• Nicke Nyfiken

"pluppar" på tungan som svider, vad kan det vara?

Min 5-åring har fått "pluppar" på tungan som svider och känns obehagliga. Det är inte blåsor utan mer som att körtlarna eller vad det nu man har på tungan har blivit större. (konstig beskrivning kanske) Han kan nästan inte äta något men tycker att det hjälper att suga på en isbit. Han har haft såhär i några dagar och det verkar inte bli bättre. Är det någon som vet vad det kan vara och vad man kan göra för att lindra?
    Tacksam för hjälp!!

• Svar på tråden "pluppar" på tungan som svider, vad kan det vara?
  • Nicke Nyfiken

Hmmm inga mängder men han smakade nog en klyfta på en apelsin jag åt för knappt en vecka sen. Kan det vara en allergisk reaktion då eller?

• sandiberu

Jag får så på tungan om jag äter någon av de frukterna... Kan sitta kvar några dagar. Får det även av jordgubbar om jag äter lite större mängder. :/ Brukar också få eksem på armar och ben om jag fått i mig för mycket citrus...

• Hoppfull84

jag får såna, det är som om en av de små pluttarna som tungan består av blivit lite större och vit, ibland blir det lite rött och svullet runtom själva "plutten". till mig har de sagt att det är en annan form av afte och för mig kommer de när jag är förkyld, stressad, ska på semester el nåt annat som avviker från det vanliga. man vänjer sig. det är inte farligt och de små plupparna brukar försvinna efter 4-5 dagar.

• Themis

Höstblåsor är annars nåt ditåt, man vill inte äta nåt annat än isglass i 3-4 dagar. Både sonen och jag fick det när han var 4-5 och det är ett virus.

www.1177.se/artikel.asp

• Themis

Ska tillägga att vi inte hade utslag på händer och fötter men läkaren sa att det var det ändå.

• Nicke Nyfiken
    Hoppfull84 skrev 2010-11-28 22:05:51 följande:
    jag får såna, det är som om en av de små pluttarna som tungan består av blivit lite större och vit, ibland blir det lite rött och svullet runtom själva "plutten". till mig har de sagt att det är en annan form av afte och för mig kommer de när jag är förkyld, stressad, ska på semester el nåt annat som avviker från det vanliga. man vänjer sig. det är inte farligt och de små plupparna brukar försvinna efter 4-5 dagar.
    Ja precis så är det. Han har haft det några dagar redan så då är det bara att hoppas att dom försvinner snart då. Han har inte varit förkyld direkt men lite hostig sådär. Kan man göra nått för att lindra eller är det bara att så ut?
    Themis skrev 2010-11-28 22:10:27 följande:
    Höstblåsor är annars nåt ditåt, man vill inte äta nåt annat än isglass i 3-4 dagar. Både sonen och jag fick det när han var 4-5 och det är ett virus.

www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=39541
    Tror inte det är höstblåsor, han och hans lillasyster hade det i våras och hon fick en hel del i munnen och det här liknar inte dom blåsorna hon hade.
  • Hoppfull84

jag har iaf inte hittat något som får dem att läka fortare, bafucin halstabletter är ju lite lokalbedövande men de kanske är lite starka för ett barn att suga på. när det varit riktigt obehagligt har jag ibland tagit vanliga värktabletter( har haft blåsor i hela svalget som gjort så ont att jag inte kunnat svälja).
    jag får även dan vanliga sortens afte, runda sår i munnen, de behandlar jag med receptfri kräm från apoteket, det tar bort lite av smärtan men tycker inte de påverkar läkningstiden. de små plupparna på tungan däremot verkar de eg. inte ha något bra medel mot. se till att han får i sig mat trots att det är lite obehagligt och var generös med glass (frys egen isglass om du är petig med sockeintaget) det är skönt med kallt i munnen.

• Nicke Nyfiken
    Hoppfull84 skrev 2010-11-28 22:29:19 följande:
    jag har iaf inte hittat något som får dem att läka fortare, bafucin halstabletter är ju lite lokalbedövande men de kanske är lite starka för ett barn att suga på. när det varit riktigt obehagligt har jag ibland tagit vanliga värktabletter( har haft blåsor i hela svalget som gjort så ont att jag inte kunnat svälja).
    jag får även dan vanliga sortens afte, runda sår i munnen, de behandlar jag med receptfri kräm från apoteket, det tar bort lite av smärtan men tycker inte de påverkar läkningstiden. de små plupparna på tungan däremot verkar de eg. inte ha något bra medel mot. se till att han får i sig mat trots att det är lite obehagligt och var generös med glass (frys egen isglass om du är petig med sockeintaget) det är skönt med kallt i munnen.
    Ja bafucin kan nog vara starkt för honom. Han har sugit på isbitar det tycker han hjälper, men han tackar nog inte nej till glass
    Tack för hjälpen!
Svar på tråden "pluppar" på tungan som svider, vad kan det vara?