• L E A

Ni med kamin eller någon form av eldstad inomhus?!

Är det lag på att man måste besiktiga kaminen/eldstaden som finns inne i ett hus?

Förra året så dök det upp någon o knackade på och ville in o besiktiga kaminen. Då hade tydligen brevet gått ut till gamla ägaren av huset. Vi brukade inte kaminen och tänkte inte bruka den då. Då sa han att vi har eldningsförbjud i den.

Nu kom det ett nytt brev om att dessa är på G igen, i brevet står det enligt ök men någon sådan gjordes aldrig. Får man inte själv anlita någon? Måste detta göras?

• Svar på tråden Ni med kamin eller någon form av eldstad inomhus?!
  • Shorona

Hos oss kommer ju sotaren några gånger per år och kollar så vedspisen och öppna spisen är i bra skick. Jag TROR att det är lag på att besikta om man har kamin/vedspis.

• dezibel

Ska du elda i den måste den besiktas/provtryckas med jämna mellanrum av sotarväsendet i din kommun.. Det är en billig livförsäkring! Ska du inte använda den får du eldningsförbud och den döms ut.

• Tre små grodor

Ja, den måste besiktigas. Görs av sotaren.

• Amy27

Hos oss kommer sotaren en gång om året, lagom till att vädret börjar bli kallare och inspekterar spisen och skorstenen. Vartannat år kommer ngn från brandskyddet och kollar allt också. Det är inget som vi bestämt utan sådant som helt enkelt görs. Det kostar 300 respektive 500 kr men det tycker vi är ett litet pris att betala för att vara säkra på att vi eldar säkert.
    Är det så att ni inte ämnar att elda i kaminen så kanske det inte spelar ngn roll att ni har eldningsförbud?
    Men jag skulle ändå kolla upp det där med lagen, det skadar inte att veta.

• Mistys Daisy

Jisses...trodde det stod kanin och eldstad... Fick en otäck bild där!!    Får nog ta på mig glasögonen! ;)

• L E A
    Mistys Daisy skrev 2010-11-28 14:21:34 följande:
    Jisses...trodde det stod kanin och eldstad... Fick en otäck bild där!!  
       Får nog ta på mig glasögonen! ;)
    Hhahahahah Här är vi djurvänner kan jag försäkra dig om i alla fall!
  • L E A

Tack alla för era svar!

Vi har tänkt att vi ska elda men ser nu att vi själva måste upp o rengöra på taket och där är det för tillfället en massa snö så det får stå sig till våren.

• Mirris
    L E A skrev 2010-11-28 15:05:55 följande:
    Tack alla för era svar!

Vi har tänkt att vi ska elda men ser nu att vi själva måste upp o rengöra på taket och där är det för tillfället en massa snö så det får stå sig till våren.
    Varför ska ni rengöra på taket? Är det snön du menar? Isåfall behöver ni bara se till att första steget på "takstegen" är synlig så att sotarn kan smita upp där.
  • L E A
    Mirris skrev 2010-11-28 15:10:24 följande:
    Varför ska ni rengöra på taket? Är det snön du menar? Isåfall behöver ni bara se till att första steget på "takstegen" är synlig så att sotarn kan smita upp där.
    Det står att man ska ha rensat all snö fram till skorstenen, rensat all snö fram till stegen. Det är snö runt hela huset, och så har det blåst in en stor hög just där man har den vanliga stegen för att komma upp på taket. Omöjligt för mig att fixa detta då jag hela nästa vecka kommer vara själv med barnen.
  • clembke

Vi behövde inte röja på taket när sotaren va här o kollade o provtryckte våran braskamin i fredags. Vi skottade bara upp en gång fram til stegen.

Tror sotaren sa att dom kommer 1 ggn/år o kollar. Billig livförsäkring....

Svar på tråden Ni med kamin eller någon form av eldstad inomhus?!