• Filoso Fisken

Katten har ett sår under ena frambenet - what to do?

Vi har 3 honkatter och en av dem upptäckte vi för en tid sedan med ett sår under ena frambenet. Det verkar vara väldigt ytligt, ungefär som om ett tunt lager hud försvunnit och så är det rosa-aktigt i färgen. Vi lät det vara eftersom hon verkade må bra, och "originalsåret" har mörknat och ser ut att läka.. tror jag? Men nu har det dykit upp ett litet sår till precis i närheten, som ser nytt ut eftersom att det är ljusare i färgen. Jag vet inte om hon kanske har gnagt på det själv så att det blivit värre?

Vad kan det vara? Och borde man göra någonting åt det? Hon verkar må bra i övrigt och reagerar inte om man pillar på det.

• Svar på tråden Katten har ett sår under ena frambenet - what to do?
  • Filoso Fisken

Fattar inte alls hur hon kan ha lyckats fått det, jag är ju hemma jämt och borde märkt tycker man ju? Men jag vet att hon och en av de andra katterna ibland fajtas lite.. kan det vara därför?

• MammaG

Tvätta med bakteriedödande. Problemet med katter är att de ju inte behöver "gnaga", de tvättar med sina vassa tungor så att såret rivs upp. Min ena katt hade ett sår neer på benet i slutet av sommaren, tror hon hade varit och petat på en igelkott en gång för mycket och den bestämde sig för att visa var gränsen gick.
    Katter har väldigt bra läkkött, men samtidigt har de väldigt mycket bakterier i munnen, så ett sår som verkar läka bra kan plötsligt vara ännu värre. Håll det under uppsikt, håll det rent; tvätta varje gång hon själv varit där med tungan och verkar det "spåra ur" så kontakta en veterinär. Jag fick till slut min katts sår att läka, men då hade det blivit både bättre och sämre i olika omgångar. Hon är utekatt, men medan hon hade såret höll jag henne inne för att ha uppsikt över utvecklingen

• Mornie Alantie

Det är inte någon form av utslag som hon kliar upp då? Jag skulle låta en veterinär titta på det. Tratt på några dagar är också bra, så hon inte kommer åt att slicka.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Filoso Fisken

MammaG - Vad för bakteriedödande bör man använda då? Tänkte så jag inte råkar använda något som är skadligt. Alsollösning.. funkar det?

• MammaG

Jag frågade på apoteket vad de rekommenderade till djur och kom hem med "Klorhexidin" Funkade bra och luktar heller inte särskilt starkt

Svar på tråden Katten har ett sår under ena frambenet - what to do?