• Anonym

Arbetslös och fyller snart 25. Ungdomsgaranti eller inte?

Jag är arbetslös och fyller 25 om tre veckor.
    Jag har precis varit inskriven på AF i tre månader och handläggaren vill skriva in mig i ungdomsgarantin.

Det betyder att jag skulle få aktivitetsstöd istället för a-kassa (men aktivitetsstödet räknas av på a-kassedagarna)?
    Vad jag nu förstått på FK så kan jag behålla mitt aktivitetsstöd om jag vabbar. Det betyder ju att det dras dagar från min a-kassa även när jag vabbar?

Har jag rätt att skriva ut mig från ungdomsgarantin när jag fyllt 25?
    Jag har rätt att avstå från ungdomsgarantin helt?

Finns det några fördelar med att vara inskriven i ungdomsgarantin eller att inte vara det? 
    Jag har hört att det är mycket möten och tjafs när man är inskriven i ungdomsgarantin till skillnad från om man inte är det?

(jag har två delstidsjobb ska tilläggas)

• Svar på tråden Arbetslös och fyller snart 25. Ungdomsgaranti eller inte?
  • mejmej

fins ingen som tvingar dig gå till arbetsförmedlingen alls om du inte vill ha pengar från ena eller andra stället. så försöker de tvinga  dig kan du ju altid avanmäla dig och fortsätta leta jobb själv presic som innan. har du jobbat tillräckligt så du har rätt till A-kassa? eller är det Alfa-kassa du menar? Lite okunig men har du rätt till a-kassa spelar väl inte ålder någon roll??

• Anonym

Om jag vore dig skulle jag inte delta i ungdomsgarantin om jag kunde undvika det. Om du har rätt att få A-kassa stämpla på deltid i stället medan du letar jobb. Du är inte riktigt målgruppen för ungdomsgarantin som oftast riktar sig till ungdomar utan arbetslivserfarenhet och som är arbetslösa på heltid.

• Anonym
    mejmej skrev 2010-11-29 18:01:24 följande:
    fins ingen som tvingar dig gå till arbetsförmedlingen alls om du inte vill ha pengar från ena eller andra stället. så försöker de tvinga  dig kan du ju altid avanmäla dig och fortsätta leta jobb själv presic som innan. har du jobbat tillräckligt så du har rätt till A-kassa? eller är det Alfa-kassa du menar? Lite okunig men har du rätt till a-kassa spelar väl inte ålder någon roll??
    Jag har a-kassa och måste därför stå som inskriven hos AF. 
    Ungdomsgarantin brukar man skrivas in i om man är under 25, som något åtgärdsprogram typ. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-29 18:03:18 följande:
    Om jag vore dig skulle jag inte delta i ungdomsgarantin om jag kunde undvika det. Om du har rätt att få A-kassa stämpla på deltid i stället medan du letar jobb. Du är inte riktigt målgruppen för ungdomsgarantin som oftast riktar sig till ungdomar utan arbetslivserfarenhet och som är arbetslösa på heltid.
    Jamen precis, det är ju vad jag gör just nu, stämpla på deltid. Det funkar bra för mig så jag förstår inte riktigt varför AF vill ställa till det så.
    Jag känner inte riktigt att jag platsar i programmet heller när jag haft heltidsjobb i nästan 7 år och har en jäkla massa erfarenhet. 
Svar på tråden Arbetslös och fyller snart 25. Ungdomsgaranti eller inte?