• Cinza

Tips på bra sätt att förvara hemgjord kola önskas

Jag brukar alltid göra kola så här till jul och står då och virar in varje liten kola i cellofan-papper. Känner inte för detta i år. Finns det något smidigare sätt ? Ge mig era bästa tips!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på bra sätt att förvara hemgjord kola önskas
  • svealo

smörpapper? lättare att bara snurra ihop om man jämför med cellofan

• AMC80

Ett osmidigare tips är att vira in dem i smörpapper. Funkar bra tycker jag, och sedan har jag dem i en burk med tättslutande lock.

Men om du inte vill slå in dem, går det att förvara dem utan att de klibbar ihop. Eller, ja det är ju det du undrar

• Cinza
    AMC80 skrev 2010-11-29 18:55:40 följande:
    Ett osmidigare tips är att vira in dem i smörpapper. Funkar bra tycker jag, och sedan har jag dem i en burk med tättslutande lock.

Men om du inte vill slå in dem, går det att förvara dem utan att de klibbar ihop. Eller, ja det är ju det du undrar
    Hur skall man ha dem då? Tycker mina alltid klibbar och har sig...
  • AMC80

Åh, det skulle vara ett frågetecken efteråt. Sorry.
    Jag undrar ockå om man kan förvara dem utan att slå in dem alls. fast jag tror inte att det går.

• svealo

hm varför inte förvara dem i lager med smörpapper emellan i en burk.. dela dem innan och lägg den 5 mm ifrån varandra...?

• Cinza
    svealo skrev 2010-11-29 19:18:50 följande:
    hm varför inte förvara dem i lager med smörpapper emellan i en burk.. dela dem innan och lägg den 5 mm ifrån varandra...?
    Det kan säkert fungera ett litet tag, tills jag tappat burken i golvet eller nåt  och inte orkar lägga dem till rätta

Tror ni att det funkar att använda knäckformar? Då slipper man ju snurrandet i alla fall....
  • AMC80

Hur menar du då? Att du ska göra kola i knäckform precis som när du gör knäck? Det borde funka.

Jag som använder papper, jag snurrar inte. Jag viker bara och lägger dem med vikningen nedåt. Funkar bättre än man tror. Fast om du riskerar att tappa eller skaka burken så håller det förstås inte.

• Cinza
    AMC80 skrev 2010-12-01 20:46:22 följande:
    Hur menar du då? Att du ska göra kola i knäckform precis som när du gör knäck? Det borde funka.

Jag som använder papper, jag snurrar inte. Jag viker bara och lägger dem med vikningen nedåt. Funkar bättre än man tror. Fast om du riskerar att tappa eller skaka burken så håller det förstås inte.
    Jepp göra kola i knäckform precis som när man gör knäck menar jag.

Att bara vika in dem i papper kan vara något för kolan vi skall smaska i oss här hemma. De jag skall ge bort känner jag behöver en mer "stabil" lösning.
Svar på tråden Tips på bra sätt att förvara hemgjord kola önskas