• Red76

Bullar blir godast och saftigast formade som...

Jag hatar bullar, har alltid tyckt att de är rätt torra och tråkiga fikabröd. Baka dem kan jag ju då inte heller. Men min man älskar bullar och jag skulle gärna förbättra mina för hans skull. Det är den enda punkten där han inte föredrar min matlagning/bakning över alla andras.

När jag frågar honom hur en god bulle smakar är det enda han kan svara att han inte gillar kanel och att de måste vara saftiga. Nu har jag gjort några laddningar i "vanlig form", snäckor typ. Är det lättare att få fyllningen att stanna i bullen om man kringlar i hop dem i någon form av kringla? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bullar blir godast och saftigast formade som...
  • Insatt

Vanliga snäckor i bullpapper. Gör som min mamma, pensla/häll smält smör över bullarna innan de pärlsockras och åker in i ugnen. Då lovar jag att de blir saftiga! 

• Red76
    Insatt skrev 2010-11-28 01:04:09 följande:
    Vanliga snäckor i bullpapper. Gör som min mamma, pensla/häll smält smör över bullarna innan de pärlsockras och åker in i ugnen. Då lovar jag att de blir saftiga! 
    Jag får testa det! Vi har bullmaraton här hemma nu, minisatser då alltså, för att överträffa min svärmors Tungan ute Jag gillar inte att vara nummer två haha.. Alla tips uppskattas mycket {#emotions_dlg.flower} Tack tack
  • PCOskruttan

Om man använder malda hasselnötter istället för kanel blir bullarna saftiga. 

• dezibel

Degen ska vara lite kladdig annars blir den torr, mycket fyllning (smör,socker +vaniljsocker) och inte grädda för länge. Formen har inte så stor betydelse men absolut saftigast blir det om man gör typ Butterkaka, dvs ställer bullarna tätt i en rundform.

• JuliaåRonjasmammis

Formen (eller för den delen storlekenTungan ute) spelar ingen roll, det som spelar roll är råvarorna, men framförallt handhavandet och känslan för bakandet"

Bakar man bullar fast man inte vill eller känner för att baka bullar, kommer de automatiskt att smaka skit!

Don't mess with my integrity!
  • CeeJay

Röstar på annan form eftersom mina tjejer gör "bullar" och de kan se ut precis hur som helst, men blir alltid supergoda Hemligheten är att ha mycket smör att blanda kanelen med och bre på RIKTLIGT innan man rullar degen !!

• Red76

Tack alla! Skrattande

Jag prövade sist med massor av fyllning och snäckor, men jag tyckte allt blev så svårt då. När jag försökte rulla gled bara degen och när de gräddades så gled den i sär ännu mer (därför funderade jag på att kringa ihop dem istället). Men det känns som jag gör framsteg varje gång. Spännande värre det här 

• Pimpinellan

Det hänger mest på ingredienserna och tillagningen. MYCKET smör och annat gottigott och lengräddade. Välgräddade bullar (eller allt välgräddat egentligen!) är verkligen inte gott! Jag klipper mina bullar-en lång rulle först,sen klippa och vika ihop och sen klippa av.

Svar på tråden Bullar blir godast och saftigast formade som...