• Novemberstjärnan

Åka med två åring utan vagn på buss?

Har inte åkt buss särskilt ofta med mitt barn, men nu har jag inte möjlighet att ta barnvagn/cykla till dagis längre. Dock upptäckte jag att busschauförren kör som en galning och ibland har galet bråttom (han började köra innan jag ens hunnit parkera vagnen, hur ska jag då hinna ta mig fram och betala? Den gången betalade min sambo). För mig skulle det kännas mycket bättre att åka utan vagn på bussen. Men ur ställer sig säkerheten/reglerna till det? Måste man ha barnet fastspänt  vagn på bussen eller är det lika säker för mig (och ok för chauförren) att ha med sonen i famnen på bussen? Han går mycket själv, så det skulle inte bli problem med att gå från busskuren till dagis. 

tack för svar! 

• Svar på tråden Åka med två åring utan vagn på buss?
  • karet

Du kan utan problem åka buss utan vagn med ditt barn. Det gör man ju alltid på långfärdsbussar tex.

• flingansnö

du kan absolut åka utan vagn, och du kan ha ditt barn i knät om du vill.

• Mazri

Antar att du inte bor i stockholmsområdet eftersom du måste betala på bussen fast du kliver på med barnvagn.
    Sjukt att det inte är fritt att åka med barnvagn (med barn i) i hela landet.
    Det är ju samma risk om man lämnar barnet i vagnen i alla län så att säga.

På din fråga så svarar jag: absolut, jag har åkt många gånger med min dotter när hon var runt 2 (2,5 nu) och då till och med höggravid en gång

• Novemberstjärnan

Tack för svar!

Svar på tråden Åka med två åring utan vagn på buss?