• sofiaolivia

Åka till Turkiet med en 13 månaders?

Håller just nu på och letar efter en resa för familjen och har hittat en fint familjehotell till Alanya, Turkiet. Det jag undrar nu är hur man gör med säng, tar vi med oss en till henne? Funkar det att ha en paraplyvagn som handbagage eller blir det nåt specialbagage man betalar extra för? Och hur gör man med maten? Ta med sig burkar med mat för en vecka eller kan hon äta det som finns där nere? Vatten att dricka?

Åker inte förrän 11 maj men jag är så sugen redan nu och vill planera lite....=)

• Svar på tråden Åka till Turkiet med en 13 månaders?
  • Dixie

Ofta kan man beställa en spjälsäng av hotellet - kolla om de har en!

De flesta vagnar är för stora att ta som handbagage - så man får checka in de som specialbagage, det brukar inte kosta ngt extra - kolla med ert flygbolag!

en 13 månaders äter ju oftast samma mat som vi vuxna, så jag hade inte tagit med mat - men ta med välling och ev gröt!

trevlig resa 

• sofiaolivia

Åhh va bra tack=) Hur gör vi med vatten då? Kan hon dricka det dem har? Eller man kanske kan köpa vattenflaskor förresten?

• Dixie

tror inte man ska dricka kranvatten i Turiket - köp vatten på flaska till er alla! 

• Fröken Fräknig

Vi var i Turkiet (Side) med vår son (14 månader) i oktober och det gick superbra. Skrattande Ska ni åka med ett resebolag? Vi åkte med Ving och bokade ett Babypaket genom dem (barnstol, sulky och spjälsäng) fast vi hade med egen resevagn. Kudde och täcke till spjälsängen finns också.

Vi hade med burkmat för vi var inte helt säkra på att hans mage skulle klara bakteriefloran. Barnmat på burk är dyrt på hotellen, men det finns om det skulle bli kris. I övrigt hade vi med välling och gröt. Vatten ska man köpa på flaska.

Om du är nufiken på resan så finns det bilder och info i vår reseblogg: http://www.nystromsresor.blogspot.com/

Hampus 090825
  • sofiaolivia

Tack så mycket för alla svar. Ska redan nu höra av mig till Apollo och fråga hur vi gör med vagn osv.

• kokos

Vi åkte med Apollo för en månad sedan till Turkiet och vagn får följa med utan kostnad!

vatten köps på flaska! Man kan ju också koka deras kranvatten om man ej vill köpa.... Vi har vår släkt därnere och inte ens de dricker kranvattnet...

Burkmat är ganska dyrt i Turkiet. Vår son på 20 månader har ätit det vi har ätit och det har gått jättebra

• mia maria

Jag var i Turkiet med min minsting när han var 8 månader, o vi åker också igen i maj när han kommer att vara ca 20 månader

Vagn får man ta med utan extra kostnad. Fråga vid incheckningen bara så får ni köpa en  stor plastsäck att förvara vagnen i under flygresan (om ni vill!). Sen går ni till en incheckningsdisk för specialbagage för att checka in vagnen (iaf funkar det så på Arlanda, vet inte varifrån ni flyger?). Men det är ju bara att ni frågar när ni checkar in väskorna hur ni gör med vagnen!

Sist vi åkte så hade jag med burkmat för hela veckan till lillen.
    Kollade i affärerna, o nog fanns det barnmat att köpa, men inte i lika stor utsträckning som här.
    Eller så besökte jag bara fel affärer!?
    Fruktpureér fanns det gott om dock.

Nästa år kommer jag nog fortf att ta med en del mat, men inte allt.

Blöjor finns också att köpa (såklart!!), till varierande priser så det är absolut inget måste att ta med. Det finns ju Pampers o så.
    Men känner man sig bekvämast med att ha med sig hemifrån så ska man såklart göra det - jag fick med mig för nästan hela vistelsen sist, fick köpa ett litet paket sista dagen.

Ang spjälsäng så har jag gjort så att jag har googlat på hotellnamnet, o oftast så har ju hotellet i fråga en egen hemsida med en mailadress. Sen har jag mailat o frågat om de har spjälsäng, o uppgett att jag önskar en.
    Då jag hade svårt att välja resa sist vi var iväg så kollade jag runt på en hel massa hotell, o samtliga svarade vänligt på mail att de visst hade spjälsäng o att jag bara behövde uppge ankomstdatum så skulle de ställa in en.
    Jag bad också Fritidsresor att de skulle skriva på bokningen att jag önskade spjälis, o när vi kom fram så stod det en spjälis i vår lgh.
    Dock sov inte sonen en endaste natt i den, utan föredrog helt klart min säng!
    Men det hade man ju inte kunnat veta...!

I år fanns spjälsäng som tillval på hotellet redan vid bokningstillfället (vi reser med Ving denna gång), så då bokade jag en för 125:- extra. Det går att göra så på vissa hotell.

Hoppas ni får en trevlig resa!
    Vilket hotell ska ni bo på?

