• aek82

    Amma offentligt

    Ja som rubriken säger så snurrar mina funderingar kring det här med att amma offentligt. Har en liten flicka på 6 dagar. Mjölken har runnit till och det ända som är lite klurigt är själva placeringen. Brukar även ha lite problem med flaxande armar. De sakerna gör ju att jag får sitta en stund med tutten framme och kämpa lite. 
    Är inte jättesugen på att sitta och blotta tutten för hur många som helst.

    Hur gör ni när ni är på kalas, på stan eller andra ställen där det inte bara är mannen som är i närheten??

    Tacksam för alla råd och tips Skrattande 

  • Svar på tråden Amma offentligt
  • Kazeer

    Jag vill börja med att säga att jag inte har något emot offentlig amning.

    Jag ammade mitt första barn i sju månader och avskydde att amma offentligt. Jag tror inte det hände mer än ett par gånger. När vi var på stan, gick jag och satte mig i bilen, när det var dags att amma (inte ens det hände särskilt många gånger). Hemma hos vänner kände jag mig mer avslappnad.

    Det kändes som om ALLA andra mammor kunde sköta sin offentliga amning så snyggt. Det såg så lätt ut. Jag använde amningsnapp under hela den tid jag ammade första barnet och det var ett bök att få den på plats och sedan se till att sonen inte viftade bort den. Sedan var det hela processen att hitta en bekväm ställning. Hemma hade jag fyra-fem kuddar arrangerade för att jag skulle sitta bekvämt, när jag ammade.

    Nej, som sagt, offentlig amning var inget för mig. Jag trivdes bäst att amma hemma.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • EmmaK1986

    Jag hade inga som helst problem att amma offentligt. Har ammat på de mest konstiga ställen :) , nöden har ingen lag.. Men jag brukade ta en lite tunn filt över eller gå undan men det var mest för att Lykke inte skulle bli störd av allt ljud omkring sig

  • ELLEoClara

    Man lär sig med tiden att bli lite smidigare på att amma halv diskret och bebisen lär sig ta tag snabbare också.
    Jag använde ammningsnapp och det är lite svårare att vara smidig då, men har ändå ammat nästan överallt.

    Bland nära släkt och vänner + andra kvinnor kändes det helt naturligt ( men min sambos farfar blev lite generad , han ville helst inte vara i samma rum )

    På stan och liknande hade jag en tunn filt som halvt dolde, var dock tvungen att visa helt i några sek för att få på ammningsnappen men när man har en hungrig skrikande bebis struntar man i att prydhelts känslor.

    På kalas eller folktäta ställen kan man oftast hitta en lugnare vrå att sitta i.
    ex 1. var på kalas med massor av hans släkt o okända - gick till ett annat rum
    ex. 2 var på ikea - satt mig i en soffa utanför "leklandet" ( där är det mest andra föräldrar)
     

  • TjorveniSkåne

    Tipset är att gradvis utöka cirkeln - i början är det bekvämast i hemmiljö!

    Efterhand som du och barnet blir "rutinerade ammare" kan du amma nästan vad som helst.

  • Bambusa

    amningstoppar är bekvämt att ha, och öva hemma, både på ställningar utan alla kuddar som finns i soffan, och även på att inte visa mer än DU är bekväm med, vad andra tycker kan du strunta i, alla tittar, oavsätt om man ger flaska eller ammar, de blir bara så, och många som tittar kanske bara tycker de är bra att du vågar amma bland folk? så känner jag när ja ser nån amma iaf, ja va feg i början, men sen tänkte ja att inte kan ja sitta hemma hela tiden heller.. har ammat överallt, på crusing, mitt i  köpcentrum -hon va hungring och de finns bänkar där -enkelt val.. men bilen har varit bra oavstt årstid.. nu på vintern kan man ju inte sätta sig i en snöhög å ta fram tutten direkt.. 

    efter ett tag när hon vart stadigare i kroppen kunde ja gå och amma om de behövdes..

