Räknelinne är vävt på ett speciellt sätt så att det blir regelbundna "rutor". Detta eftersom räknade sömsätt kräver jämna rutor för att broderiet ska "gå i hop". Räknelinne är också glesare än vanligt linne.
Räknelinne köper du på handarbetsbutiker. Det finns i många grovlekar. Ju fler trådar per centimeter, desto mindre stygn. Vad du väljer beror på vad du är ute efter för utseende och vad du ska brodera. Ska du brodera ordspråk skulle jag rekommendera lite finare linne, typ 8-10 trådar/cm, annars kan broderiet bli väldigt stort.
Man kan även köpa räkneväv i bomull. Detta är billigare. Utseendet är lite annorlunda, men det är en ren smaksak och har inget att göra med sybarheten.
Jag använder moulinégarn. Man får anpassa antalet trådar till grovleken på väven. Likaså ska du ha en broderinål som är lagom stor, med rund udd.
En viktig sak att tänka på att när du syr på räknelinne/bomull ska du brodera varje stygn över två trådar, alltså två "hål" och inte som på aidaväv där du har ett stygn per ruta.
Om du inte har broderat så mycket förr skulle jag nog rekommendera dig att gå till en handarbetsbutik och köpa väven. Personalen kan hjälpa dig och ge dig råd på ett sätt som inte går i skrift. Det kommer att bli lite dyrare, men jag tror att du tjänar på det i slutändan. Jag hoppas att jag hjälpt dig lite.
Lycka till!