• mia maria
    Fröken Fräknig skrev 2010-11-29 21:39:47 följande:

Vi var i Turkiet (Side) med vår son (14 månader) i oktober och det gick superbra. Skrattande Ska ni åka med ett resebolag? Vi åkte med Ving och bokade ett Babypaket genom dem (barnstol, sulky och spjälsäng) fast vi hade med egen resevagn. Kudde och täcke till spjälsängen finns också.

Vi hade med burkmat för vi var inte helt säkra på att hans mage skulle klara bakteriefloran. Barnmat på burk är dyrt på hotellen, men det finns om det skulle bli kris. I övrigt hade vi med välling och gröt. Vatten ska man köpa på flaska.

Om du är nufiken på resan så finns det bilder och info i vår reseblogg: www.nystromsresor.blogspot.com/

Läste lite i din blogg o lägger den bland Favoriter!
    Älskar att resa, o att läsa om resor!
  • sofiaolivia
    mia maria skrev 2010-11-30 20:47:54 följande:
    Jag var i Turkiet med min minsting när han var 8 månader, o vi åker också igen i maj när han kommer att vara ca 20 månader

Vagn får man ta med utan extra kostnad. Fråga vid incheckningen bara så får ni köpa en  stor plastsäck att förvara vagnen i under flygresan (om ni vill!). Sen går ni till en incheckningsdisk för specialbagage för att checka in vagnen (iaf funkar det så på Arlanda, vet inte varifrån ni flyger?). Men det är ju bara att ni frågar när ni checkar in väskorna hur ni gör med vagnen!

Sist vi åkte så hade jag med burkmat för hela veckan till lillen.
    Kollade i affärerna, o nog fanns det barnmat att köpa, men inte i lika stor utsträckning som här.
    Eller så besökte jag bara fel affärer!?
    Fruktpureér fanns det gott om dock.

Nästa år kommer jag nog fortf att ta med en del mat, men inte allt.

Blöjor finns också att köpa (såklart!!), till varierande priser så det är absolut inget måste att ta med. Det finns ju Pampers o så.
    Men känner man sig bekvämast med att ha med sig hemifrån så ska man såklart göra det - jag fick med mig för nästan hela vistelsen sist, fick köpa ett litet paket sista dagen.

Ang spjälsäng så har jag gjort så att jag har googlat på hotellnamnet, o oftast så har ju hotellet i fråga en egen hemsida med en mailadress. Sen har jag mailat o frågat om de har spjälsäng, o uppgett att jag önskar en.
    Då jag hade svårt att välja resa sist vi var iväg så kollade jag runt på en hel massa hotell, o samtliga svarade vänligt på mail att de visst hade spjälsäng o att jag bara behövde uppge ankomstdatum så skulle de ställa in en.
    Jag bad också Fritidsresor att de skulle skriva på bokningen att jag önskade spjälis, o när vi kom fram så stod det en spjälis i vår lgh.
    Dock sov inte sonen en endaste natt i den, utan föredrog helt klart min säng!
    Men det hade man ju inte kunnat veta...!

I år fanns spjälsäng som tillval på hotellet redan vid bokningstillfället (vi reser med Ving denna gång), så då bokade jag en för 125:- extra. Det går att göra så på vissa hotell.

Hoppas ni får en trevlig resa!
    Vilket hotell ska ni bo på?
    Vå åker med Apollo och kommer att flyga från Arlanda. Nu kan jag alltså sluta oroa mig för vagnen, och jag ska ta och maila hotellet och fråga angående spjälsäng... Om det inte skulle finnas, kan man då checka in en resesäng (samma storlek som en halv golfbag typ) mot en kostnad eller blir den också gratis som vagnen?

Vi ska bo på Goldcity Hotel & Apartments i Alanya!

Är det nåt mer vi bör tänka på innan vi åker? Behöver vi vaccinera oss?

Det är ju bara 5 månader kvar nu, haha! ;)
  • sofiaolivia

Älskar att resa och har rest hela mitt liv, men aldrig med ett barn... Så nu, redan 5 månader innan vi åker har jag resfeber!! Haha

• mia maria
    sofiaolivia skrev 2010-11-30 21:14:41 följande:
    Vå åker med Apollo och kommer att flyga från Arlanda. Nu kan jag alltså sluta oroa mig för vagnen, och jag ska ta och maila hotellet och fråga angående spjälsäng... Om det inte skulle finnas, kan man då checka in en resesäng (samma storlek som en halv golfbag typ) mot en kostnad eller blir den också gratis som vagnen?

Vi ska bo på Goldcity Hotel & Apartments i Alanya!

Är det nåt mer vi bör tänka på innan vi åker? Behöver vi vaccinera oss?

Det är ju bara 5 månader kvar nu, haha! ;)
    Jag vet inte hur det funkar ifall man både vill ha med vagn o säng, men tror att ni får betala för sängen.
    Maila Novair o kolla (om det är dem som ni ska flyga med?)!

Vaccination är väl alltid bra, men för vår del har jag bara vaccinerat oss ett år, sen har vi rest ovaccinerade.
    Men det gör man ju som man vill!

Jamen även om det "bara" är 5 månader kvar så har man ju börjat planera lite haha - o har man inte rest med småbarn förut så har man ju tusen funderingar!!
Svar på tråden Åka till Turkiet med en 13 månaders?