Namnfest? Va?
Det finns en sak som gör mig smått förundrad, som jag inte riktigt förstår.
Vissa vill inte döpa sina barn - det fattar jag. Men en del "ersätter" då dopfestligheten med en annan fest, nämligen en namnfest/namngivningsfest (jag har sett många inlägg där personer har skrivit "vi ska inte döpa vårt barn, men vi ska ha en namnfest". Det tolkar jag som att man har denna fest som en ickereligiös ersättning för dopet).
Men vad är en namnfest? Vad är poängen med det? Handlar det om att man inte berättar för någon vad barnet heter innan denna fest, för att under högtidliga förhållanden göra ett spektakulärt avslöjande? Är det verkligen namnet som är det centrala i festen?
För om det är en dopmotsvarighet fast utan religiösa inslag, varför heter det då namnfest? Dopet har ju inget med namgivning att göra, utan om upptagelse i en församling.
Skulle man kalla det en välkomstfest, där man välkomnar barnet till världen, till familj- släkt- och vänskapskrets (jämfört med välkomnande i församlingen), så skulle jag hänga med på det. Då är det barnet - inte namnet - som är det centrala.
Jag har inget emot att man har namngivningsfester, men jag förstår inte grejen, så ni som har haft/tänker ha detta får gärna förklara fenomenet samt beskriva hur ni tänker kring det. Särskilt i relation till dopet.