• cicci85

hur tvätta röd-vit-svart skjorta?

Skjortan är svart och vit randig, ena sidan av kragen är klarröd och den andra vit. Samma vid handlederna. På tvättrådet står det "mörka färger tvättas separat". Men ska den tvättas med vit- eller färgtvättmedel?

• Svar på tråden hur tvätta röd-vit-svart skjorta?
  • Rapunzella

Du ska tvätta den med färgtvättmedel, eftersom vittvättmedel innehåller blekmedel så annars kommer färgerna att bli alldeles blekta. Du skulle kunna tvätta skjortan separat de första gångerna, och sedan tvätta med "kulört", dvs med annan färgtvätt, inte direkt mörkt eller ljust.

• cicci85

Provar det, tack Men blir inte det vita lite grått eller rosa om man inte har vittvättmedel?

• Jenni73

Det finns en produkt som heter colorcatcher, brukar stå vid tvättmedel i affärerna. Den fångar överskottsfärg så att man kan tvätta den typen av kläder du nämner. Fungerar jättebra.

• st elmos fire

Plaggen är alltid anpassade efter den ljusaste färgen de består av, efter några tvättat kan du köra med ljusa plagg. Var bara nog att följa tvättråden, dvs 40 el 60 grader, kör du varmare el kallare än rekommenderat kan de färga...

• Liniz77

Köp såna lappar som man lägger in i tvättmaskinen så fäller den inte på sig själv eller ngt annat plagg- colour catcher. Superbra, trodde inte på dem förrän jag testade själv. Anv dem när jag inte är helt säker eller när jag tvättar ngt som är mörkrött i vitt o det har funkat bra.

• cicci85

Tack för tipsen! Då testar jag colour catcher för att va på säkra sidan, tvättar skjortan separat de första gångerna i 30 grader enligt tvättrådet, med color tvättmedel

• skorpionen80
    cicci85 skrev 2010-11-29 11:36:35 följande:
    Provar det, tack Men blir inte det vita lite grått eller rosa om man inte har vittvättmedel?
    I så fall får du reklamera den.
  • emma enhörning
    cicci85 skrev 2010-11-29 11:36:35 följande:
    Nej, men de kan bli det med vittvättmedel eftersom de flesta ljusa plagg är färgade vita!
Svar på tråden hur tvätta röd-vit-svart skjorta?