde vi oss för SN listan. Vår huvudansökan loggades in i Kina 21 juni i år, då hade vi redan lämnat in vår SN-ansökan. Vi fick barnförfrågan 4 oktober och barnbesked 1 nov och vi ska åka nu i dec.
    Vi hade angett flera SN som vi var öppna för.

  • Äldre 29 Nov 14:43
    #5

    tack vad snällt att ni delar med er, jeelch det blir en extra mysig jul i år då.


    livet är en dans på rosor en dans med svåra steg
Svar på tråden 72-timmarslistan kina