• tantgredelin01

lån för att lösa skulder med betalningsanmärkningar....

Efter en massa år med arbetslöshet och sjukskrivningar och ensamstående till två barn har jag dragit på mig  skulder hos kronofogden som jag betalar av med mellan 4-5 000 kr/månad. Nu går det inte längre! Jag går på knäna, får ut ca 5500-6500 kr/månad och det ska räcka till hyra och allt annat..... Jag orkar inte mer! Har kämpat så hårt med det här och jag VET ju att om ca ett-ett och ett halvt år är jag skuldfri. Problemet är ju att jag har halkat efter och nu börjar nya skulder dyka upp på sånt som jag inte kan betala....Det blir ju som en cirkel.

Orsaken till min långa sjukskrivning är ångest, depression, självmordstankar och jag medicinerar och arbetsprövar, men det går inte framåt - snarare bakåt.

Min dröm är att få ett lån, ca 80 000 kr, för att lösa alla skulderna. Men något lån får jag ju inte....... Jag skulle kunna betala ca 2000 kr/månaden på lånet och vara färdig om 4 år. Med mina 80000 kr skulle jag kunna lösa det som ligger hos Kf samt de skulder som är på väg dit och cirkeln är bruten. Vilken dröm!!

Finns det någon bank som lånar ut pengar till en arbetslös som vill betala skulder? :-O 

• Svar på tråden lån för att lösa skulder med betalningsanmärkningar....
  • Fyrbarnsmorsa

Blue step antar jag men räntan kanske skulle bli hög.Ring och kolla,frågan är fri.

• tantgredelin01
    Fyrbarnsmorsa skrev 2010-11-28 21:24:13 följande:
    Blue step antar jag men räntan kanske skulle bli hög.Ring och kolla,frågan är fri.
    Måste man inte sätta ett hus/bostadsrätt/fritidshus i pant där?
  • Timmervik
    tantgredelin01 skrev 2010-11-28 21:29:27 följande:
    Måste man inte sätta ett hus/bostadsrätt/fritidshus i pant där?
    Jo det är helt rätt, Bluestep lånar bara ut med säkerhet i form av hus/bostadsrätt eller liknande.

Det viktigaste för banken om du ska ha blancolån(vilket är svårt med KF skulder) är ju att du har en bra plan att visa dem hur du ska lösa det och varför du kommer att klara detta bra när det gått till KF tidigare. Bra kalkyler är A och O och att visa att man menar allvar med att man tar tag i sin ekonomi
  • JonasKa

1) Finns ingen bank som lånar ut pengar till dig. Du förstår säkert varför när du läser vad du skrivit. Jag tvivlar på att det ens är lagligt att låna ut pengar till dig om man inte vill få Finansinspektionen på sig.
    Banker är inte välgörenhetsinrättningar eller har något som helst socialt ansvar. Som banktjänsteman tänker man "Om min chef frågar mig varför jag beviljade det här lånet. Har jag då en bra motivering till varför jag lånade ut till denna person?"
    I ditt fall finns det ingenting som talar till din fördel eller motiverar till varför du skulle få ett lån. Det finns däremot hur många anledningar som helst att inte bevilja dig lån.

2) Du räknar med att kunna betala 2000kr i månaden och vara slutbetald om 4 år. Då har du räknat på 5% ränta.
    Räkna med 8 års avbetalningstid och 20% ränta så ligger du närmare verkligheten när du räknar.

Lån kommer inte lösa någonting. Det enda som kan rädda din situation är att bli frisk och få ett jobb. Får du ett jobb är du skuldfri om 4 år.

• Joual

Alltså... Jag är ingen expert på det här med förbehållsbelopp, men det låter helt orimligt att en ensamstående förälder med två barn skulle få behålla 5500-6500 kr/mån FÖRE hyran är betald. Nåt stämmer inte.  

• Waldo

Den summan du har uppgett stämmer inte
    Ditt förbehållsbelopp baseras på följande

Hyra
    Barnomsorgskostnad
    Resor till arbete eller skol (för dig ingen kostnad om jag förstår dig rätt)
    Högkostnadskort för hela familjen
    Normalbelopp - barn
    Normalbelopp - vuxen

Om jag gör en schablonberäkning på dig med en hyra på 5000, reskostnad på 600 och dagis 500
    Då ser din beräkning ut såhär

Hyra            5000
    Barnomsorg   500
    Högkostnadskort  525
    Normalbelopp barn  (2 st under 7 år)  4756
    Normalbelopp vuxen  4482

Summa:   15 263:-

Detta är alltså summan du får ut varje månad.
    Jag får inte riktigt ihop det här. Som arbetslös får du en ersättning som högst på 10500:-. Men om du varit sjukskriven tror jag inte du kommer upp i den summan.
    Barn och underhållsbidrag räknas bort i förbehållsberäkningen, ett ev socialbidrag räknas inte som inkomst.
    Så för att du ska komma upp i en utmätningsbar inkomst krävs at du har ett bostadsbidrag på flera tusen samt något annat bidrag.

