• FinastE2010

Tips på fiskrecept till en bebis som kanske inte älskar fisk. :)

När sonen var typ 7 mån verkade favoritmaten vara just fisk och nu däremot så verkar det inte lika populärt längre när han är 9,5 månad. Han äter det gör han men han äter inte lika mycket som han gör när han inte äter fisk.

Så någon med tips på goda, bra och enkla fiskrecept till 9,5- 10 månaders? :)

Beskriv gärna hur man gör också o inte bara ingredienserna, för min starka sida är väl inte att laga fisk kanske. :)

• Svar på tråden Tips på fiskrecept till en bebis som kanske inte älskar fisk. :)
  • bebis00

koka torsk och potatis!

Blanda sedan i hop allt och ta i dill.. Ta även lite mjölk så det blir lite sås!! och lite smör

Vill du kan du även koka lite grönsaker, som gröna ärtor eller morötter..

Eller gör Lax och potatis.

Lägg laxfilén i en ugnsform och stoppa i ugn på 200grader . Ta lite flytande margarin på fisken innan!
    Koka potatis och morötter till. Ta i lite svartpepper så du får lite smak.
    För lite sås mjölk eller grädde och lite smör!!

Lycka till..

• MOLLYLUCIA

Hej! Man kan ta en torskfile å lägga i folie, med citron peppar dill gräslök å smör lite persilja., sen lägger du ner paketet med potatisarna å låter det koka en kvart, kokta grönsaker är också bra å mixa i.

• Pippinio

Hej - jag brukade gora sma mini-fiskgratanger at min dotter i den aldern och hon alskade det. Jag experimenterade mig fram och har darfor inget exakt recept, men jag ungsbakade fisken, hallde over sas gjord pa gradde, lite tomatpuree, purjolok och dill. Sedan sprittade jag potatismos runt kanterna pa sadan dar sma ugnssakra former, och hallde fiskroran (som jag i borjan pureerade) i mitten och gratinerade lite. Tyckte bade jag och dottern var suuuuuupergott!

• TinaElisabeth

Min lillskrutt fullkommligt älskade min laxpasta med broccoli när han var i den åldern. Han gillade inte fisk så mycket annars.

Jag använde risonipasta (ser ut som riskorn) för den är lätt att mixa tycker jag. Så börja med att koka pasta.

Hacka upptinad broccoli fint och koka den mjuk i grädde och smaksätt med lite citronpeppar. Såsen ska vara ganska tunn för att inte hela altet ska bli för tjockt när man blandar i hop det.  Red av den med maizena redning eller idealmjöl om det behövs.

Koka laxen i små kuber ett par minuter (inte för länge, då blir den torr.) Mosa sönder bitarna med en gaffel till lagom konsistens.

Sen kan du välja om du vill mixa i hop pasta med broccolisås eller bara blanda i hop alltihop. SKa du bara blanda i hop det så behöver såsen vara tjockare än om du ska mixa det.

När du har mixat till lagom stora bitar kan du spä med lite fisk-vatten så att det blir samma tjocklek som burkmaten.
    Hängde du med? Det är ju svårt att beskriva allt sånt där småfix och trix.

• UmeåElin

Vilmas två fiskfavoriter är:

Fiskbullar och potatis, små bitar som hon själv plockar i sig då vi äter annan mat och hon sitter med. (Ibland även med kokt broccoli eller ärtor.) Hon gillar alla olika burkar fiskbullar och äter typ 6-7st. Resten fryser jag till en anna dag.

Andra favoriten ger mig mer tid vid spisen:

Fiskgryta
    Hackar potatis, morot och palsternacka. (6 potatisar, 2 morötter, 1 palsternacka) i tärningar.

Lägger bitarna i en liten kasrull och täcker dem med vispgrädde.
    Kokar tills de är riktigt mjuka.
    Lägger i två filéer fryst vit fisk och kokar tills fisken är klar (faller i bitar).
    Smaksätter med dill och lite citronpeppar.

Mosar med visp till bra konsistens, förpackar i burkar. Brukar bli ungefär åtta måltider!

• Fröken85

Jag gjorde chiligräddtorsk till min tös. Går att göra som fiskgratäng eller bara fisk och ta potatis till.
    Ta en form och lägg i fisken, strö på fint strimlad purjolök, blanda grädde och  chilisås och häll över. In i ugnen tills fisken är färdig!
    Mycket poppis här hemma!!

Även torsk med äggsås brukar gillas!

Gjorde även en fiskgryta där såsen smaksattes med purjolök, ägg och kaviar. Riktigt gott och dottern åt mer än hon nånsin gjort!

• TinaElisabeth

Ja! Kokt torsk med äggsås och potatis var det första min lillkille åt 2 stora portioner av.  Det älskar jag oxå, så det kan ju höra i hop.

• Lilly80

Jag bruka göra  fiskgratäng och slänga i purjolök och creme fraiche med örtkrydda, till det potais, smaka supergott!

• FinastE2010

Tack för tipsen! Idag gjorde jag hemgjorda fiskbullar blev faktiskt rätt bra! :) Återstår och se bara om det duger för lillkillen. :)

Svar på tråden Tips på fiskrecept till en bebis som kanske inte älskar fisk. :)