• peggyL

Hur uttalar du mögel?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du mögel?
  • Frk Svår

Jag förstår inte riktigt varför man säger möggel även om jag själv sveps med och ibland säger möggel om mögel i hus. När det gäller mögel på ostar säger man ju mööögel väl? Jag har då aldrig träffat på någon som säger möggelost eller så har jag helt enkelt inte reflekterat tillräckligt över ämnet

• Halkatla

Annat. Jag växlar friskt mellan de båda, beroende på dagsformen, och förmodligen vem jag pratar med. Jag är uppvuxen i flera olika dialektområden, så jag håller inte alltid isär vilket uttal som passar sig var. Just mögel och kaviar kan jag uttala olika i två på varandra följande meningar.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • peggyL

Jag säger alltid möögel, bor i södra Sverige.
    Jag har fått för mig att man säger möggel högre upp i Sverige, men det kanske varierar.. 

• littlepixiegrl
    peggyL skrev 2010-11-29 16:27:30 följande:
    Jag säger alltid möögel, bor i södra Sverige.
    Jag har fått för mig att man säger möggel högre upp i Sverige, men det kanske varierar.. 
    Jag säger möggel och bor i Lund! 

Fast jag säger nog möögel ibland också nu när jag tänker efter. Grönmöögleost t.ex., men om jag inte sägr grön före så blir det möggelost!
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • myopinion

Tror jag säger båda faktiskt.. båda känns liksom rätt haha!Skrattande

• wity

Mööögel

♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
Svar på tråden Hur uttalar du mögel?