• Josefine Hedlund

1år och inga tänder

Jag börjar bli orolig för min 12 månaders dotter. Hon har inte fått en enda tand än! Och jag kan inte direkt säga att jag ser att ´nån är på väg heller.
    Hon är duktig att äta och tugga, hon får 1års burkar, samt hemmagjord mat som jag bara delar, inte mosar. Men ändå! När ska man kontakta tandvården för sådant? Är detta onormalt? Nån med liknande erfarenhet?

Tacksam för svar

Nellie 091119 Mitt allt
  • Svar på tråden 1år och inga tänder
  • Juppepuppe

Det är ovanligt, inte onormalt. ;) De kommer säkert när som helst. Har ett par kompisar vars barn fick första tanden vid 14 månader. Sen kom de på löpande band!

• Rocktroll

Jag förstår dig PRECIS. Jag kunde inte se att något alls var på g, inget vitt i munnen eller svullet och jag var jätteorolig att hon aldrig skulle få tänder. Men dom kom på hennes 16 mån dag...4 st samma dag. Helt utan förvarning. Jag hade pratat med folktandvården och hon skulle röntgas när hon var 18 mån så jag var ju helt inställd på att det skulle behövas då hon närmade sig 1 ½. Som tur var slapp vi. Nu är hon 19 mån och har 9 tänder, dom ploppar upp i en rasande fart här och jag tror inte hon kommer ligga efter på tandfronten vid 2 års ålder Glad

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Krusmyntha

Hej Min lilla var också jätte sen med sina tänder...Hon var den ända på dagis utan tror nästan hon var 1 ½ innan dom kom.

• viseversa

Det är normalt. Vet flera i min bekantskapskrets vars barn fått första tanden över 1 år=). Dom kommer ska du se. Hon tjuvhåller lite på dom bara. Mina barns syssling fick sin första när hon var 13 eller 14 mån. Sen ploppade dom upp i en rasande fart istället. Nu är hon 3,5(lika gammal som min äldsta dotter) och dom har lika många tänder i munnen fast min dotter fick sin första när hon var 7 mån och sysslingen när hon var 14 mån.

• Josefine Hedlund

Tack för svaren!
    Någon annan?

Nellie 091119 Mitt allt
  • ladyeliza

hejsan, mellan 6-8 månaders ålder är det normalt att barnens första tänder kommer upp. har de inte kommit efter att barnet fyllt ett år kan man absolut besöka folktandvården, för att slippa känna sig orolig. ring och fråga på folktandvården eller bvc . så kan de kolla att tänderna finns där, genom röntgenkameran o sen slipper du oroa dig!

• M2003

Har bekanta vars barn inte fick tänder förrän han var 4 år. det är stor variation när tänderna kommer, så ta det lugnt!

• Josefine Hedlund
    Rocktroll skrev 2010-11-29 08:45:03 följande:
    Jag förstår dig PRECIS. Jag kunde inte se att något alls var på g, inget vitt i munnen eller svullet och jag var jätteorolig att hon aldrig skulle få tänder. Men dom kom på hennes 16 mån dag...4 st samma dag. Helt utan förvarning. Jag hade pratat med folktandvården och hon skulle röntgas när hon var 18 mån så jag var ju helt inställd på att det skulle behövas då hon närmade sig 1 ½. Som tur var slapp vi. Nu är hon 19 mån och har 9 tänder, dom ploppar upp i en rasande fart här och jag tror inte hon kommer ligga efter på tandfronten vid 2 års ålder Glad
    Hur länge väntade du innan du kontaktade folktandvården? Kan jag ringa redan nu och fråga lite?
    Nellie 091119 Mitt allt
  • CMH

Det är helt normalt! Min son fick första tanden dagen innan han blev 13 månader. Syrrans dotter var också över året. Så det ploppar nog upp en tand snart :)

• wappiz

Jag var ca 1 år när min första tand kom. Idag har jag full uppsättning tänder =)

• Rocktroll
    Josefine Hedlund skrev 2010-12-01 07:45:28 följande:
    Hur länge väntade du innan du kontaktade folktandvården? Kan jag ringa redan nu och fråga lite?
    Vi var på folktandvården och fick info om tandvård när hon var 13 mån, tror det är något man blir kallad till i vissa län. Och då sa dom att det är inget att oroa sig över och om det inte kommit när hon var 18 mån skulle vi kontakta folktandvården, inte innan. Tur att det var så för nu slapp jag utsätta min dotter för röntging som säkert inte är kul för en sån liten.Men ringa och prata med dom kan du säkert men dom lär bara säga åt dig att det säkert kommer snart.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Caroline13

Vi var också hos folktandvården när hon var ca 12-13 månader. Sköterskan informerade bara om tandborstning och mat osv och sa att det bara har hänt en gång under hennes karriär (och hon var skitgammal) att en människa inte har haft några tandanlag. Det är så pass vanligt att det inte har kommit några tänder när ungarna är 1-1,5 år så de gör inget åt det förrän det har gått 1,5 år. Sen lyfte hon på min dotters överläpp och kände lite och sa att vi skulle höra av oss igen om ett halvår om det inte hade kommit upp några. Så vänta du tills dess med att ringa dem. Tänderna kommer nog snart. Min dotters tänder kom när hon var nästan 14 månader. Nu är hon 16 månader och har 4 st tänder.

Svar på tråden 1år och inga tänder