• Denebola

Namnfest? Va?

Det finns en sak som gör mig smått förundrad, som jag inte riktigt förstår.

Vissa vill inte döpa sina barn - det fattar jag. Men en del "ersätter" då dopfestligheten med en annan fest, nämligen en namnfest/namngivningsfest (jag har sett många inlägg där personer har skrivit "vi ska inte döpa vårt barn, men vi ska ha en namnfest". Det tolkar jag som att man har denna fest som en ickereligiös ersättning för dopet).

Men vad är en namnfest? Vad är poängen med det? Handlar det om att man inte berättar för någon vad barnet heter innan denna fest, för att under högtidliga förhållanden göra ett spektakulärt avslöjande? Är det verkligen namnet som är det centrala i festen?

För om det är en dopmotsvarighet fast utan religiösa inslag, varför heter det då namnfest? Dopet har ju inget med namgivning att göra, utan om upptagelse i en församling.

Skulle man kalla det en välkomstfest, där man välkomnar barnet till världen, till familj- släkt- och vänskapskrets (jämfört med välkomnande i församlingen), så skulle jag hänga med på det. Då är det barnet - inte namnet - som är det centrala.

Jag har inget emot att man har namngivningsfester, men jag förstår inte grejen, så ni som har haft/tänker ha detta får gärna förklara fenomenet samt beskriva hur ni tänker kring det. Särskilt i relation till dopet.

• Svar på tråden Namnfest? Va?
  • 242

jag har undrat samma sak...vissa väljer även faddrar också,precis som i dopet...
    så  kanske tillställningen är för den saken skull,för att berätta att man vill ha faddrar fast utanför kyrkan?
    Nej,jag förstår inte...

välkomstfest lät bra,alla får se den lille och önska den lycka i livet?

namngivelse låter knäppt...som du säger...
    barnet har väl haft namnet från födseln?

Ja,jag har dyslexi..
  • funlight

En namnfest innebär att man välkomnar barnet till världen och att föräldrarna under festen håller tal och berättar varför man valde namnet till barnet och om namnet har någon innebörd.
    Därför kallas det för namnfest!
    Ex. om man valde namnet Linda så ligger det en tanke bakom det hela (förhoppningsvis), därför är det fint att få dela med den tanken och glädjen till vänner och familj om vad namnet har för beyydelse för dom.
    Samt så brukar man som föräldrar ge löften åt barnet som dom skrivit och sparar åt sina barn.
    Det löftet får barnet sedan ta del utan när dom blir äldre, inte alla som gör så men del del ialf under en namncermoni.
    Samtidigt så är en namnfest oxå en kombination av en välkomstfest för bebisen.

• FruNaftra

Jag ser namnfest som ett tillfälle att berätta varför man valde namnet och för att presentera barnet för alla vänner och släkt. Släkt och vänner får en chans att träffa varandra och komma varandra närmare.

• Aakashan
    funlight skrev 2010-11-28 16:59:20 följande:

En namnfest innebär att man välkomnar barnet till världen och att föräldrarna under festen håller tal och berättar varför man valde namnet till barnet och om namnet har någon innebörd.
    Ex. om man valde namnet Linda så ligger det en tanke bakom det hela (förhoppningsvis), därför är det fint att få dela med den tanken och glädjen till vänner och familj om vad namnet har för beyydelse för dom.
    Samt så brukar man som föräldrar ge löften åt barnet som dom skrivit och sparar åt sina barn.
    Det löftet får barnet sedan ta del utan när dom blir äldre, inte alla som gör så men del del ialf under en namncermoni.

Precis så! Jag hade namngivningsfest till mina barn. Jag valde att inte döpa dem för jag inte är medlem i kyrkan.
  • Denebola
    funlight skrev 2010-11-28 16:59:20 följande:

FruNaftra skrev 2010-11-28 17:02:04 följande:
    Jag ser namnfest som ett tillfälle att berätta varför man valde namnet och för att presentera barnet för alla vänner och släkt. Släkt och vänner får en chans att träffa varandra och komma varandra närmare.
    Men är det viktigare att redogöra för namnvalet än att välkomna/presentera barnet? Alltså, varför väljer man att kalla festen för namnfest? I mina ögon är namnfest ett snävare begrepp än välkomstfest. Jag ser inga hinder med att under en välökomstfest förklara varför man valt barnets namn, men namnfest säger ju klart och tydligt att fokus ligger på namnet. Självklart måste festen inte handla om enbart namnet, och man kan välkomna barnet ändå, men varför väljer man då att kalla det för namnfest?

Det är lite som att kalla en födelsedagsfest för tårtfest. En födelsedagsfest kan mycket väl ha förekomst av tårta, men en tårtfest skulle jag tolka som att den innebar ett smörgåsbord av tårtor, där fokus låg på att äta tårta och diskutera tårta.
  • 242
    Denebola skrev 2010-11-28 17:11:40 följande:
    Men är det viktigare att redogöra för namnvalet än att välkomna/presentera barnet? Alltså, varför väljer man att kalla festen för namnfest? I mina ögon är namnfest ett snävare begrepp än välkomstfest. Jag ser inga hinder med att under en välökomstfest förklara varför man valt barnets namn, men namnfest säger ju klart och tydligt att fokus ligger på namnet. Självklart måste festen inte handla om enbart namnet, och man kan välkomna barnet ändå, men varför väljer man då att kalla det för namnfest?

