• Jess86

SNÄLLA, är denna handläggare orättvis mot mig eller går det till så här?!

Ska försöka fatta mig kort.
    Är i vecka 30 och har precis fått det första utlåtandet angående min SGI.
    Jag arbetade på en arbetsplats i tre år, fram till i april i år då jag sade upp mig pga att jag inte stod ut med chefen längre. Jag tjänade hyffsat bra där, fick oftast ut 12-14.000 efter skatt.
    Började samtidigt i april på mitt nya jobb som pers. ass och i maj blev jag gravid. Kan ju säga att jag inte alls kunde jobba som vanligt i och med illamående och trötthet i början plus att jag tjänar mycket mindre på nya jobbet, nu får jag ut c:a 10.000 efter skatt- då som gravid med diverse krämpor som gör att jag inte kan jobba som vanligt. I början av graviditeten kunde jag tjäna så dåligt som 5-8000 efter skatt. Min handläggare har nu beräknat min SGI på hur jag arbetat från och med april i år och 7 månader fram och det känns så jäkla orättvist! Hon har slagit ihop vad jag tjänat dessa 7 månader och delat på 7 och fått ett snitt på så sätt. Hon säger att hon inte kan räkna med min förra anställning eftersom jag inte längre är anställd där.
    2008 och 2009 deklarerade jag 190 resp 180.000 kr. Hon har fått fram att jag nu tjänar 123.000 per år.

Kommer få ut 180 kr per dag efter skatt så som hon räknat och jag har ringt och pratat med henne och hon säger att det är såhär det går till.
    Mår skitdåligt nu. Kommer få ut 3700 om jag tar ut 5 dagar i veckan som planerat. Hur orättvist som helst kan jag tycka!
    Ska jag ta det här eller ska jag kriga vidare och försöka nå hennes chef eller en ny handläggare eller hur gör man?

/Förtvivlad och höggravid

• Svar på tråden SNÄLLA, är denna handläggare orättvis mot mig eller går det till så här?!
  • pussgurkan86

varför räknar hon bara 7 månader framåt?? känns ju helt tokigt. det brukar vara årsinkomsten dom räknar på ju. överklaga eller byt handläggare. ge dig inte.

• En Åsa
    pussgurkan86 skrev 2010-11-29 15:11:06 följande:

varför räknar hon bara 7 månader framåt?? känns ju helt tokigt. det brukar vara årsinkomsten dom räknar på ju. överklaga eller byt handläggare. ge dig inte.

men det hon gjort med dom 7 månaderna är väl att räkna ut månadsinkomsten och sedan ta den x 12 och så få årsinkomsten?

Jag tror tyvärr TS att hon har rätt, du jobbar på det nya stället nu och började där mer än 6 månader innan BF. Däremot ska ju inte sjukskrivning spela roll. Alltså hon ska räkna på din månadslön, inte på hur mycket du har fått ut.
  • mamma smurfen

Din arbgivare ska räkna på den lön du SKA ha ut enligt avtalet med honom/henne, dvs din månadsön du har stående i ditt anställningskontrakt, + att denne även ska räkna med de OB-tillägg som ges .

Spelar ingen roll om du SKULLE jobbat 160h/mån men bara gjorde 100h/mån pga sjukdom.... 

• Jess86

Ja, hon har väl räknat ut att snittet på dom 7 månaderna blev 10.250 (före skatt) och då fortsatt och tagit det gånger 12 som då blir 123.000 per år. Men jag fattar fortfarande inte varför hon inte tar hänsyn till min tidigare anställning! Hon kan väl förstå också när hon ser att jag en månad som nygravid plötsligt bara får ut 5000 spänn och nästa månad också dåligt att detta inte är som det brukar vara och ta hänsyn till det och inte ta med den månaden i uträkningen åtminstone men det gör hon och då drar det ju ner mitt snitt rejält!

• Jess86
    mamma smurfen skrev 2010-11-29 15:19:16 följande:
    Din arbgivare ska räkna på den lön du SKA ha ut enligt avtalet med honom/henne, dvs din månadsön du har stående i ditt anställningskontrakt, + att denne även ska räkna med de OB-tillägg som ges .

