• Anonym (frustrerad)

Jag tror min kusin är psykopat, vad ska man säga till den nya pojkvännen??

Jag har en kusin som jag, trots hennes "dåliga sidor", har väldigt bra kontakt med. Hon är otroligt charmig och rolig att umgås med, men sedan har hon många mindre trevliga sidor. Hon är otrolig manipulativ, egoistisk och lynnig. När vi var yngre trodde jag bara hon var omogen och bortskämd, men ju äldre vi blir inser jag mer och mer att hon nog helt enkelt lider av någon typ av empatistörning. Det är svårt att berätta alla saker som tyder på att det är så, men jag känner många av hennes vänner som är av samma uppfattning som jag, att det faktiskt är något fel på henne,vilket på något sätt får en att acceptera hennes beteende. Hon är hemsk i relationer, alla killar hon haft har hon utnyttjat ekonomiskt, varit otrogen mot, hon har fått killar att flytta genom halva landet för hennes skull för att sedan bara dumpa dom helt utan dåligt samvete. När hon får nya vänner blir dom hennes bästa vänner väldigt snabbt, men några månader senare träffas dom aldrig igen, antagligen för att dom upptäcker att hon inte är så trevlig egentligen. Hon är ekonomiskt helt oansvarig och har ingen förmåga att dra parelleller medan dom problem hon har och hur hon beter sig. Det känns omöjligt att säga till någon "jag tror du har psykiska problem", men jag har iallafall vid flera tillfällen sagt åt henne att hon borde prata med en psykolog pga att hon inte klarar av att plugga eller jobba och bara skyller det på trötthet, relationsproblem etc.

Nu har hon träffa en ny kille, (lagom till när hon blev vräkt ur sin gamla lägenhet eftersom hon inte haft pengar) och redan flyttat in hos honom och lever på honom helt och hållet. Det stora problemet är att hon igår berättade att hon är gravid och vill behålla. Jag förstår henne eftersom vi är i 30-års åldern. Tyvärr att killen lite yngre och jag tror inte han har någon aning om vad han ger sig in på om han skaffar barn med henne. Hon är snygg, smart och verkar utåt var en riktig "toppentjej", han har just pluggat klart, har ett bra jobb och verkar jättesnäll men lite vek. Det känns som om jag sitter och ser på när hon förstör den här unga killens liv och jag vet inte vad jag ska göra? Hur mycket kan man lägga sig i? Och det redan finns ett barn i magen vill jag ju inte att det ska ta slut mellan dem...

Vad skulle ni göra????

• Svar på tråden Jag tror min kusin är psykopat, vad ska man säga till den nya pojkvännen??
  • Anonym (:/)

Jag hade haft ett samtal med honom (pojkvännen) och hennes vänner tillsammans. Och sedan försökt få henne in på utredning. Stämmer det du säger så ska hon inte ha barn utan att få stöd.

Tänk på det ofödda barnet medans tid finns. Om 10 år kan det ju vara för sent även om de plcokar barnet från henne. Om det värsta nu sker.

Att ha en psykiskt sjukdom/störning kräver enormt mycket insikt. Jag är bipolär och utan kunskap hade jag aldriig kunnat ge mitt barn ett bra liv.

• Anonym (stackars kille!)

Tycker absolut du ska berätta för killen, om inte annat för det kommande lilla barnets skull. Är det ens hans?

Här kommer 17 kriterier...
    Uppfyller en person 9 eller fler är det så gott som alltid lika med någon form av personlighetsstörning. 
    Läs igenom och tänk över hur många som stämmer in på din kusin...  så kanske du får lite mer konkretiserad bild av hennes problem.

1. Talför/ytlig charmig
    Personen tycks kunna prata omkull vem som helst, med charm, smicker och väl valda ord uppnås önskad effekt. Personen är mycket medveten om detta

2. Förhöjd självuppfattning/grandios
    Personen upplever sig egentligen vara mycket förmer än alla andra. Kommer ofta med kommentar som att grundskolan var för lätt, ljuger om att ha hoppat över en klass. Personligheter av den här typen återfinns ofta i den akademiska världen där de läser många olika kurser och utbildningar år efter år, ibland till synes utan mål. 
    Personen försöker sätta sig över dig vid första mötet. Personen vill markera sitt "större" värde jämfört med dig. Personen kan göra detta genom att poängtera vilka skolor, vilket lön, vilken roll eller uppdrag som personen påstår sig ha.

3. Behov av spänning/blir lätt uttråkad
    Har ett behov av att öka spänningsgraden 

4. Patologiskt lögnaktig
    Psykopatens ständiga följeslagare är mytomanen. Se om du hittar direkta sakfel i det som personen berättar. Verkar något för otroligt för att vara sant så är det ofta det. 
    Ljuger ständigt om små och stora saker och blir knappt berörd då lögnen avslöjas. Ser det som sin självklara rätt at ljuga för egen vinnings skull och har uppfattningen att alla andra med gör det

5. Bedräglig/manipulativ
    Personen behandlar människor i sin omgivning olika beroende på deras roll. Tex "trampar" på underlydande och "fjäskar" för överordnade. Har antingen en kall, tom och stirrande blick eller ögon man ”drunknar” i. Många beskriver psykopatens blick som mer "stirrande" än normal personens. Psykopaten stirrar på sin omgivning utan att han själv tänker på det. 