Det är lite som att kalla en födelsedagsfest för tårtfest. En födelsedagsfest kan mycket väl ha förekomst av tårta, men en tårtfest skulle jag tolka som att den innebar ett smörgåsbord av tårtor, där fokus låg på att äta tårta och diskutera tårta.
    precis,

frågan ligger mer i varför de blivit just betydelse på namn...

tycker själv att det är en mysig tillställning som man mycket väl kan ha om man vill,och göra lite sin egna grej av...men när det står namngivelse på inbjudan så känns det märkligt....
    om man inte kommer dit och de är en historia och cermoni med betydelse på namnet..

men är det hej och välkommen det här är XXX varsågo och fika så öppnar vi presenter ;så kan det väl heta välkommen till jorden:)

ungeför som usa´s baby shower man har innan barnet fötts fast efter:)
    Ja,jag har dyslexi..
  • funlight
    Denebola skrev 2010-11-28 17:11:40 följande:

Räcker inte min förklaring ovan till varför man har en namngivningsfest, tycker jag gett på dina frågor men du verkar inte vara nöjd.
    Det är samma sak som att fråga, varför är solen rund! Varför heter månen månen för?? Har du svar på det, varför heter månen "måne"??
    Folk döper sina barn för att dom vill följa traditionen eller gör det av religiösa själv. Andra väljer att ha en namngivningsfest, hur svårt är det att förstå?
    Det heter namngivningsfest för att vikten av festen ligger i valet av namnet.
    Det märks att både du och 242 aldrig varit närvarande vid en namngivningsfest för annars hade Ni inte ställt samma fråga 2 ggr eftersom Ni redan fått svar på den.
  • Denebola
    funlight skrev 2010-11-28 20:11:20 följande:
    Räcker inte min förklaring ovan till varför man har en namngivningsfest, tycker jag gett på dina frågor men du verkar inte vara nöjd.
    Det är samma sak som att fråga, varför är solen rund! Varför heter månen månen för?? Har du svar på det, varför heter månen "måne"??
    Folk döper sina barn för att dom vill följa traditionen eller gör det av religiösa själv. Andra väljer att ha en namngivningsfest, hur svårt är det att förstå?
    Det märks att både du och 242 aldrig varit närvarande vid en namngivningsfest för annars hade Ni inte ställt samma fråga 2 ggr eftersom Ni redan fått svar på den.
    Jag har inte fått svar på min fråga, du kanske har missuppfattat den? Hur kan jag förtydliga mig?

Nja, att man, enligt din beskrivning
    - välkomnar barnet till världen
    - håller tal
    - berättar varför man valt barnets namn
    - ger löften till barnet
    gör det inte självklart att det ska heta namnfest. Varför inte löftesfest, välkomstfest eller talhållarfest i så fall (jag anser ju att en välkomstfest kan innehålla alla dessa saker då det är ett vidare begrepp)?

Som sagt, jag har inget emot att man håller dessa fester, men jag förstår inte varför man kallar det just namnfest när man uppenbarligen gör så mycket mer än att högtidliggöra valet och betydelsen av barnets namn.

Jag tycker inte det är samma sak som att fråga varför solen är rund, om du läser min jämförelse igen kanske du förstår varför.

Jag ifrågasätter inte att man har en namngivningsfest, men jag undrar varför man kallar den just så, särskilt i jämförelse med dopet, som inte har något med namngivning att göra. Detta undrar jag som sagt eftersom jag sett flera personer skriva att de inte ska ha dop utan/men namnfest.

Alltså, man väljer att ha en ickereligiös motsvarighet till/ersättning för dopet (som är ett välkomnande/upptagande i församlingen och inte en namngivningsceremoni), och får det hela att handla om namn snarare än välkomnande, det är det som jag inte förstår.
  • funlight

Jag tycker att jag har givit dig förklaringen, förstår inte hur man mer ska förklara det när du redan fått svar anser jag.

• 242
    funlight skrev 2010-11-28 20:11:20 följande:
    härlig attityd...
    jag har varit närvarande vid namgivelse och har ingenting emot en sådan tillställning,undrar bara varför man kallar det för namngivelse/namnfest när det inte alls känns som det hänger på namnet....mer än att man säger det fullständiga namnet.

Om du nu medverkat eller hållt i en namngivelse själv som haft tyngd på på detta,kanske med en förklaring runt namnet,det kansk ligger en historia bakom etc så är de kanske en självklarhet att kalla det för namngivelse.

att dra upp nån måne eller sol är ju bara barnsligt,klart det finns någon som kom på att kalla det för namngivelse,och det är möjligt att den personen la tyngd på namnet...tyckte det var något viktigt/andligt/välkomnande.vad vet ja..

dock tror jag att det är många som vill ha en tillställning som liknar dopet men inte är det.

finns det ingen poäng tycker jag personligen att det bara är en anledning att dra ihop folk för presenter och fika....då kan man ju lika gärna bjuda in till 3månaderskalas"här är vår son/dotter,för er som än inte hunnit träffa XXX"

för kom ihåg att det inte är tillställningen som ifrågasatts,utan valet ordet namngivelse/fest.
    och ja,ja vet att DU lägger tyngd på namnet.men JAG tror inte alla gör det,och en koppling till dop skulle vara fel då det inte har med namnet att göra.
    Ja,jag har dyslexi..
Svar på tråden Namnfest? Va?