  • Maria222

    Jag har alltid ett långt linne under mina tröjor för att lätt kunna dra upp tröjan utan att visa tjockismagen för alla :) Det funkar lite som en amningstop, fast är mycket billigare.

    För övrigt ammar jag när min son vill. Det spelar ingen roll vart jag befinner mig. De som lider får blunda, det är min rättighet som mamma att ge mitt barn mat.

    Grattis till bebisen!!


    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Dr Mupp

    Hon är ju bara 6 dagar och det tar ju lite tid att lära sig. Men sen brukar det gå hur lätt som helst. Jag använder sällan amningskläder. Utan jag har oftast en T.shirt och en kofta. bara att dra upp T.shirten och lägga till bebisen.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Melly

    Man vänjer sig I början så är det inget konstigt om man tycker att det känns jobbigt att amma offentligt eftersom att då så är man ovan med det. Men sen så brukar det bli lättare och lättare

    Själv så har jag ammat överallt. Om man inte vänjer sig med det så blir det ju så tråkigt att ha bebis. Orka sitta hemma hela tiden liksom

    Jag tycker att du snart ska börja med att ge dig iväg och amma vart som helst för att då så är det en stor frihet med amningen faktiskt. Eftersom man alltid har maten med sig alldeles färdig och klar

  • Konvaljen

    Jag ammar överallt men det var inte så enkelt i början. Jag tycker du ska öva hemma, låtsas helt enkelt att du är ute och försök få till det så det känns bekvämt. Amningströjor är, som någon skrev, ett bra tips. Om jag har skjorta på mig så lägger jag en filt över bröstet, har aldrig kunnat lägga filten över mina barn, då har de blivit ilskna!

  • 071001

    Jag sökte mig till amningsrum, totalt avskilda platser eller helst hemmets lugna vrå. Ogillade skarpt att amma offentligt och undvek så långt det bara gick. Skulle aldrig falla mig in att amma öppet på ett fik eller restaurang.

  • niskalainen

    Amningstoppar är bra investeringar enligt mig. Det tog lite mental träning innan jag begav mig ut första gången och vågade amma offentligt. Första gången gick jag bara ner till jobbet och hälsade på, satt i fikarummet och hängde och ammade när hon var hungrig. Då var hon 2 1/2 vecka och amningen hade börjat flyta lite bättre än i början. Jag har en sjal i skötväskan som jag bara lägger över henne för att det ska bli lugnare för henne och mig. Det var en riktig lättnad eftersom jag helt plötsligt kände att jag kan bege mig ut på stan eller kafé själv eller med sällskap och blir hon hungrig är det bara att amma. Det ger mig en riktig frihetskänsla och handen på hjärtat, det är ganska roligt att se de där stackarna som blir alldeles till sig och inte vet var de ska titta när de inser vad jag är på väg att göra... Då är jag ändå väldigt noga med att täcka över så mycket som möjligt med sjalen av hänsyn till oss och andra men man kan riktigt se hur obekväma vissa blir, blicken flackar och de försöker verkligen låtsas som ingenting men de lyckas inte så bra...

    Hon är 7 1/2 vecka idag och det blir bara lättare och lättare att amma offentligt, särskilt nu när mjölken inte sprutar lika mycket längre och hon kan ta taget mer själv utan att jag måste göra hamburgergreppet varje gång. Lycka till!

  • Ellasario

    Jag ammade min dotter i 10 månader och jag ammade ÖVERALLT, dottern var hungrig, jag hade mat, hon fick mat. men jag har en väldigt avslappnad syn på nakenhet, barn, allt som är en naturlig grej känns inte alls jobbigt.

    Man får vara beredd på att folk tittar, det gör jag också om jag ser någon som ammar, mest för att jag tycker att det är så otroligt vackert, och ser så mysigt ut :) Så är man blyg av sig kan det ju säkert vara jobbigt

  • Familjefaren

    "Hon bedriver öppen mjölkcentral, och vädrar gossens korvfabrik."

Svar på tråden Amma offentligt