6. Saknar ånger och skuldkänslor
    Är duktig på att se ett orsak/verkan sammanhang när det gäller allt annat än sina egna handlingar. Sårar omgivningen och kan uppträda i det närmaste hånfullt vid konfrontation. De anser ofta att de sociala spelregler som gäller i ett samhälle gäller för alla utom dom själva

7. Flackt, ytligt känsloliv
    Störd kontakt med ursprungsfamiljen, få fungerande relationer. Men dock är personligheter av denna typ ofta stora sociala talanger. Har en förmåga att bli festens mittpunkt men kan samtidigt glömma bort namnet på närmsta kollegan

8. Kall/bristande empatisk förmåga
    Saknar förmåga att känna empati för andra. Känslan är för komplex för en psykopat, personen är dock medveten om hur det sociala spelet går till och kan ibland komma med de korrekta fraserna för att exempelvis ”beklaga sorgen”

9. Parasiterande livsstil
    Det är inte ovanligt att män med psykotiska personligheter lever helt på kvinnans bekostnad. De är duktiga på att spela rollen som ”missförstått geni”. Dvs, snart kommer det en belöning och då ska det betalas tillbaka med bravur. Det kan röra sig om att få en bok publicerad, ett skivkontrakt eller patent på en mycket avancerad men livsnödvändig uppfinning
    Vissa psykotiska kvinnor uppvisar liknande tendenser som männen, andra tar på sig rollen av att vara offer som i princip vuxit upp på gatan och för första gången ”förtjänar” att bli lite omhändertagna rent ekonomiskt

10. Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet
    Brusar upp för tillsynes ingenting. Inte alltid fysiskt våldsam. Känner ingen ånger men vet hur såren ska slickas och lyckas ofta bagatellisera det hela. 
    Förtäckta eller direkta hot. Psykopaten använder ofta hot i någon form för att få igenom sin vilja. Hoten kan ofta verka oskyldiga och är ofta utformade som att…. Om vi inte gör så "här" så kommer följande att hända

11. Promiskuöst och egoistiskt sexliv

12. Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)
    Stora problem under ungdomsåren, oavsett hemmiljö. 
    Ett tidigt kännetecken för psykopater är en lång period av sängvätning, grymhet mot djur och problem med auktoriteter såsom lärare och andra föräldrar redan i förskoleåldern.

13. Saknar realistiska mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt
    Har alltid en egen plan som för omvärlden kan tyckas orimlig. Personen är dock mycket duktig på att övertyga omgivningen om att det är helt rätt den här gången 

14. Impulsiv
    Köper en ny bil, en dyr klocka. En resa till andra sidan jorden eller anmäler sig som försöksperson till diverse projekt. 

15. Ansvarslöshet, till exempel som förälder 
    Ofta finns även en stor medvetenhet om misslyckandet i föräldrarollen. Något som inte bekommer psykopaten särskilt mycket utan är snarare ett konstaterande. 

16. Tar inte ansvar för sina handlingar
    Allt är samhällets och de olika systemens (skolväsende, sjukvård, politiken) fel. Ofta finns långt gående tankar och förklaringsmodeller 

17. Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden
    Har ofta flera barnkullar, med flera olika partners. Har en tendens att favorisera de yngre i den egna barnaskaran med motiveringen att ”den här gången ska jag göra det rätta

• Anonym (frustrerad)

Punkt 1,3,6,7,8,9,13,14,16 stämmer helt, nummer 15 och 17 stämmer också med inte med barn utan snarare relationer, jobb och liknande. Punkt 2,5 och 10 stämmer delvis.

Fan jag vet inte vad jag ska göra...

• Anonym (frustrerad)

Fråga: Finns det något sätt jag kan prata med henne på? Att gå till pojkvännen känns som att gå bakom hennes rygg vilket skulle förstöra vår relation helt. Men hur pratar man med någon helt utan självinsikt? Och om man väljer att inte göra något, hur fel är det? Han har ju också ett ansvar att inte bara kasta sig in något med någon man knappt känner.

• Anonym

Låt dem sköta sitt. Punkt.

• Anonym (stackars kille!)

Kommer bli svårt att prata med henne utan att hon flippar... 
    Tycker du e einne på rätt spår, ta hjälp av ennes övroga fd vänner!

• Anonym (gör det)

Hej,

Har själv levt med en sådan man. Jag hade velat veta innan. även om jag kanske inte lyssnat så hade det varit skönt att veta att det fanns andra som visste när det väl blev ohållbart.

Tycker absolut du skall snacka med killen och ta hjälp av hennes kompisar, det gäller inte bara killens utan även barnets liv. 

Aldrig kul att leva i en relation med någon som inte har empati. Grundbulten saknas...

Bra att du ens tänker tanken!!! 

• Anonym
    Anonym (gör det) skrev 2010-11-29 10:53:51 följande:
    Hej,

Har själv levt med en sådan man. Jag hade velat veta innan. även om jag kanske inte lyssnat så hade det varit skönt att veta att det fanns andra som visste när det väl blev ohållbart.

Tycker absolut du skall snacka med killen och ta hjälp av hennes kompisar, det gäller inte bara killens utan även barnets liv. 

Aldrig kul att leva i en relation med någon som inte har empati. Grundbulten saknas...

• Anonym (:/)
    Anonym (gör det) skrev 2010-11-29 10:53:51 följande:
    Hej,

Skillnaden här är ju att ditt barn bars av en frisk person. TS kusin är ju den som kommer vara viktigast för barnet i början om man inte tar det ifrån henne men då har man misslyckats redan tidigare tyvärr.
Svar på tråden Jag tror min kusin är psykopat, vad ska man säga till den nya pojkvännen??