Det du redovisat för här stämmer inte med lagen som ligger till grund för löneutmätning
    Om det är så att det ligger en felberäkning från KFM's sida så kan man lätt få den omberäknad .
    Om du uppger dina kostnader och totala inkomster kan jag räkna på detta och råda dig hur du ska agera för att få mer rätsida på din situation

• tantgredelin01
    Waldo skrev 2010-11-29 21:55:21 följande:
    Den summan du har uppgett stämmer inte
    Ditt förbehållsbelopp baseras på följande

Hyra
    Barnomsorgskostnad
    Resor till arbete eller skol (för dig ingen kostnad om jag förstår dig rätt)
    Högkostnadskort för hela familjen
    Normalbelopp - barn
    Normalbelopp - vuxen

Om jag gör en schablonberäkning på dig med en hyra på 5000, reskostnad på 600 och dagis 500
    Då ser din beräkning ut såhär

Hyra            5000
    Barnomsorg   500
    Högkostnadskort  525
    Normalbelopp barn  (2 st under 7 år)  4756
    Normalbelopp vuxen  4482

Summa:   15 263:-

Detta är alltså summan du får ut varje månad.
    Jag får inte riktigt ihop det här. Som arbetslös får du en ersättning som högst på 10500:-. Men om du varit sjukskriven tror jag inte du kommer upp i den summan.
    Barn och underhållsbidrag räknas bort i förbehållsberäkningen, ett ev socialbidrag räknas inte som inkomst.
    Så för att du ska komma upp i en utmätningsbar inkomst krävs at du har ett bostadsbidrag på flera tusen samt något annat bidrag.

Det du redovisat för här stämmer inte med lagen som ligger till grund för löneutmätning
    Om det är så att det ligger en felberäkning från KFM's sida så kan man lätt få den omberäknad .
    Om du uppger dina kostnader och totala inkomster kan jag räkna på detta och råda dig hur du ska agera för att få mer rätsida på din situation
    Jag har en hyra på 3900 kr
    Barnomsorg 750 kr

Jag har två barn som jag får underhållsbidrag för, 2500 kr
    Två barnbidrag (ett av barnen är 18 och får sitt studiebidrag på sitt konto), har alltså tre barn.

Inga andra bidrag, min inkomst är min sjukpenning och av den får jag efter dragen skatt samt efter Kf dragit ca 5500-6000 kr/månaden i handen. 
  • Joual
    Waldo skrev 2010-11-29 21:55:21 följande:
    Bra att du kikade in här, Waldo. Jag är som sagt inte alls någon expert på det här, men ts disponibla inkomst låter ju på tok för låg för att KF ska kunna dra några pengar!
  • tantgredelin01
    Joual skrev 2010-11-29 23:18:17 följande:
    Bra att du kikade in här, Waldo. Jag är som sagt inte alls någon expert på det här, men ts disponibla inkomst låter ju på tok för låg för att KF ska kunna dra några pengar!
    Men samtidigt vill jag ju att det ska dras pengar, jag vill bli skuldfri!
    Å andra sidan, på det här viset blir ju skulderna sakta fler. Därför jag skrev inlägget och undrade om det någonstans fanns något ställe som lånar ut pengar till ett avskrap i samhället som mig. :-/ Jag försöker inte komma undan att göra rätt för mig, utan få en chans att ställa allt till rätta och få en möjlighet till ett drägligt liv för mig och mina barn.......

Problemet är ju att jag har många små skulder och när Kf tar pengar betalas räntan först, vilket gör att det blir små summor till varje skuld, vilket i sin tur gör att räntan fortsätter att ticka på och skulden kvarstår.

Fick efter nästan ett år veta att mina skulder i stort sett inte minskat ett dugg och att jag kunde ringa runt till de jag är skyldig pengar för att be dom ändra på krediteringsordningen varav den där den största skulden ligger vägrade......vad gör man då?? 
Svar på tråden lån för att lösa skulder med betalningsanmärkningar....