Glasbit i handen - VC vill låta den sitta kvar
Vi råkade ha sönder ett glas och dammsög naturligtvis så noggrannt det bara gick, men jag misstänker att vi missade en liten bit. Någon dag efter det såg jag bara att han hade ett litet sår i handen, och när jag kollade (ja, så noggrannt jag kunde) så fanns det ingenting där. Gjorde bara rent och lät det vara och det blev en sårskorpa som sedan trillade av. Inte förrän då märkte jag att det blivit som en liten knöl under sårskorpan. Idag var vi på vårdcentralen där läkaren nog trodde att det nog sitter någonting där inne. Hon rådfrågade en kollega (en kirurg tror jag) och de kom överens om att det nog var bäst att låta den sitta kvar. Dels för att det är svårt att göra det med lokalbedövning och få honom att sitta still, och dels för att sövning är en stor och jobbig process för en så liten grej. Hon sa att glasbitar ju har en tendens att vandra iväg i kroppen, men att de oftast gör det under de första dagarna och att hon var förvånad att denna satt kvar. Jag frågade om den kunde vandra iväg nu och vara skadlig på något sätt, men det sa hon att den inte kunde vara utan att kroppen skulle kapsla in den. Vi skulle bara hålla ett öga på det ifall det blir större och/eller gör ont.
Trots hennes försäkringar så tycker jag det känns lite läskigt att bara låta den sitta kvar... Finns det någon som varit med om samma sak, eller någon vårdkunnig person som kan försäkra mig om att det är okej?