• lottsan

Fördelar/nackdelar med vinter eller sommarbarn

Har en son född i januari och väntar nu ett syskon i juni. Vad tycker ni att har varit fördelar med att få barn på vintern/sommaren?

• Svar på tråden Fördelar/nackdelar med vinter eller sommarbarn
  • Lussekatten87

Min son är också född i Januari,i början av månaden och jag tycker det kan vara till nackdel att det är ca 2 veckor efter jul och sedan får han vänta så länge tills nästa presenttillfälle.
    Sommaren tycker jag är bra,man kan fira utomhus och det är soligt och skönt.

• Melnics mamma

har en son som är född i jan och väntar ju nästa barn är på bf+13 *suck*.

Jag tycker som föregående att de är ju lite trist att det blir så nära jul osv men tycker det är otroligt skönt att sonen ändå va drygt 7-8 månader när det var sommar. Iofs så kan jag ju inte jämföra med något annat :)

• En Åsa

Jag har en dotter som är född i slutet av juli och en nackdel med det är att mååånga är på semester då och kan inte komma på hennes kalas. En fördel med sommaren är att det är långt ifrån jul. En annan nackdel med att få i slutet av sommare, vilket ju inte du ska men ändå, är att vara höggravid mitt i varma sommaren. Phu!

• Amlin

Jag fick förra i juni och jag tyckte första tiden var otroligt enkel just för att det var sommar. (borträknat kolik och sånt men det kommer ju om det kommer oavsett årstid). Men det är förhållandevis lätt att klä barnet och om man är ute och går så kan man, vart som helslt egentligen sätta sig på en bänk och amma om det behövs eller byta en blöja i vagnen om det krävs. Det var väldigt behändigt att inte behöva oroa sig för at hitta ett varmt ställe för sådant.

Samtidigt var de riktigt varma dagarna mindre kul. Men kan liksom inte ta av ett barn till mindre kläder än bara blöja och är det då fortfarande väldigt varmt så är det jobbigt.

Nu ska vi få i mars/april och hoppas väl att barnen ska hinna bli lite lite större innan värsta värmen slår till.

• lottsan

Tack för era svar!
    Det jag gillade med att få barn i januari var att sonen var så "stor" på sommaren att man kunde åka omkring lite. Men kallt och mörkt var det ju då man föddes, och vi var mest hemma.. hoppas nu att kunna vara ute lite också! Så är ju januari väldigt nära till jul också.. är själv född i juni, så om man nu tänker på presenter så är det ju rätt praktiskt..

Själva graviditeten, så har jag varit väldigt trött nu i början. Det var jag nog med 1:an också, men då var det ändå ljust ute.. mörkret gör ju att man blir ännu tröttare.. men illamående (som jag lyckligtvis haft lite av) är nog trevligare nu än då det är varmt..

Tycker att det blir skönt att inte behöva klä på så mycket kläder på sig själv i slutet! Och man behöver inte vara rädd för halka och att ramla!

Svar på tråden Fördelar/nackdelar med vinter eller sommarbarn