• Candra

Hur mycket har den blivande pappan att säga till om vad gäller abort?

Jag är av åsikten att det är kvinnans kropp - hennes beslut, sen bör man givetvis prata om det, men att det ändå i slutändan är helt upp till henne..
    Nu har jag sett många som tycker det är fruktansvärt hur man kan välja att behålla mot mannens vilja, vad anser du? Är det inte värre att tvinga nån till att döda sitt barn bara för att tajmingen inte är perfekt?

• Svar på tråden Hur mycket har den blivande pappan att säga till om vad gäller abort?
  • Philippa

Klart även papapn har något att säga till om, det är inte bara en person som blir föräldrer....

• Loriyana

Jag tycker att man ska prata om vad man skulle göra vid en eventuell graviditet redan INNAN man har sex. Jag gör det alltid klart och tydligt innan jag inleder ett förhållande att jag inte kan tänka mig abort. Sedan är det upp till mannen om han vill ta den risken eller inte.

Enligt mig gör mannen sitt val när han har sex med kvinnan. Män måste börja lära sig att sex innebär konsekvenser och en av de konsekvenserna kan vara en graviditet. En man ska aldrig kunna tvinga en kvinna till att göra abort. Om man bara präntar in detta i männens huvud så kanske de blir lite mer noga med vem de har sex med.

• Candra
    Philippa skrev 2010-11-29 08:20:49 följande:
    Klart även papapn har något att säga till om, det är inte bara en person som blir föräldrer....
    Men det är bara den ena som kommer tvingas gå igenom allt vad en abort innebär om han är det som avgör. Varför väger ett nej till att behålla tyngre än ett ja?
  • Pickeli

Jag tycker aldrig att man ska behöva komma så långt att man för ett barn till världen mot mammans eller pappans vilja.

Har man oskyddat sex med varandra så får man räkna med att det kan bli barn. Klart att man får tycka och känna och att det på något sätt bör läggas värdering i båda parternas åsikt. Men verkligheten är ju så att det är kvinnan som tar beslutet över sin egen kroppp vare sig mannen vill eller inte.

Google it!
  • emsmamma
    Candra skrev 2010-11-29 08:24:09 följande:
    Men det är bara den ena som kommer tvingas gå igenom allt vad en abort innebär om han är det som avgör. Varför väger ett nej till att behålla tyngre än ett ja?
    Mannen går väl också igenom aborten - inte fysiskt men garanterat psykiskt. Jag anser att ett nej alltid väger tyngst, oavsett vem som säger det.
  • Candra
    emsmamma skrev 2010-11-29 08:37:35 följande:
    Mannen går väl också igenom aborten - inte fysiskt men garanterat psykiskt. Jag anser att ett nej alltid väger tyngst, oavsett vem som säger det.
    Om han ville behålla, självklart, tror dock inte att så många känner så starkt om de inte ville behålla. Hur som helst så är det kvinnan som får den jobbigaste biten, med risken att det kanske var hennes enda chans att bli gravid. Om man vill behålla, men ändå tvingas till abort, jag kan inte föreställa mig hur hemskt det måste vara. Mannen får inga fysiska konsekvenser av det.
  • Mummy
    Loriyana skrev 2010-11-29 08:21:50 följande:
    Enligt mig gör mannen sitt val när han har sex med kvinnan. Män måste börja lära sig att sex innebär konsekvenser och en av de konsekvenserna kan vara en graviditet. En man ska aldrig kunna tvinga en kvinna till att göra abort. Om man bara präntar in detta i männens huvud så kanske de blir lite mer noga med vem de har sex med.
    Då anser du även att kvinnan heller inte ska få göra abort om hon skulle bli gravid?
  • Pickeli
    Candra skrev 2010-11-29 08:40:30 följande:
    Om han ville behålla, självklart, tror dock inte att så många känner så starkt om de inte ville behålla. Hur som helst så är det kvinnan som får den jobbigaste biten, med risken att det kanske var hennes enda chans att bli gravid. Om man vill behålla, men ändå tvingas till abort, jag kan inte föreställa mig hur hemskt det måste vara. Mannen får inga fysiska konsekvenser av det.
    Men de psykiska aspekterna på att bli pappa mot sin vilja om nu graviditeten var en "olycka" har inget värde i din åsikt?

Tänk dig själv att inte ha någonting att säga till om eller inte har någon som helst makt över om du ska bli mamma eller inte. (förutom att sterilisera dig eller leva i celibat för resten av ditt liv)
    Google it!
  • Pickeli
    Mummy skrev 2010-11-29 08:51:27 följande:
    Då anser du även att kvinnan heller inte ska få göra abort om hon skulle bli gravid?
    good point!
    Google it!
  • Candra
    Pickeli skrev 2010-11-29 09:02:18 följande:
    Men de psykiska aspekterna på att bli pappa mot sin vilja om nu graviditeten var en "olycka" har inget värde i din åsikt?

Tänk dig själv att inte ha någonting att säga till om eller inte har någon som helst makt över om du ska bli mamma eller inte. (förutom att sterilisera dig eller leva i celibat för resten av ditt liv)
    Är man gammal nog att ha sex så vet man vad som kan hända. Det borde man ha tänkt över innan. Alla vet att det är kvinnan som blir gravid, inte mannen.
Svar på tråden Hur mycket har den blivande pappan att säga till om vad gäller abort?