Spelar ingen roll om du SKULLE jobbat 160h/mån men bara gjorde 100h/mån pga sjukdom.... 
    Jag har en 0-timmarskontrakt och arbetar som behovsanställd och fick tacka nej till hur mycket jobb som helst i början pga graviditeten, även så nu mot slutet pga risker i arbetet (är beviljad HP from 17:e dec).
  • Amlin
    Jess86 skrev 2010-11-29 15:21:17 följande:
    Ja, hon har väl räknat ut att snittet på dom 7 månaderna blev 10.250 (före skatt) och då fortsatt och tagit det gånger 12 som då blir 123.000 per år. Men jag fattar fortfarande inte varför hon inte tar hänsyn till min tidigare anställning! Hon kan väl förstå också när hon ser att jag en månad som nygravid plötsligt bara får ut 5000 spänn och nästa månad också dåligt att detta inte är som det brukar vara och ta hänsyn till det och inte ta med den månaden i uträkningen åtminstone men det gör hon och då drar det ju ner mitt snitt rejält!
    Om du har lämnat ditt tidigare jobb för en anställning som avser vara längre än 6 månader så är det den nya hon ska räkna på eftersom det är från den anställningen du kommer förlora inkomst framöver.

Har du parallellt med denna anstälning varit sjuskriven eller anmäld hos arbetsfömedligen? Jag tänker att det kanske skulle kunna gå att hävda att din förra inkomst på så sätt skulle vara skyddad. Annars tror jag tyvärr att du kommer få den nya inkomsten eftersom det verkar som att handläggaren gör rätt.  För att du har tackat nej till jobb kan inte kassan ta hänsyn till om det inte skett i samband med något som skyddar den tidigare SGI:s. 

Men du kan ju alltid fröst begära omprövning och sen överklaga och se om det går igenom. Det har man alltid rätt att göra.,
  • mamma smurfen
    Jess86 skrev 2010-11-29 15:24:04 följande:
    Jag har en 0-timmarskontrakt och arbetar som behovsanställd och fick tacka nej till hur mycket jobb som helst i början pga graviditeten, även så nu mot slutet pga risker i arbetet (är beviljad HP from 17:e dec).
    AAAA, de förklarar ju en del.....
    Fast samtiigt så är väl SGI´n något som samanställs på en 12-månaders period? 

Kolla på de papper du fått in av FK, vet bara att jag fick en långt bättre SGI, än jag trodde, har bara lyckats jobba 4a mån detta året, pga en handledsOP å sedan pga foglossning, men SGI´n räknades ändå på vad jag FAKTISKT skulle ha tjänat OM jag jobbat enligt schema .
  • Jordgubbssmak

Din SGI beräknas på på din beräknade inkomst. Alltså vad det ärkontrakterat med din arbetsgivare att du ska tjäna och påverkas inte av sjukdomsbortfall osv.
    Har du ingen fast inkomst så görs ett genomsnitt av de inkomster du haft på arbetet du har minst 6 månader bakåt i tiden och detta beräknas din SGI på.

• Jess86

Jag skulle med andra ord ha tjänat på att inte ta det nya jobbet och gå hemma som arbetslös för då hade min SGI beräknats på mitt förra arbete? Det är ju helt absurt i så fall...
    Jag är inte inskriven på AMS eftersom jag tjänar bra och går runt som behovsanställd när jag inte är gravid- arbetade där även för 4 år sen och man väljer själv hur många arbetsplatser man vill vara tillgänglig på och det finns ALLTID mycket jobb om man bara KAN och vill.
    Man anställs i 3-månadersintervaller på mitt nya arbete.

• En Åsa
    Jess86 skrev 2010-11-29 15:24:04 följande:
    aha, ja om du har tackat nej och alltså inte sjukskrivit dig så tror jag tyvärr att hon har räknat rätt.
Svar på tråden SNÄLLA, är denna handläggare orättvis mot mig eller går det till så här?!