• Challe81

Gravid och resa utomlands

Hej! Undrar om någon har erfarenhet av resa utomlands under graviditeten? Funderar på att åka till Egypten i Januari, då kommer jag att vara i v.22. Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Gravid och resa utomlands
  • melek77

Tycker att du lugnt kan flyga till Egypten!! Jag pendlar mycket mellan Turkiet och Sverige och har rest minst tre ggr fram och tillbaka. Sist jag flög var jag i vecka 19 och det gick hur bra som helst. Fast se upp med maten och vattnet i Egypten. Se till att allt vatten du dricker e flask vatten och att maten e ordentligt till lagat, det e ofta man blir mag sjuk om det e under den mycket varma tiden som du ska dit.
    Lycka till i alla fall! kram/ Josefina*

• Blue Vapor

Var noga med att kolla upp din försäkring!!! Jag tror inte det finns en enda försäkring som täcker gravida utomlands efter en viss vecka, men nu kommer jag inte ihåg vilken vecka det är! Kan bli jäkligt jobbigt (minst sagt) att stå med HUR MKT sjukhusräkningar som helst, ifall det skulle hända något med graviditeten då ni är borta! Jag skulle aldrig åka efter att föräkringen slutat gälla!

Annars är Egypten ett härligt resmål!

• Cinnalinna

jag kommer resa en hel del under graviditeten passa på och njut av en härlig semester

• glasbubblan

Den vanliga försäkringen, som normalt ingår i hemförsäkringen täcker fram till v. 28, sen finns det extra reseförsäkringar att teckna, som gäller t om v. 34. Senare än så kan man inte åka om man vill vara försäkrad.

Sas tillåter att man flyger med dem fram till fyra veckor innan beräknad förlossning.

Jag var i London i v. 30 och Paris i v. 31 och det gick fint. Tänk på vad du äter bara och var försiktig med solen (kan tydligen ge pigmentförändringar när man är gravid)...

• Tvåblirtre

Hej!

Jag har precis varit en vecka på Kanarieöarna, åkte dit när jag var i vecka 30 och hem i vecka 31, inga problem alls. Och när jag pratade med försäkringsbolaget så gällde försäkringen fram till vecka 32. Så bara åk du, det gjorde verkligen gott tyckte jag att få vila sig lite, graviditeten tär på en!!!

• Nadjis

Jag åkte till grekland i vecka 22.. Var noga med vad du äter och ha stödstrumpor på flyget. Och njut av tiden! Skydda magen från stark sol också.

• Lieb

Ett litet tips om du ska åka till Egypten. De flesta tror man blir magsjuk utav maten där men det är inte riktigt sant, utan det är pengarna. Pengarna är JÄTTE snuskiga och på dem finns hur mycket bakterier som helst. Så ta med våtservetter i mängder och handsprit som finns att köpa på tex apotek i små flaskor. Det är så lätt gjort att man tar i pengarna och sen äter och typ slickar sig om fingrarna.

När jag var där för några år sedan tog vi ett vaccin mot turistdiarre. Jag vet inte om man kan ta det när man är gravid, men kan man det är det helt klart en rekommendation. Egypten är ett jätte intressant resmål och tycker du om historia och att snorkla i vackra vatten så kommer du att älska detta land. Lycka till!

• snysop

När jag var i v.25 så flög vi till Malaysia och var där i 2 veckor. Heeeelt underbart!!! Var så avslappnad och mådde prima under både flygresan och vistelsen. Skulle aldrig tveka till att göra om det.

• kolibri

Vi åker till Sri Lanka om två veckor, då kommer jag vara i v 14-16. Var ganska nervös förut, vi hade bokat resan strax innan jag fick mitt +. Barnmorskan var väldigt bra och tyckte bara att det verkade jättekul och spännande att resa, och hennes reaktion gjorde mig trygg. Vid vaccinationen (vissa vaccinationer ska man inte ta som gravid) var läkaren också bra. Jag ska äta malariaprofylax eftersom malaria kan vara extra farligt när man är gravid. Det jag är orolig för är denguefeber som man inte kan vaccinera sig mot, utan det gäller att undvika att bli myggbiten... I övrigt tänker jag köpa stödstrumpor för flygresan, ha med Resorb som återställer salt- och vätskebalansen (om man blir magsjuk eller allmänt uttorkad) och se till att dricka mycket vatten, vara försiktig med sol osv. Har rest mycket, och ganska "primitivt" förut och nu känns det som ett mycket störra ansvar helt plötsligt. Men jag vill verkligen inte avstå från det!

• mom2be

Vi var på mallorca när jag var i vecka 15 och det var absolut inga problem. Jätteskönt! Nu funderar vi på att ta en sista minuten till Egypten i början på december. Jag kommer då att vara i v. 28 el 29. Ska kolla det här med försäkringen så att den verkligen gäller och även höra med resebolaget hur sjukvården ser ut ifall man skulle få problem. Vi var i Egypten förra hösten och det var helt underbart så jag hoppas verkligen att resan blir av. Men jag håller med Lieb, våtservetter och god handhygien är ett måste. Vi åt bara på hotellet när vi var där och de hade helt suverän mat. Supergott! Om man skall gå ut och äta bör man nog ha lite koll på var man äter. Ett tips när det gäller vatten på flaska: kolla om det finns någon affär som ligger lite utanför hotellet, där brukar priset ligga på hälften ungefär. Samma gäller glass och läsk och sånt. Men i vilket fall är det väldigt billigt där nere. Vi hade halvpension men köpte en ganska enkel lunch för 2 personer varje dag. Det kostade bara runt 50kr för oss båda! Och räkna med att pruta rejält på allt du handlar. Taxichaffisarna brukar begära minst dubbelt så mycket av oss västerlänningar än var det egentligen kostar.

Svar på tråden Gravid och resa utomlands